Dubbla batterier i båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbla batterier i båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dubbla batterier i båt

Går i båtköpartankar... Om jag ska koppla in två batterier (ett start och ett förbrukningsbatteri) hur går jag då till väga? Och hur funkar det? Ska jag ha två separata system där jag startar motorn på ett och kopplar övrigt (ekolod, gps, vhf osv) på det andra? Eller hur går jag till väga för att ha två batterier som båda laddas?
    -----------

<"))))><

Ursprungligen postat av Peter Larsson Visa inlägg
    Går i båtköpartankar... Om jag ska koppla in två batterier (ett start och ett förbrukningsbatteri) hur går jag då till väga? Och hur funkar det? Ska jag ha två separata system där jag startar motorn på ett och kopplar övrigt (ekolod, gps, vhf osv) på det andra? Eller hur går jag till väga för att ha två batterier som båda laddas?
    Du parallelkopplar dem med skenor, kabel eller flätkabel som finns att köpa i fackhandeln. Förbinder helt enkelt polerna plus till plus och minus till minus. Sedan ansluter du de olika förbrukarna till valfritt batteri. Var noga med att alltid säkra upp matningen till instrument mm med lämplig säkringsstyrka.
    Batterierna bör dock vara av samma kapacitet samt ålder och vara nya o fräscha båda två. Detta fördubblar dina totala amperetimmar i batteristacken samtidigt som du får laddning på båda batterierna under körning.

tight lines

Kommentera

Ett bra tips är att utöver att parallelkoppla dem även ha ett laddrelä kopplat till dem för att alltid vara säker på att ha ström till startmotorn.

Vi har installerat en sådan här i vår båt: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71590

Vi har två stycken batterier, 1 startbatteri och 1 förbrukningsbatteri och sedan ett sådant relä. Det enda som sitter på startbatteriet är startmotorn och sedan sitter plotter, lysen, lod, djupriggar, kylbox etc. på förbrukningsbatteriet.

Tack vare relät så kan vi (om det skulle ske) köra helt slut på ström för all utrustning och ändå ha ström för att starta motorn.

Webb - www.teamtrogdor.se
      Blogg - blog.teamtrogdor.se
      Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
      Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar