Har köpt två endura motorer i storlekarna 36lb och 40lb. 36an gav jag farfar i födelsedagspresent nu i mars och 40an behöll jag själv! Men när vi nu prövat båda motorerna så kan vi båda konstatera att det uppkommer ett skorrande ljud när man kör på 3e läget bakåt! Är det någon mer som har samma fenomen? Och ska det låta så? Den går tyst och i stort sett ljudlöst på alla andra lägen! visst låter det mer på dom höga lägena framåt oxå men det är inget skorrande/skrikande ljud!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Missljud Minn Kota endura 36 och 40?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av hyttingen Visa inläggHar köpt två endura motorer i storlekarna 36lb och 40lb. 36an gav jag farfar i födelsedagspresent nu i mars och 40an behöll jag själv! Men när vi nu prövat båda motorerna så kan vi båda konstatera att det uppkommer ett skorrande ljud när man kör på 3e läget bakåt! Är det någon mer som har samma fenomen? Och ska det låta så? Den går tyst och i stort sett ljudlöst på alla andra lägen! visst låter det mer på dom höga lägena framåt oxå men det är inget skorrande/skrikande ljud!
Welcome to the silent world....a world of electric Fishing motors!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Ronnie "Hyttingen" Larsson; Ingen elutombordare eller vanlig bensinutombordare har propellern konstruerad för backläge. Verkningsgraden är betydligt högre när propellern driver motorn och båten framåt. Troligtvis är det "skorrande ljudet" kavitationsljud du upplever när du backar MINN KOTA-motorn och växlar från backläge 2 till backläge 3. Samma fenomen upplever man med en vanlig bensinmotor vid backning. Motorn kaviterar, skakar och sörplar luft.. Är farfars MINN KOTA-motor helt ny kan det under första timmarna uppstå lite missljud när kolen slipas in mot kollektorbanan. Kör du motorn framåt ökar ljudnivån något för varje växelläge du ökar farten med tills du lägger i läge 5, högsta läget där motorn kopplas förbi styrlindningarna och går direkt på kolen. Med en lättdriven båt upplever man verkligen att motorn axar när man växlar från läge 4 till läge 5.
Welcome to the silent world....a world of electric Fishing motors!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiske-Feber Visa inläggHar en Minn Kota 50, samma sak med den ! dock så stör jag mej inte på det,,
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiske-Feber Visa inläggHar en Minn Kota 50, samma sak med den ! dock så stör jag mej inte på det,,sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggMen det gör fiskarna när man skall smyga sig på dem.
Har inte behövt göra det ännu allafall! Har räckt att dutta till första läget titt som tätt vid v-jiggning!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggMen det gör fiskarna när man skall smyga sig på dem.
Kommentera
-
Dum fråga kanske men har inte många dessa motorer monterade i fören för att kunna "dra" båten till den plats (läs vertikaljiggning) de vill komma till, då blir det väl att man backar motorn?
Samma sak om man vill motverka driftning så backar man väl motorn för att stanna.
Min tanke utan att mer än sett en sån motor på bild är att det som OF skriver är tänkt att köra frammåt med och om man backar så drar proppellern ut proppelleraxeln och att det än någon typ av lagerljud som uppstår.
För att det ska uppstå ljud om proppellern så krävs det väl att den tar luft från ytan?Ola
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 770 visningar
0 gillar