Problem med ekolodet i min Linder 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ekolodet i min Linder 400

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om ekolodet blinkar under hög fart, sänk det något. Pröva dig fram.
    Jag bifogar några bilder från mitt X510. Den första bilden är från en grynna på Mälaren. Vad markeringarna är kan man bara gissa, kanske gös?
    Bild 2 visar ett rejält strömmingsstim från Furusunds skärgård.
    Bild 3 visar en bild från Mälaren under trolling. Det tjocka strecket i mitten är från djupriggslodet. Massor av bågar runt lodet och tjocka fläckar på ca 4-5 m djup. Något förslag på vad det kan vara?
    Bild 4 visar också en bild från Mälaren samma kväll. På bilderna 3 och 4 har djupet begränsats från 0-20 meter.

Ska man ha synpunkter på lodet, så tycker jag att störningarna från 0 - 3 meter är lite irriterande. Även att lodet visar 4 meters bottensediment är måttligt intressant, se bild 1.
    Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av olotor Visa inlägg
      Om ekolodet blinkar under hög fart, sänk det något. Pröva dig fram.
      Jag bifogar några bilder från mitt X510. Den första bilden är från en grynna på Mälaren. Vad markeringarna är kan man bara gissa, kanske gös?
      Bild 2 visar ett rejält strömmingsstim från Furusunds skärgård.
      Bild 3 visar en bild från Mälaren under trolling. Det tjocka strecket i mitten är från djupriggslodet. Massor av bågar runt lodet och tjocka fläckar på ca 4-5 m djup. Något förslag på vad det kan vara?
      Bild 4 visar också en bild från Mälaren samma kväll. På bilderna 3 och 4 har djupet begränsats från 0-20 meter.

Ska man ha synpunkter på lodet, så tycker jag att störningarna från 0 - 3 meter är lite irriterande. Även att lodet visar 4 meters bottensediment är måttligt intressant, se bild 1.
      Hur har du känsligheten inställd? Skiftar du ofta under dina fisketurer?
      Tycker dina bilder är mycket klarare och tydligare än mina!
      Glömde skriva att ekolodet tappar all kontakt vid ca 10 knop! djup och allt försvinner helt! Men det beror nog mest på kaviationen eller vad de heter!
      Vad har du för båt?
      Senast ändrad av hyttingen; 2009-07-02, 21:50. Anledning: blaha

Kommentera

Jag också en Linder 400. Pröva att sänka lodet lite till. Jag har gjort en hållare av en sugpropp, finns beskrivet i detta forum men även på Sportfiskeforum.

Känslighet 67%, kanske man ska minska vid 0-20 m.

F.ö. blinkar lodet vid uppstart och visar 18,3 meter någon minut, ibland längre. Vad beror det på.

Kommentera

Ursprungligen postat av olotor Visa inlägg
          Jag också en Linder 400. Pröva att sänka lodet lite till. Jag har gjort en hållare av en sugpropp, finns beskrivet i detta forum men även på Sportfiskeforum.

Känslighet 67%, kanske man ska minska vid 0-20 m.

F.ö. blinkar lodet vid uppstart och visar 18,3 meter någon minut, ibland längre. Vad beror det på.
          Då ska jag testa sänka det lite mer då! Mitt blinkar oxå och visar 1,2 meter kanske 10 sek innan det får "kontakt" !

Kommentera

Hej Ronnie i Hytta om dina lodbilder är tagna i närheten av inkommande ås vattendrag är det garanterat mjuk botten/sediment du ser lovar finns garanterat inga rena stenbottnar där tycker lodet funkar som det verkar definitivt skumeko linjen nära ytan är något man lever med 0-3 meter är i stort sett alltid en blind spot dock kan du experimentera med manuella inställningar om du vill min erfarenhet är dock att elektroniken sköter detta bättre som sagt ett trubbigt instrument är det i grunda vatten betrakta det mer eller mindre som en djupmätare lycka till och överskatta inte maskinen.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Hej Ronnie i Hytta om dina lodbilder är tagna i närheten av inkommande ås vattendrag är det garanterat mjuk botten/sediment du ser lovar finns garanterat inga rena stenbottnar där tycker lodet funkar som det verkar definitivt skumeko linjen nära ytan är något man lever med 0-3 meter är i stort sett alltid en blind spot dock kan du experimentera med manuella inställningar om du vill min erfarenhet är dock att elektroniken sköter detta bättre som sagt ett trubbigt instrument är det i grunda vatten betrakta det mer eller mindre som en djupmätare lycka till och överskatta inte maskinen.
              Men du menar alltså i princip att om det vore 30 meter djupt på samma platser hade det sett likadant ut på ekolodet? Är ju som sagt i hela sjön där det är mer än 7 meter djupt som det ser ut så där på ekolodet! Och detta är inte i närheten av någon å eller liknande! Och det är dessutom en sjö med mycket sten berg och grus botten! Detta märker man mycket tydligt om man släpper ner dragg eller ankare på samma platser! Är verkligen inte gyttja eller lerbotten!

Kommentera

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
                Men du menar alltså i princip att om det vore 30 meter djupt på samma platser hade det sett likadant ut på ekolodet? Är ju som sagt i hela sjön där det är mer än 7 meter djupt som det ser ut så där på ekolodet! Och detta är inte i närheten av någon å eller liknande! Och det är dessutom en sjö med mycket sten berg och grus botten! Detta märker man mycket tydligt om man släpper ner dragg eller ankare på samma platser! Är verkligen inte gyttja eller lerbotten!
                Nja blir lite ställd här faktiskt din maskin ser ut att fungera definitivt dock tecknar den mjukbotten också definitivt, kolla Chars bilder dessa visar på flera ställen ren stenbotten med en skarp linje som bottenkontur.
                Det gör inte din maskin vad detta kan bero på kan man undra men min erfarenhet är att om maskinen fungerar som avsett vilket jag tycker din gör visar den INTE stenbotten alls dock kan jag ha fel här iofs men massor av timmar bakom skärmen säger mej att något inte stämmer riktigt. mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Nja blir lite ställd här faktiskt din maskin ser ut att fungera definitivt dock tecknar den mjukbotten också definitivt, kolla Chars bilder dessa visar på flera ställen ren stenbotten med en skarp linje som bottenkontur.
                  Det gör inte din maskin vad detta kan bero på kan man undra men min erfarenhet är att om maskinen fungerar som avsett vilket jag tycker din gör visar den INTE stenbotten alls dock kan jag ha fel här iofs men massor av timmar bakom skärmen säger mej att något inte stämmer riktigt. mvh
                  men när jag är inne på grundare vatten och åker så ser ju bottenekot ut precis som på dessa bilder fast utan det lila! Hur ser man skillnaden på om det är stenbotten i såna fall då? Är det när det blir ett tjockare svart streck ovanför det gula lr?

Kommentera

en sak till jag funderar på! Om det mot all förmodan nu skulle vara ler eller mjuk botten varför visas det ekot från det faktiska djupet och sen flera meter upp i vattenmassan?

Kommentera

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
                      men när jag är inne på grundare vatten och åker så ser ju bottenekot ut precis som på dessa bilder fast utan det lila! Hur ser man skillnaden på om det är stenbotten i såna fall då? Är det när det blir ett tjockare svart streck ovanför det gula lr?
                      Här vill jag hänvisa till "Lowrance sonar tutorial" läs denna rekommenderas starkt.
                      Vid mjuka bottnar vilket jag är övertygad om att du kör över när du tog bilderna får lodet problem med djuptagningen alldeles beroende på bottnens hårdhet/densitet helt enkelt dvs den får svårigheter med att avgöra vad som faktiskt är botten helt enkelt pga de dåliga retur ekona ett vanligt problem på mycket lösa bottnar.
                      Dock vill jag inte påstå något säkert här men ditt lod ser mjuk botten av något slag det är jag säker på.
                      Nog vanligt i insjöar att du har bergbotten nära land men en sedimenterad djupare botten i sjön.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 777 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17