Tips Lowrance GPS antenn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips Lowrance GPS antenn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips Lowrance GPS antenn

Testade att koppla in en liten seriell RS-232 GPS puck antenn till min LCX-19C plotter/lod i kväll som ersättning för en äkta Lowrance svamp antenn, bara för att kolla om det skulle fungera, har ingen lust att köpa en original antenn om jag kan slippa.
    Gav 125 spänn för den på Ebay ink frakt från Hong kong lödde en adapterkabel till dess PS/2 kontakt kopplade den sedan till data ingång i strömkabeln orange kabel samt systemjord (Nmea 0183 input) på plottern ställde baudraten till 4800.Den hade fix på sekunder! blixtsnabb!
    Behöver ni en antenn till Lowrance utan att vilja betala en förmögenhet funkar detta med bättre och snabbare prestanda.
    Tilläggas ska att jag testat det på plotter som använt sej av LGC-12W antennen dvs något äldre Lowrance grejor dock om maskinen ifråga har ingång för signaler enligt Nmea 0183 ver.2.0 borde det fungera på andra också.
    Dock måste den strömförsörjas via 5 volt DC vilket man fixar från en strömregulator krets a 5kr på Elfa 12 volt in 5 volt ut till antennen.
    Haha tio personer har sagt till mej inte en chans kommer aldrig fungera men som sagt man ska inte lyssna för mycket på andra, ett tips för den händige och något elektronik kunnige.
    OBS funkar inte med USB GPS puck antenn som är vanliga i handeln USB anslutning kräver drivrutiner som inte plotter instrument har, har testat vet dock seriella (RS-232) ska funka som ersättning riktigt bra men måste kopplas in via data in och utgångarna inte plotterns ordinarie antenn uttag.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Länk till pucken jag köpte:

I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Bumpar tråden lite, då du nämnde det här i ett annat forum idag Mycket intressant det här!

Funkar det med denna GPS antenn, som har PS/2?

Kan få den för 360kr hos Dustin med mitt login, inte lika billigt som din men slipper vänta på leverans från Kina iaf...

"lödde en adapterkabel till dess PS/2 kontakt kopplade den sedan till data ingång i strömkabeln orange kabel samt systemjord (Nmea 0183 input) på plottern"

Ok, alltså...Om jag förstått det rätt (ursäkta mina undermåliga paint-kunskaper hehe...) :
      Click image for larger version

Name:	nmea_koppling.jpg
Views:	1
Size:	117,6 KB
ID:	1766648

Spänningsregulatorn:

Eller är jag ute och cyklar som vanligt?
      Senast ändrad av GäddMartin; 2013-02-07, 12:05.
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      127 713 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Team Colibri  
      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17