Kabelarea vid 12V? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kabelarea vid 12V?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av rgn Visa inlägg
    Hur mycket spänningsfall kan man tolerera?

Någon som har erfarenhet av sånt här?

Jag har tänkt att förbruka ca 211W vilket blir 17,58A, men om man rundar av till 20A och sedan knappar in 12V och kabelns längd som ska vara 4m så blir spänningsfallet 00.48 volt per 4 meter kabel vid en kabelarea på 6mm2.

Använder jag mig av en 10mm2 kabel och knappar in samma siffror, dvs 20A, 12V och längden 4m så får jag ett spänningsfall på 00.288V per 4 meter kabel.

Har dessa skillnader stor betydelse?, ska jag hellre välja 10mm2-kabeln eller går det bra med 6mm2?

Eller är båda dessa för klena?

Tack på förhand.
    Hej! Jo du måste som det sagts tidigare här räkna all kabellängd som blir för att få en sluten krets för strömmen! Å det blir ju då både + och - kabelns totala längd! Och alla spänningsförlust som blir i ledningen omvandlas till värme så dom volten du tappar på vägen kan du då addera med amp så får du watten å den är då i detta fallet värme! Men nu ligger väl denna kabeln fritt å även om du har konstant denna förbrukning så lär inte denna lilla spänningsförlust på ynka 0.48 volt lär inte ge dig några problem med överhettning! Så om inte denna kabel ska försörja annat än detta och utan eve ytterligare tillfälliga strömtoppar som är beroende av ett konstant jämnt voltantal så kan du använda dessa 6 mm2 kabeln! =)

Kommentera

Ursprungligen postat av CA Visa inlägg
      Jaså varför skulle det inte ha någån betydelse vilken kabelarea man har på kablarna om det är till just drivningen av lanternor på 211 W ?? Det dumma svaret du gav här tycker jag kräver en saklig å vettig förklaring å helst med sann fakta oxå!
      Skall du få också dock inte från en fackman men ett ekolod, plotter, gps, radar eller liknande instrument behöver runt 12V för att över huvudtaget fungera medans en lampa eller 2 , 3 ,4 osv inte behöver det då de kommer glöda ändå.

Kommentera

Ursprungligen postat av CA Visa inlägg
        Jaså varför skulle det inte ha någån betydelse vilken kabelarea man har på kablarna om det är till just drivningen av lanternor på 211 W ?? Det dumma svaret du gav här tycker jag kräver en saklig å vettig förklaring å helst med sann fakta oxå!
        Jag svarade på rgn:s inlägg innan mitt.

För att förtydliga

Ursprungligen postat av rgn
        Har dessa skillnader stor betydelse?, ska jag hellre välja 10mm2-kabeln eller går det bra med 6mm2?
        Och jag svarade:
        Ska du driva lanternor så har det ingen betydelse.
        "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

Kommentera

Ursprungligen postat av dannan Visa inlägg
          Jag svarade på rgn:s inlägg innan mitt.

För att förtydliga

Citat:
          Ursprungligen postat av rgn

Och jag svarade:

Citat:
          Ska du driva lanternor så har det ingen betydelse.

Ja, fast nu censurerade du delar av mitt inlägg vilket inte är riktigt rätt va.....Så här löd hela mitt inlägg:

Ursprungligen postat av rgn Visa inlägg
          Hur mycket spänningsfall kan man tolerera?

Någon som har erfarenhet av sånt här?

Jag har tänkt att förbruka ca 211W vilket blir 17,58A, men om man rundar av till 20A och sedan knappar in 12V och kabelns längd som ska vara 4m så blir spänningsfallet 00.48 volt per 4 meter kabel vid en kabelarea på 6mm2.

Använder jag mig av en 10mm2 kabel och knappar in samma siffror, dvs 20A, 12V och längden 4m så får jag ett spänningsfall på 00.288V per 4 meter kabel.

Eller är båda dessa för klena?

Och varför har det ingen betydelse vilken kabelarea man väljer oavsett om det bara är lanternor man ska driva? Om man ska driva 1 lanterna på 10W eller 20 lanternor på 200W så har det väl en väldigt stor betydelse vilken area det är på kabeln?

Men å andra sidan är det väl inte så troligt att det bara är lanternor man ska driva om man ska förbruka över 200W?
          Senast ändrad av rgn; 2009-05-02, 09:10.

Kommentera

Fast danne syftar väl på spänningsfallet i sig, inte kabelarean. Rent funktionsmässigt lyser lanternor vid kraftigt spänningsfall, om än svagare.

Viktigt i längden för att undvika bla spänningsfall är förtennade kablar i båtar, inget annat jox.
            Senast ändrad av Sturgeon; 2009-05-02, 09:22.
            sigpic

Kommentera

Okej, ja då missuppfattade vi varann tyvärr........Det som jag är mest intresserad av att veta är så att arean räcker till, så att kablarna inte blir för varma och orsakar kabelbrand.

Kommentera

Om du är orolig, släng in 10mm^2. Jag har inte kollat men den är nog inte så mycket dyrare än 6mm^2.

0,48V@ 6mm2
                0,29V@ 10mm2
                Och 20A.
                P=UI

0,48*20=9,6W
                0,29*20=5,8W

Tänk dig en 10W lampa. Den blir varm, men inte het. Men din kabel är 4m lång, med ett lite mindre effektutag.

Kabeln kommer inte att börja brinna.
                "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

Kommentera

Okej. Tackar för alla svar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar