Problem med ekolodet i min Linder 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ekolodet i min Linder 400

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ingen kunnig?

Kommentera

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
      Har varit ute mycket nu och fiskat men ekolodet beter sig väldigt märkligt! HAr tagit bilder på det nu så ni får se!
      Bild 1 Är tagen med auto känslighet och auto djupområde vid trolling! Varför ser det ut som det gör vid botten? Är mig veterligen sten botten där men jag tycker det är svårt att urskilja något!
      Bild 2 Är med känsligheten inställd på 85% Och bildhastighet 75% och Ping speed 100% Har inte zoomat och djupområdet är 0-10 meter. Vad är det för något som ses som en lila massa från 6-9 meter?
      Bild 3 är samma som bild två men med känsligheten på ca 30% Är fortfarande kvar litegrann men med den känsligheten försvinner ju allt! Vad är det som är fel någon!!!????
      Det är nog inget som är fel jag skulle gissa att det du ser på lodet är temperatur skiktet.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Det är smådjur i vattnet som du ser. Typ djurplankton, mysis relicta etc etc. Fullt normalt. Köp en såndär finmaskig håv (som forskarna har) och kör ned på djupriggen så ser du vad det är för något. Alltid intressant och bra att veta.

Kolla om det där skiktet stiger mot kvällen/natten. Brukar ofta göra det och kan ibland ge bra fiske frampå kvällen. Är nästan 100% säker på att det inte är temperaturskikt iaf.
        Senast ändrad av gäddfeskern; 2009-07-01, 17:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
          Det är nog inget som är fel jag skulle gissa att det du ser på lodet är temperatur skiktet.
          Men ska jag då sänka känsligheten så man får en bättre bild av botten när jag vjiggar? Alltså ner till ca 30% eller ska jag köra på 75% med temperaturskiktet synligt? Är ju väldigt svårt att leta upp fisk efter botten då! För att inte säga helt omöjligt! Finns det några andra inställningar jag kan göra?

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inlägg
            Det är smådjur i vattnet som du ser. Typ djurplankton, mysis relicta etc etc. Fullt normalt. Köp en såndär finmaskig håv (som forskarna har) och kör ned på djupriggen så ser du vad det är för något. Alltid intressant och bra att veta.

Kolla om det där skiktet stiger mot kvällen/natten. Brukar ofta göra det och kan ibland ge bra fiske frampå kvällen. Är nästan 100% säker på att det inte är temperaturskikt iaf.
            Nej skiktet är kvar efter botten hela tiden! Men på grundare vatten får man tydlig botten utan det där lila! Det kommer ganska precis vid ca 6 meter och sen hela vägen till botten! Spelar ingen roll hur djupt det blir! Är helt lila/blått från 6 meters gränsen och ner till ca 16 meter där det är som djupast! Och att temperaturskiktet ska vara 10 meter har jag svårt att tro jag oxå!

Kommentera

Det är inte temperaturskikt. Temperaturen i en så grund sjö är jämn och stabil även ned mot botten, möjligtvis att det i 16-metershålan kan bildas något som kan liknas vid temperturskikt.

Vad är det för vattentyp ? grumligt ? klart ? Jag tror fortfarande att det är något typ av djur, plankton eller liknande som du ser. Skicka ned någon finmaskig håv och kolla, eller dyk ned och kolla själv. Är det där på vintern ? Det brukar försvinna på vinterhalvåret och uppstår när tempen i vattnet ökar/ljuset återvänder.

Kommentera

Är det stillastående vatten kan det ju vara något typ av sediment som du ser.

Kommentera

har du satt dit den sensorn bak i båten då är det vibbratiornerna som stör ekolodet så det börjar tjuta. den ska igentligen sitta så långt bort från motorn som det går.

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inlägg
                    Det är inte temperaturskikt. Temperaturen i en så grund sjö är jämn och stabil även ned mot botten, möjligtvis att det i 16-metershålan kan bildas något som kan liknas vid temperturskikt.

Vad är det för vattentyp ? grumligt ? klart ? Jag tror fortfarande att det är något typ av djur, plankton eller liknande som du ser. Skicka ned någon finmaskig håv och kolla, eller dyk ned och kolla själv. Är det där på vintern ? Det brukar försvinna på vinterhalvåret och uppstår när tempen i vattnet ökar/ljuset återvänder.
                    Det är ganskka klart insjövatten, något brunt kanske! Har sett klarare men oxå mycket mer grumligt/brunt vatten!
                    Är absolut inte stillastående vatten utan är väldigt bra genomdrag utav två stora inkommande åar och sedan utgående sverkestaån! Det närmaste vintern jag varit ute och testat var i början av april och då var det likadant!
                    Men varför finns planktonen eller djuren i vattnet i precis hela sjön då? Alltså på mer änm 6 meters djup? Kan förstå om det är så på vissa ställen! Men att det skulle vara lika mycket överallt har jag svårt att köpa! Men ska testa med en håv!

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddmaster Visa inlägg
                      har du satt dit den sensorn bak i båten då är det vibbratiornerna som stör ekolodet så det börjar tjuta. den ska igentligen sitta så långt bort från motorn som det går.
                      Sensorn sitter på högersida av akterspegeln och elmotorn på vänstersida! Och så mycket vibrationer tror jag inte det blir så det bildas störningar utav det!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 713 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17