GPS, vad behöver jag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GPS, vad behöver jag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• GPS, vad behöver jag?

Har tänkt mig att köpa en GPS till att nyttja vid fiske i små och medelstora sjöar. Har främst tänkt att ha den till att kolla hastighet, lägga waypoints och spara rutter.

Klarar jag mig med minneskapaciteten i T.ex. en Garmin GPS 72 (500 waypoints, 50 rutter med 50 waypoints i varje rutt) eller kommer jag att behöva en med löst minneskort?

Tror ni att jag behöver karta i den, för att täcka mina behov? Jag tror inte det.

Tips på bra och prisvärda modeller som täcker mina behov tas tacksamt emot.
    www.ichtys.se

Tjena.
    Du kan typ ha vilken gps som helst.
    Sen beror det på hur mycket du vill lägga på den, färg skärm eller inte?
    Kartan är ju typ bara en kul grej om du inte har en med sjö kort i.
    Har själv en garmin gps 60 csx som funkar bra men kommer byta till en fast monterad lowrance istället för det blir mycket lättare att läsa av den istället för att sitta med den lilla i handen.
    Mvh Marcus
    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Tänk på att många modeller som inte har karta med från "box" så kan du lägga in en egen karta senare, ibland måste du dock kalibrera skalan själv (t.ex. genom att sätta 2 punkter med >1km mellan på kartan och gå mellan dem...
      Om det inte skiljer vääldigt mycket i pris är det ju skönt med ett löst minneskort, annars är ju alternativet en kabel och möjlighet att föra över sparade rutter o wp till datorn, och sen lägga över när man behöver.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anton Ek Visa inlägg
        Har tänkt mig att köpa en GPS till att nyttja vid fiske i små och medelstora sjöar. Har främst tänkt att ha den till att kolla hastighet, lägga waypoints och spara rutter.

Klarar jag mig med minneskapaciteten i T.ex. en Garmin GPS 72 (500 waypoints, 50 rutter med 50 waypoints i varje rutt) eller kommer jag att behöva en med löst minneskort?

Tror ni att jag behöver karta i den, för att täcka mina behov? Jag tror inte det.

Tips på bra och prisvärda modeller som täcker mina behov tas tacksamt emot.
        Mycket är en fråga om fart faktiskt ju fortare du kör runt öar i steniga grynniga vatten desto större och bättre detaljerad skärm behöver du.
        Antar att du sitter i långsam båt i sjöar (där det iaf inte finns elektroniska sjökort att få tag på) räcker med liten skärm i de flesta fall du har tid att titta och zooma in och ut, skulle nog dock rekommendera bygelmonterad om sjön är stenig med mycket grund osv och du måste se upp var du åker ger lite bättre marginaler finns billiga beggade idag.
        Lowrance/Eagle har den bra "icon" funktionen med denna kan du sätta ut farliga områden i sjön (och även intressanta ställen med annan icon, djupkurvor kan plottas) med tiden får du en hyfsad till bra bild över vattnet och maskinen behåller allt i minnet.
        mvh och lycka till
        Kan vara mycket användbart även vintertid på samma vatten om du gillar isfiske.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        127 778 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri  
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17