Problem med ekolodet i min Linder 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ekolodet i min Linder 400

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med ekolodet i min Linder 400

Har lite problem med mitt ekolod i min Linder 400!
    Vid högre hastigheter tappar ekolodet all kontakt med givaren! djupet blinkar och bilden är bara en ända röra! Blir efter ca 5-10 knop som felet uppstår! Ekolodet är ett Lowrance x510c. Funderar på om det är givaren som måste flyttas om! Köpte med en givarplatta från Linder när jag köpte båten. Var mycket noga när jag monterade givaren! När plattan (som är höj och sänkbar) var nere i bott så satte jag givaren precis så att mittenlinjen på huvudet var i linje med botten på båten!
    Var in på Lowrance hemsida och läste lite i deras sonar turtioal och kunde tyda något om att aluminium båtar orsakade mer turbulens! Men är inte helt säker då min engelska är lite knackig! Vill gärna ha kunniga personers synpunkter på detta problem! Fast ekolod kanske inte ska ge bra information mer än när man ligger på trolling och fiskefart?

Mitt x47 brukar tappa botten om man kör 10 knop över 20 meters djup ungefär. Mitt andra eagle 320 tappar nästan aldrig botten i insjöar vid runt 15 knop. Så det beror väl lite på men jag har fått för mig att det ska va så?

Kommentera

Hej i Hytta testa med att vinkla givaren något neråt dvs lite mer framåt seende.
      I tillägg på litet lätt skrov får du räkna med just dessa problem, båtar av den typen under planing och givaren nära motorcentrum, inte ovanligt med problemet garanterar!
      Finns nästan ingen given lösning båten är för lätt helt enkelt du får turbulens under skrovet och de är mycket känsliga för detta, problemet blir värre med minskande båtvikt min erfarenhet testa vinkla något framåt, dock problem kommer som ett brev på posten tro mej mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Hej i Hytta testa med att vinkla givaren något neråt dvs lite mer framåt seende.
        I tillägg på litet lätt skrov får du räkna med just dessa problem, båtar av den typen under planing och givaren nära motorcentrum, inte ovanligt med problemet garanterar!
        Finns nästan ingen given lösning båten är för lätt helt enkelt du får turbulens under skrovet och de är mycket känsliga för detta, problemet blir värre med minskande båtvikt min erfarenhet testa vinkla något framåt, dock problem kommer som ett brev på posten tro mej mvh
        Ja då var det nog som jag befarade från första stund som problemet uppstod! Men å andra sidan så är det kanske inte så viktigt att ha full koll när båten ligger på marschfart! har god lokalkännedom i sjöarna jag fiskar i så räcker om lodet ger rätt info när fiskeplatserna är nådda!

Kommentera

Haha Ronnie i Hytta precis det man brukar få konstatera med lätt båt och ekolod dock prova vinkla lite framåt kan hjälpa men vill definitivt inte garantera! bästa hälsningar!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Måste passa på att fråga en sak till när jag ändå är igång!
            När man åker på ca 5 meter djupt vatten så visas botten och hela eko bilden tydligt och fint (detta vid trolling och fiske). Har fått flera bågar och sett fiskstim tydligt och bra! När man sedan kommer ut på lite djupare vatten ca7-10 meter så är bilden fortfarande tydlig ned till 5 meter men efter botten så blir det jättemycket kludd! smälter liksom ihop med bottenlinjen men givetvis i en annan färg! Men det är ju stört omöjligt att urskilja vad som är fisk och vad som är något annat! Botten visas som gul med lite rött inslag och kladdet som jag kallar det är mer åt det rosa eller lila hållet! och det blir inte bättre om jag zoomar in och försöker se vad det är! Kan inte vara språngskikt va? För det ser jag lite högre upp i vattenmassan som en cm tjock svart prickig linje tror jag!
            har testat att ställa in känsligheten och det är först nere på 30 procent i styrka som lite av det försvinner! Men mycket av det är kvar! finns det något annat jag ska prova med? eller ska det vara så? Och vad är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Haha Ronnie i Hytta precis det man brukar få konstatera med lätt båt och ekolod dock prova vinkla lite framåt kan hjälpa men vill definitivt inte garantera! bästa hälsningar!
              Man får ju glädja sig desto mer åt att man har en fartgivare av yppersta klass! Funkar fint! Men vet inte riktigt hur hundra den visar? Med endura 40 på högsta läget så ca 6 knop, med 20 hk motorn på lägsta hastighet så kommer man ner i 0,68 knop och har ensam i båten kört 30 knop. Men har fortfarande inte gaset fullt med motorn då den skulle köras in ett tag! Men tror minsann det är lite av en glädjemätare!

Kommentera

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
                Måste passa på att fråga en sak till när jag ändå är igång!
                När man åker på ca 5 meter djupt vatten så visas botten och hela eko bilden tydligt och fint (detta vid trolling och fiske). Har fått flera bågar och sett fiskstim tydligt och bra! När man sedan kommer ut på lite djupare vatten ca7-10 meter så är bilden fortfarande tydlig ned till 5 meter men efter botten så blir det jättemycket kludd! smälter liksom ihop med bottenlinjen men givetvis i en annan färg! Men det är ju stört omöjligt att urskilja vad som är fisk och vad som är något annat! Botten visas som gul med lite rött inslag och kladdet som jag kallar det är mer åt det rosa eller lila hållet! och det blir inte bättre om jag zoomar in och försöker se vad det är! Kan inte vara språngskikt va? För det ser jag lite högre upp i vattenmassan som en cm tjock svart prickig linje tror jag!
                har testat att ställa in känsligheten och det är först nere på 30 procent i styrka som lite av det försvinner! Men mycket av det är kvar! finns det något annat jag ska prova med? eller ska det vara så? Och vad är det?
                Någon som förstår hur jag menar och vet vads som kan vara problemet?

Kommentera

Pröva att sätta givaren lite längre så försvinner det. Jag har samma lod och båt kan köra i 15 knop utan att skärmen tappar kontakten med givaren.

Ditt andra problem vet jag inte så mkt om. Jag har dock problem med att se bågar, det är snarare streck och klumpar. Kanske en inställning av givarvinkeln?

Kommentera

Ursprungligen postat av olotor Visa inlägg
                    Pröva att sätta givaren lite längre så försvinner det. Jag har samma lod och båt kan köra i 15 knop utan att skärmen tappar kontakten med givaren.

Ditt andra problem vet jag inte så mkt om. Jag har dock problem med att se bågar, det är snarare streck och klumpar. Kanske en inställning av givarvinkeln?
                    okej! Ska testa att sänka den lite! Hur långt ner sitter din i förhållande till skrov botten? Bågar får jag utan problem som sagt! Är bara efter botten på djupare vatten som det blir som jag förklarade! Går att urskilja några bågar ner efter botten men annars är det mest bara massa kludd som sagt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17