Missljud Minn Kota endura 36 och 40? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Missljud Minn Kota endura 36 och 40?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Missljud Minn Kota endura 36 och 40?

Har köpt två endura motorer i storlekarna 36lb och 40lb. 36an gav jag farfar i födelsedagspresent nu i mars och 40an behöll jag själv! Men när vi nu prövat båda motorerna så kan vi båda konstatera att det uppkommer ett skorrande ljud när man kör på 3e läget bakåt! Är det någon mer som har samma fenomen? Och ska det låta så? Den går tyst och i stort sett ljudlöst på alla andra lägen! visst låter det mer på dom höga lägena framåt oxå men det är inget skorrande/skrikande ljud!

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
    Har köpt två endura motorer i storlekarna 36lb och 40lb. 36an gav jag farfar i födelsedagspresent nu i mars och 40an behöll jag själv! Men när vi nu prövat båda motorerna så kan vi båda konstatera att det uppkommer ett skorrande ljud när man kör på 3e läget bakåt! Är det någon mer som har samma fenomen? Och ska det låta så? Den går tyst och i stort sett ljudlöst på alla andra lägen! visst låter det mer på dom höga lägena framåt oxå men det är inget skorrande/skrikande ljud!
    Hej Ronnie "Hyttingen" Larsson; Ingen elutombordare eller vanlig bensinutombordare har propellern konstruerad för backläge. Verkningsgraden är betydligt högre när propellern driver motorn och båten framåt. Troligtvis är det "skorrande ljudet" kavitationsljud du upplever när du backar MINN KOTA-motorn och växlar från backläge 2 till backläge 3. Samma fenomen upplever man med en vanlig bensinmotor vid backning. Motorn kaviterar, skakar och sörplar luft.. Är farfars MINN KOTA-motor helt ny kan det under första timmarna uppstå lite missljud när kolen slipas in mot kollektorbanan. Kör du motorn framåt ökar ljudnivån något för varje växelläge du ökar farten med tills du lägger i läge 5, högsta läget där motorn kopplas förbi styrlindningarna och går direkt på kolen. Med en lättdriven båt upplever man verkligen att motorn axar när man växlar från läge 4 till läge 5.
    Welcome to the silent world....a world of electric Fishing motors!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Ronnie "Hyttingen" Larsson; Ingen elutombordare eller vanlig bensinutombordare har propellern konstruerad för backläge. Verkningsgraden är betydligt högre när propellern driver motorn och båten framåt. Troligtvis är det "skorrande ljudet" kavitationsljud du upplever när du backar MINN KOTA-motorn och växlar från backläge 2 till backläge 3. Samma fenomen upplever man med en vanlig bensinmotor vid backning. Motorn kaviterar, skakar och sörplar luft.. Är farfars MINN KOTA-motor helt ny kan det under första timmarna uppstå lite missljud när kolen slipas in mot kollektorbanan. Kör du motorn framåt ökar ljudnivån något för varje växelläge du ökar farten med tills du lägger i läge 5, högsta läget där motorn kopplas förbi styrlindningarna och går direkt på kolen. Med en lättdriven båt upplever man verkligen att motorn axar när man växlar från läge 4 till läge 5.
      Welcome to the silent world....a world of electric Fishing motors!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      Båda motorerna är helt nya! men det är nog som du skrev kavitationsljud! Men borde det inte låta likadant om man står helt still och drar på läge 5 direkt framåt?

Kommentera

Har en Minn Kota 50, samma sak med den ! dock så stör jag mej inte på det,,
        Inget liv utan fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiske-Feber Visa inlägg
          Nej jag stör mig väll heller inte på det, men var tvungen att kolla om det var fler som upplevde detta! var lite nervös över att något var knas! Men är nog som OF skrev! Han om nån har ju koll! Så det är nog bara att sluta fundera och tuta och köra!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiske-Feber Visa inlägg
            Men det gör fiskarna när man skall smyga sig på dem.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
              Det är sant! Men frågan är om man fiskar så mycket på backläge 3?
              Har inte behövt göra det ännu allafall! Har räckt att dutta till första läget titt som tätt vid v-jiggning!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                Man smyger inte på sig fiskarna i full back
                www.pikewallis.se

Kommentera

Dum fråga kanske men har inte många dessa motorer monterade i fören för att kunna "dra" båten till den plats (läs vertikaljiggning) de vill komma till, då blir det väl att man backar motorn?
                  Samma sak om man vill motverka driftning så backar man väl motorn för att stanna.

Min tanke utan att mer än sett en sån motor på bild är att det som OF skriver är tänkt att köra frammåt med och om man backar så drar proppellern ut proppelleraxeln och att det än någon typ av lagerljud som uppstår.

För att det ska uppstå ljud om proppellern så krävs det väl att den tar luft från ytan?
                  Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 770 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri