Problem med ekolodet i min Linder 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ekolodet i min Linder 400

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Hej Ronnie i Hytta kul att det låter bättre om det är brunt vatten eller inte är oväsentligt strålen neråt är färgblind i alla fall bara skärmen har färg, dock påverkar mängden plankton, alger etc funktionen tro inget annat använder du kraftig förstärning på ringa djup med X-510C kommer den att plocka upp ALLT och då menar jag ALLT som kommer in i strålen dvs även mygglarver alger ALLT obs detta är inget skämt utan sanningen allt som inte är vatten registreras man kan undra om jag skojar här men så är inte fallet alls.
    Som jag skrev tidigare har jag sett pimpelkrok separerad från pirk från 20m djup med svagare lod än ditt tro mej ingen lögn jag har även sett stigande vatten insekter under isen med Fishmark lod som sagt på isen ser lodet allt i konen och det gör det även från båt som rör sej bilden blir bara mera svårtolkad mvh.
    men det måste ju innebära att det finns mycket smådjur i sjön jag fiskar mest i där bilderna är tagna! Ska bli kul att se ju längre in på säsongen vi kommer om det försvinner mer och mer! Har ju varit grymt varmt i vattnet när det blivit sådär oxå! alla fall i ytvattnet! kanske är mer partiklar eller smådjur som frodas då!
    Känns bra allafall att man inte behöver misstänka att något är trasigt eller så!!

Kommentera

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
      Var ute en snabbis idag i en annan insjö här i skogarna med maxdjup på 19 meter. Och nu var det mycket klarare ekon på skärmen! Vart lika som tidigare bilderna vid två eller tre tillfällen men det kan ju bero på mjuk eller dyig botten alltså? Annars var det inget krångel! Var väldigt brunt vatten i sjön jag var på idag!
      Vattenväxter kan vara en orsak till problem också speciellt om de växer tätt i området lodet får då svårt att avgöra vad som är botten pga av att närmsta något så när solida föremål kommer uppfattas som botten av det och en tät matta därnere kan ställa till problem. (trädgrenar också!)
      exempel kör du över storstenig botten kommer lodet alltid att ange de högsta stenarnas toppar som botten det kommer inte kunna se nedanför om inte de höga stenarna upphör och ren botten kommer.eller stenarna blir väsentligt lägre.
      Detta fenomen har jag sett på isen lodet säger exempelvis att det 12,6m djupt och jag släpper ner pirken i ett borrhål jag ser hur pirken sjunker kan följa den klockrent på skärmen hela vägen ned men den fortsätter förbi botten på skärmen ytterligare en bit innan linan slaknar då har man hamnat mellan två stenar eller i grop och detta kan lodet inte separera det letar alltid efter högsta solida topp inom konen och anger detta som botten.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
        Jag har ett Lowrance x-102 c färglod.Problemen som Hyttingen beskriver har jag haft en gång och det var i en grund näringsrik sjö i värmland. Mitt förra lod ett garmin 240 blue hade en förmåga att ge sk dubbelekon. Var det hård botten +att man hade hög känslighet så kunde lodet helt plötsligt visa att det var 90m trots att bottendjupet nyss var 45m.Jag ringde garmins support och problemet med dubbelekon upphörde när jag vred ner känsligheten.Det lustiga var att problemen med dubbelekon hände hela tiden i samma sjö.Det är en djup klarvattenssjö.Jag fick bara dubbelekon om det var djupare än 30.
        Jonas besökte du Understen?
        Om så hur gick det? hade själv en nja säsong på Östersjölax dessvärre trots ganska hårt fiske,
        Också var Norge resan kul?
        PMa kanske för att inte störa tråden
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Okej.. Men är det dubbelfrekens givarna som är mycket större då? Mitt lod har varit så sen jag köpte det.
          Men ska ta och investera i en ny givare så får vi se vart det leder..
          Tack för hjälpen.
          Mvh Marcus
          http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Någon här som kan svara på om det går att få bort de störningar elmotorn gör på ekolodet när de är kopplade på samma batter?

(och ja, jag har flera baterier, men det känns onödigt med fler när jag har ett 110ah som driver min Linder i typ två dygn)
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
              Någon här som kan svara på om det går att få bort de störningar elmotorn gör på ekolodet när de är kopplade på samma batter?

(och ja, jag har flera baterier, men det känns onödigt med fler när jag har ett 110ah som driver min Linder i typ två dygn)
              detta är kanske ingen lösning på själva problemet men funkar allafall för en rimlig peng! Jag köpte ett litet mc eller moped batteri på 12 v som kanske är 70*70*100 för några hundralappar! har sedan satt på krokodilklämmor på kablarna till mitt ekolod för att snabbt kunna byta strömkälla! När mitt ena 75ah batteri är slut och jag ska byta till det andra som ekolodet sitter kopplat till så byter jag till det lilla mc batteriet så jag kan köra elmotorn på det andra batteriet! Men detta har jag ännu inte behövt göra då jag inte får några störningar på lodet utav elmotorn! Men jag har allafall en backup om det skulle bli något! som inte kostar mycket och inte tar någon plats knappt!
              Även om du inte vill ha fler batterier så har du ju ett sätt att lösa det på om ingen annan har något bra tips!!

Kommentera

var ute idag och trolla några timmar och ekolodet fungerade sisodär! Visade bra bottenlinje och allt inga konstigheter.
                Men däremot så var djuptagningen helt åt helvete! När det var tio meter djupt så stod det plötsligt 1.0meter istället för tio! Fast bilden visade att det var tio meter! Efter några minuter stod det 10,6 igen men när jag åkt vidare ett stycke vart det samma visa igen! Stod 0,9 meter fast det var 10,9 detta var sedan kvar i en kvart eller nått! sen gick det tillbaka och visade korrekt djup! Men så här fortsatte det hela kvällen sen! Varför blir det så!?

Kommentera

Årsaken til dette er de höge temperaturene som har vært i det siste. Overflatevatnet har blitt oppvarmet mye, mens det under er kaldere vatn. Når det ikke er en jevn overgang mellom disse sjiktene blir det en meget kraftig refleksjon siden lydhastigheten i de to sjiktene er så forskjellig. Denne refleksjonene tolker loddet feilaktig som botn.

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
                    Årsaken til dette er de höge temperaturene som har vært i det siste. Overflatevatnet har blitt oppvarmet mye, mens det under er kaldere vatn. Når det ikke er en jevn overgang mellom disse sjiktene blir det en meget kraftig refleksjon siden lydhastigheten i de to sjiktene er så forskjellig. Denne refleksjonene tolker loddet feilaktig som botn.
                    Men lodet visar ju botten som den ska och så! Det är bara djuptagningen som är fel! Djupområdesspalten visar att det är 10meter men i vänstra hörnet där djupet anges stod det bara 0.9 meter!

Kommentera

jag har en linder 440fishing och ett likadant ekolod men jag har bara en 4hk motor och en elmotor men när jag kör full fart med bensinmotorn så blir botten bara ett streck och så blir resten av bilden helvit och man kan inte se någon fisk. och ibland så visar tempen helt fel det står -20c och nästa gång som ja kollar så står det +50c men det är bara ibland men nästa gång ja åker ut och fiskar så stämmer det igen
                      [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 827 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10