Problem med ekolodet i min Linder 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ekolodet i min Linder 400

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
    Prova göra en nollning till fabriks inställningarna kan hjälpa ibland när man vare och trykt lite för mycket i menyerna
    som jag skrev tidigar så har jag gjort båda varianterna utav omstart! Vaart ingen skillnad!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Ronnie om du installerat givarens vinklar enligt manualen kanske vinklat något framåt och ej håller planingsfart ska det fungera säger direkt där är inte felet kan du bortse ifrån den ska då fungera som tänkt och gör det också garanterar.
      Prova slå av motorn och driv endast.
      Kolla också upp ditt kablage enligt manual och var säker på att inga störningskällor finns dvs givarkablar dragna för nära andra kablar som tändnings/motorkablar osv om det fortfarande inte fungerar som tänkt tala med försäljaren och förklara problemet eller ring generalagentens tekniska avdelning.
      Jag har både bensinmotor och elmotor! När jag trollar och jiggar så använder jag enbart elmotorn! Så störningar från elektroniken från bensinarn kan vi glömma men däremot så har det slagit mig att elmotorn kan störa fast när jag har den avstängd och driftar så blir det inte någon skillnad! Ända gången jag får någon sorts störning av elmotorn är när jag kör på högre lägen och mer fart som det blir lite flimmer på bilden men det beror nog mest på bubblor och virvlar från propellern!

Kommentera

Då återstår det nog bara att lämna in lodet för översyn hos ÅF eller om du har en annan givare som du kan kolla med

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
          Då återstår det nog bara att lämna in lodet för översyn hos ÅF eller om du har en annan givare som du kan kolla med
          ja tyvärr så känns det som det! Ska testa i några fler sjöar först! Har testat i en annan sjö två ggr men den är 8 meter som djupast och har nästan ingen stenbotten så när som på några få platser! Och i den sjön så vart det liknande som på bilderna! dock inte lika högt upp i vattnet! Men jag kan köpa att det är för att botten är väldigt mjuk i den sjön och att det är det som syns!

Kommentera

Hmmm 8meter då känns nog X-510 som riktig overkill definitivt du bör nog skruva ner effekt/känslighet ordentligt det är ett kraftfullt lod dock tycker jag auto läget borde fixa detta iofs, konstigt annars.
            I vilket fall som helst räcker färg Eagle lod mycket långt i insjöar och skärgård, dessa är utmärkta för pengarna enligt min åsikt
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har problem med mitt x510 också. Kör känsligheten på 100 % men ser ändå knappt språng skitet. Känns som att det inte finns någon kraft alls i lodet.
              Tappar all kontakt med botten vid 15 meters djup.
              Är det givaren som gått sönder eller vad tror ni?
              http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Har man igång ekolodet på land så kan givaren gå sönder eller tappa "kraft". Även en gammal givare tappar "kraft". Har två givare på min båt ena är några år och den andra är ny till mitt X510c och använder jag den gamla så måste jag höja känsligheten ganska mycket för att få samma lika på skärmen

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Hmmm 8meter då känns nog X-510 som riktig overkill definitivt du bör nog skruva ner effekt/känslighet ordentligt det är ett kraftfullt lod dock tycker jag auto läget borde fixa detta iofs, konstigt annars.
                  I vilket fall som helst räcker färg Eagle lod mycket långt i insjöar och skärgård, dessa är utmärkta för pengarna enligt min åsikt
                  Men om jag fattat autoläget rätt så ska lodet justera sig själv för optimal bild va?Tycker det är lite konstigt för om man går in o menyn och på känsligheten och kollar så är ju den på 85% ungefär inne på 6-8 meter! Om det nu är så kraftfullt borde det väll känna av att det skickar ut för mycket och korrigera detta?

Kommentera

[QUOTE=team char;462127]Har man igång ekolodet på land så kan givaren gå sönder eller tappa "kraft". Även en gammal givare tappar "kraft". Har två givare på min båt ena är några år och den andra är ny till mitt X510c och använder jag den gamla så måste jag höja känsligheten ganska mycket för att få samma lika på skärmen[/QUStartade mitt av misstag utan eftertanke när båten stod på land! Men det var igång max 5 sekunder innan jag kom å¨mig själv! Kan jag ha haft sån otur att givaren gav sig då??

Kommentera

läste lite i en annan tråd om x510c och där stod det något om mjukvaran i lodet! Man skulle kolla vilken version man hade och uppdatera om det fanns en nyare version! Men kan det verkligen påverka det hela?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 790 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17