Raymarine roderlägesgivare - vattentät? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raymarine roderlägesgivare - vattentät?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Raymarine roderlägesgivare - vattentät?

Hej!

Ska flytta över min Raymarine autopilot från min gamla Finnsport 540 HT till min nyinköpta Rocad 606. Roderlägesgivaren är av cirkulär typ och sitter nu monterad väl skyddad under ena "akterdäcket" bredvid motorbrunnen. Eftersom Rocaden inte har något akterdäck utan istället en mycket bred motorbrunn måste jag hitta ett annat sätt att montera roderlägesgivaren. Jag har funderat på att montera den i en vattenskyddad plastlåda i motorbrunnen och borra ett litet hål för staget eller vajer som går till motorn. Det kanske är så att roderlägesgivaren är vattentät och så tålig att det går att montera den helt öppet i motorbrunnen? Någon som vet? Andra tips till montering?

Ursprungligen postat av kehus Visa inlägg
    Hej!

Ska flytta över min Raymarine autopilot från min gamla Finnsport 540 HT till min nyinköpta Rocad 606. Roderlägesgivaren är av cirkulär typ och sitter nu monterad väl skyddad under ena "akterdäcket" bredvid motorbrunnen. Eftersom Rocaden inte har något akterdäck utan istället en mycket bred motorbrunn måste jag hitta ett annat sätt att montera roderlägesgivaren. Jag har funderat på att montera den i en vattenskyddad plastlåda i motorbrunnen och borra ett litet hål för staget eller vajer som går till motorn. Det kanske är så att roderlägesgivaren är vattentät och så tålig att det går att montera den helt öppet i motorbrunnen? Någon som vet? Andra tips till montering?
    Nej den cirkulära bör hållas under däck grundtips förläng armen till motorn och håll den inomhus alt den box du beskriver! mvh och lycka till (för att ge en något rättvis bedömning här måste man se grejorna helt enkelt)
    Grundtips skydda din roderlägesgivare speciellt den cirkulära
    Senast ändrad av TAMTAM; 2009-03-17, 14:08.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för svar. Funderar på att använda en moppe-vajer med hölje och sätta ett mothåll i motorbrunnen och ett mothåll i närheten av roderlägesgivaren. På så sätt borde jag kunna sätta roderlägesgivaren var som helst i båten bara den följer med motorns rörelse.

Kommentera

Är det inte klokare att lägga ett par tusingar på en linjär roderlägesgivare istället. Montaget blir väldans enkelt då. Och förhoppningsvis inget framtida krångel.
        / Andreas

Kommentera

Det har du naturligtvis rätt i. Jag har tidigare fått uppgifter om att linjär roderlägesgivare är betydligt dyrare än ett par tusingar, 4-5 ungefär. Har du tips om var man får en för ett rimligare pris?

Kommentera

http://www.mesltd.co.uk/raymarine-li...nch-p-246.html

Tillkommer endast frakt, så du landar under 3 laxar.

Kommentera

Och sen sitter du på den cirkulära som gör precis samma jobb......
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

cirkulär / linjär... vad är skillnaden? vilken är att föredra? ska köpa en AP men är lite förvirrad i teknikdjungeln...
                www.morganlewin.se

Kommentera

Kjøp en autopilot uten rorføler. Rorføleren er den svakeste komponeten i et autopilotsystem. Raymarine SPX, Garmin GHP-10 og Simrad AP24VRF er alle piloter som ikke trenger rorføler.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mogge Visa inlägg
                    cirkulär / linjär... vad är skillnaden? vilken är att föredra? ska köpa en AP men är lite förvirrad i teknikdjungeln...
                    Cirkulär=En kort arm på ett centrumhus. Armen rör sig cirkulärt när motorn rör sig, kopplad via en stång. Inte anpassad för utombordare.

Linjär= "cykelpump" som du sätter parallellt med hydraulstyrningens cylinder. Gjort för utombordare. Kan ta bild och skicka om du vill.

/ MVH Andreas Thylander, teamrafett@blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri