*HJÄLP* Vilka laddningsbara batteri skall jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

*HJÄLP* Vilka laddningsbara batteri skall jag välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• *HJÄLP* Vilka laddningsbara batteri skall jag välja?

Hej,

Jag har köpt ett Eagle Cuda 300 portabelt ekolod och undrar vilka batterier jag skall välja för att få det optimalt? Någon som har erfarenhet av hur länge (antal timmar) ekolodet fungerer på "nya" batterier?

Ekolodet drivs av 8 st AA batterier och mina alternativ är dessa:

1. Köpa ett 10 pack vanliga batterier för 19 kr och slänga de efterhand.

2. Köpa 2 st Batteriladdare inkl laddningsbara batterier typ denna från Netonnet (149 kr): "Praktisk laddare för AA- och AAA-batterier från Philips med felplaceringsskydd och laddningsindikator. Fyra AA NiMH-batterier på 1 300 mAh medföljer"....då får jag 2 st laddare och 8 batterier...totalt 298

3: Köpa 1 st Batteriladdare inkl laddningsbara batterier typ denna från Netonnet (249 kr): "Praktisk laddare för AA- och AAA-batterier från Philips med felplaceringsskydd och laddningsindikator. Fyra AA NiMH-batterier på 2 100 mAh medföljer" + köpa 4 st laddningsbara batterier till på 2600mAh, pris 149 kr.....totalt 398 kr

Är det stor skillnad mellan 1300 mAh, 2100mAh, 2600mAh?
    Kan man blanda dessa hur som helst?
    Finns det inte risk för överspänning om man väljer 2600mAh
    Hur har Ni gjort? Har ni uppladdningsbara batterier eller har ni kopplat till elmotorbatteriet?
    ......Snälla förklara...hur hade Ni gjort???
    Senast ändrad av Ratata; 2009-05-06, 07:08.

Lyfter tråden...för jag kan väl inte vara den enda med ett portabelt ekolod som behöver batterier...eller?

Kommentera

Köp 2600 mAh, dom borde teoretiskt räcka dubbelt så länge mot 1300mAh, har inget med överspänning att göra som du skriver.

Lite om batterier

Senast ändrad av Guest; 2009-05-06, 07:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
        Köp 2600 mAh, dom borde teoretiskt räcka dubbelt så länge mot 1300mAh, har inget med överspänning att göra som du skriver.

Lite om batterier

http://www.kjell.com/fragakjell/batteriskotsel/
        Kan man ta 4 st 2100mAh batterier (ingår när man köper laddaren och blanda med 4 st 2600mAh batterier och stoppa i ekolodet?

Kommentera

Ska nog gå, men vet inte hur bra det är att blanda batterier, kanske någon annan kan svara på.

Kommentera

Du ska helst använda samma batteri, alltså inte blanda. Samma sak gäller om du använder vanliga icke laddningsbara batterier. Då ska du helst inte blanda med olika märken. Varta tillverkar ett batteri som heter "ready to use" som jag tycker är kanon (finns andra som tillverkar liknande också dock inte testat). Dels är dom laddade när du köper dom sen har dom väldigt väldigt lite självurladdning. Dom kan alltså ligga lagrade en längre tid utan att tappa märkbar effekt till skillnad från vanliga som i princip dör helt om de legat 5-6 mån. Sedan är dom kanon till apparater som drar lite mer typ digitalkameror mm. Har bara hittat dessa batterier på 2100 mAh men tycker dom motsvarar ett vanligt på ca 2600 mAh.

Man skulle efter detta utlägg fanimej kunna tro att jag jobbar på Varta. Så är dock inte fallet.....

Mvh// Johan

http://www.bjerks.se

Kommentera

Jag har föregångaren till art nr 44 670 hos kjell&company. Laddar alla 8 på en gång och batterierna som följde med är bra. Har den till mina jaktradios. Köpte min i Ullared för 4 år sen dock. Kostade 129:- i Ullared och hos Kjell kostade den nog 299:- om jag kommer ihåg rätt.
              Senast ändrad av Fiskarn0383; 2009-05-06, 10:23. Anledning: ´tog bort den gamla editen då den vist inte stämde.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 793 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17