post och telestyrelsen vhf - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

post och telestyrelsen vhf

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så om jag ropar efter hjälp i min oregade vhf och inte har någon utbildning så skiter ssrs i att komma och rädda mig?

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
      Så om jag ropar efter hjälp i min oregade vhf och inte har någon utbildning så skiter ssrs i att komma och rädda mig?
      Knappast!!

Det som inte funkar utan att den är reggad och att man har ett anropsnummer är att Du inte kan få samtal till telefoner fasta som mobiler uppkoplade via Stockholmradio, Du kan inte heller be om att få tex senaste väderprognosen eller navigationsvarningen för Ditt område uppläst av Stockholmradio utan att ange ett fungerande anropsnummer.

Däremot att ropa på hjälp i nödläge funkar här precis som att man kan ringa SOS 112 på en kontantmobil som inte har pengar på kortet, eller att om Din mobiloperatör inte har täckning just där så används andra operatörers mobilnät för SOS 112 samtal utan att det kostar Dig något.
      Såna saker är lagstadgade och PTS är övervakande myndighet.

Visst finns det många som köper en VHF och använder den för direktkomunikation mellan båtar tex vid trolling och det är inte olagligt att äga eller montera en VHF utan tillstånd eller cert utan det är användandet, men den fullständiga nyttan med den får man inte utan att ha gjort rätt för sig.

Numera ingår ju ett medlemskap i Sjöassistans vid tecknanded av VHF tillstånd dock mot avgift men ändå, kan vara bra om man inte är med i SSRS då man som medlem där har Trossen.

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
        JA och det är därför man använder nått som heter mobiltelefon
        [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Är nu ute på tunn och hal is.. Men... Betyder inte ett medlemskap i "trossen" gratis bogsering till närmsta hamn.? Utan detta kan det bli enormt dyrt att få hjälp in till land..

Många år sen jag läste dedär.. men vill minnas att det vart nått åt detta hållet..

//Daniel
          http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg
            Är nu ute på tunn och hal is.. Men... Betyder inte ett medlemskap i "trossen" gratis bogsering till närmsta hamn.? Utan detta kan det bli enormt dyrt att få hjälp in till land..

Många år sen jag läste dedär.. men vill minnas att det vart nått åt detta hållet..

//Daniel
            Jo så är det och sedan några år tillbaka så är alla medlemmar i SSRS också med i Trossen då det ingår i medlemsavgiften, förut var det en extra tjänst som man måste beställa och betala extra för men inte nu längre.

Trossen innebär all möjlig hjälp för medlemmar så länge det inte är fråga om sjönöd, så soppatorsk, ankarlinan i propellern, sönderslagen propeller vind grundstötning men utan att det blev läckage mm.

Så ett medlemsakap i SSRS för 600kr/år kan betala sig snabbt då en enda sådan assistans kan kosta många tusen kronor, som icke medlem får man betala fullpris om en SSRS enhet assisterar men Du får alltid hjälp!

Kommentera

Varför vägrar folk göra det som är rätt?
              Det är ju inte direkt svårt att ta vhf-cert precis...
              Det finns en anledning till att det är utbildning på vhf-radio och det lär man sig när man går den.

Kommentera

Tillstånd att använda radiosändare ombord på fartyg utfärdas av PTS.
                Begränsat radiotelefonicertifikat typ SRC utfärdas av provförrättare som utsetts av Nämden För Båtlivsutbildning (NBF).

Du måste ha både tillstånd och certifikat för att få använda VHF.

Både certifikat och tillstånd bör finnas ombord vid en eventuell kontroll.

Såvitt jag förstått det hela utfärdas tillstånd och certifikat oberoende av varandra - och båda krävs för att använda VHF.

/Fredde

/fredrik

Kommentera

Men är det inte många som har VHF i båten utan tillstånd dom bara har den för att lyssna helt enkelt ??
                  Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Håller inte som argument bara du slår på den ska du ha tillstånd du kan hamna i en situation där du måste använda den exv om du är den ende att höra nödanrop........
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 893 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10