Problem med ekolodet i min Linder 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ekolodet i min Linder 400

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så här ska bilden se ut på ett ungefär och känsligheten är kring 70%
    Dom röda sträcken är djuprigs loden som går på 5m och 7m
    Det gula och röda längs upp är ytstörningar och ekon från båten

Farten som ekolodet visar stämmer inte så mycket på bilden 1,85 men farten över grund på GPSen är 2,2knop och när jag ligger på 6000rpm så går båten enligt GPSen 26,5knop medans lodets givare visar +30knop
    Har två fart givare kopplade till ekolodet och dom brukar oftast visa olika

Skulle vara intresant om du kunde lägga upp nån bild på hur det ser ut på ditt lod på 5m och 10m
    Oftast brukar det mesta man ser på grundare vatten bara vara störningar då signalen stustar mellan båten och botten en massa gånger
    Bifogade filer
    Senast ändrad av team char; 2009-05-09, 19:50.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
      Så här ska bilden se ut på ett ungefär och känsligheten är kring 70%
      Dom röda sträcken är djuprigs loden som går på 5m och 7m
      Det gula och röda längs upp är ytstörningar och ekon från båten

Farten som ekolodet visar stämmer inte så mycket på bilden 1,85 men farten över grund på GPSen är 2,2knop och när jag ligger på 6000rpm så går båten enligt GPSen 26,5knop medans lodets givare visar +30knop
      Har två fart givare kopplade till ekolodet och dom brukar oftast visa olika
      Ja den där bilden var klar tydlig och fin! Så ser min ut om jag håller mig grundare än 7 meter! Från 7 meter och neråt så kommer allt kladd efter botten! Ska ta bilder vid nästa fisketur så ni ser hur det ser ut! Måste vara något knas!

Kommentera

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
        Ja den där bilden var klar tydlig och fin! Så ser min ut om jag håller mig grundare än 7 meter! Från 7 meter och neråt så kommer allt kladd efter botten! Ska ta bilder vid nästa fisketur så ni ser hur det ser ut! Måste vara något knas!
        Du kan prova att göra en omstart på maskinen
        X510C Reset
        Soft Reset (Does not delete Data)
        1. Turn unit OFF
        2. Press and hold the Mode key 3. Press and hold the PWR key
        4. Release both buttons when the unit powers up
        Hard Reset (Deletes stored data)
        1. Turn unit OFF
        2. Press and hold the ZIN&ZOUT Keys at
        the same time
        3. Press and hold the PWR key
        4. Release both buttons when the unit beeps.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
          Du kan prova att göra en omstart på maskinen
          X510C Reset
          Soft Reset (Does not delete Data)
          1. Turn unit OFF
          2. Press and hold the Mode key 3. Press and hold the PWR key
          4. Release both buttons when the unit powers up
          Hard Reset (Deletes stored data)
          1. Turn unit OFF
          2. Press and hold the ZIN&ZOUT Keys at
          the same time
          3. Press and hold the PWR key
          4. Release both buttons when the unit beeps.
          Vad är det som händer med maskinen då? Är det en nollställning av allting bara eller?

Kommentera

Du kan få en oklar bild på botten om: det är tjockt med vattenväxter eller om botten är extremt mjuk (dyig). Andra saker på botten kan oxå orsaka ett s.k. "kladd" på skärmen (tätt med betesfisk). Kör lodet över ett garranterat växtfritt område på 10-30m djup och kolla om du får samma "kladdiga" botteneko.

my two cents
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
              Du kan få en oklar bild på botten om: det är tjockt med vattenväxter eller om botten är extremt mjuk (dyig). Andra saker på botten kan oxå orsaka ett s.k. "kladd" på skärmen (tätt med betesfisk). Kör lodet över ett garranterat växtfritt område på 10-30m djup och kolla om du får samma "kladdiga" botteneko.

my two cents
              Har det här problemet även på botten där jag VET att det är stenbotten! Och växter tror jag inte heller att det är gott om! Har testat på 16 meter som djupast! Och det är precis samma sak! Men som jag skrev tidigare så ska jag ta några bilder så kanske det är lättare att se för er som är mer vana!

Kommentera

Hej I Hytta ställ lodet i auto känslighet till att börja med ligger du inte i planing och din givare är rätt monterad enligt anvisningarna (du ha väl läst manualen och installerat efter anvisning?)
                Då ska det fungera bra på de flesta djup, om inte kontakta försäljaren.
                OM du ligger i planing bör du få bottendjup angivelser korrekt men räkna INTE med så mycket mer.
                Båten är lätt mycket turbulens under samt att det går fort dvs lodet hinner inte registrera detaljer på samma sätt en naturlag helt enkelt.
                Som sagt i planing lätt båt problem, naturligtvis ska du montera givaren så djupt som möjligt i absolut störningsfri miljö dvs kolla noga FRAMFÖR givaren på skrovet att ingenting finns som kan ge (onödig) turbulens knölar nitar osv resten kan du inte göra något åt.
                Går du för nära kölen finns risk att du får problem med propellern istället.
                För att inte tala om sjösättningen men på den lätta båten bör detta fungera utan problem.
                Lycka till och ha inte för stora förväntningar ett trubbigt instrument är det.
                Edit kolla också upp dina störnings filter finns i menyerna (och manualen)
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

En reset enligt Char ska du inte behöva göra på maskinen.
                  Detta är något för återförsäljaren, dock är det inget problem på något sätt en enkel sak du får bara återställa dina personliga inställningar.
                  Detta ska du dock inte behöva göra, funkar det inte som avsett kontakta säljaren det är HANS ansvar att produkten fungerar som avsett.
                  Som jag sa tidigare nog inget fel direkt, du måste bara lära dej ställa in det rätt samt tolka bilden det ger.
                  Ger det inte vettiga avläsningar på auto känslighet när du INTE är i planing kontakta säljare mvh och lycka till
                  PS planing är en helt annan sak tro mej!
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Måste skriva och meddela att jag var ute en tur idag och körde lite! ekolodet fungerade alldeles utmärkt! Tappar fortfarande bottenkontakten och allt annat när båten planar! Men förstår att det inte är så mycket att göra åt! Problemet var nog mest givarplattan som jag köpt original från Linder! Den har kärvat lite förut och idag sänkte jag ner givarplattan innan sjösättning och märkte då att det gick fruktansvärt trögt dom sista centimetrarna! Man fick ta i för att få ner givaren ordentligt så den har inte legat med centrerad med båt botten! Sen justerade jag vinkel två knäpp uppåt eller bakåt hur man nu ska förklara! Och det verkar som dessa två saker gjorde susen! Massa fina bågar och ett perfekt botteneko!! Vart så jäkla nöjd!!!!

Kommentera

Har varit ute mycket nu och fiskat men ekolodet beter sig väldigt märkligt! HAr tagit bilder på det nu så ni får se!
                      Bild 1 Är tagen med auto känslighet och auto djupområde vid trolling! Varför ser det ut som det gör vid botten? Är mig veterligen sten botten där men jag tycker det är svårt att urskilja något!
                      Bild 2 Är med känsligheten inställd på 85% Och bildhastighet 75% och Ping speed 100% Har inte zoomat och djupområdet är 0-10 meter. Vad är det för något som ses som en lila massa från 6-9 meter?
                      Bild 3 är samma som bild två men med känsligheten på ca 30% Är fortfarande kvar litegrann men med den känsligheten försvinner ju allt! Vad är det som är fel någon!!!????
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 713 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri