Lowrance HDS-5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS-5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wallberg Visa inlägg
    Eftersom du har inbyggt bredband i lodet så kan du koppla upp den mot din pc, har dock inte prova det själv ännu, men det fungerar..
    Detta har jag aldrig hört eller ens sett på någon instruktionsvideo.
    Broadband när det talas om ekolod brukar betyda att sensorn kör över ett bredare frekvensband, inte att det är inbyggt "bredbandsethernet" och att man kan koppla ekolodet till en dator som har en ethernetport.

Kommentera

Detta har jag aldrig hört eller ens sett på någon instruktionsvideo.
      Broadband när det talas om ekolod brukar betyda att sensorn kör över ett bredare frekvensband, inte att det är inbyggt "bredbandsethernet" och att man kan koppla ekolodet till en dator som har en ethernetport.
      Nja, det finns ett inbyggt Ethernet i HDS loden som gör att du kan koppla upp den mot en dator.. det var så jag menade.. Men som sagt, har inte provat det själv så hur det fungerar i praktiken vet jag inte..
      [FONT="Century Gothic"]En annan del av mälaren[/FONT]

Kommentera

Det finnes ingen PC software som støtter kobling av HDS mot PC via Ethernet.

Er mulig å utveksle noe informasjon mellom HDS og PC via NMEA 183 eller NMEA 2000 med rett hardware og software.

Kommentera

Ursprungligen postat av CARPE PERCIDAHE Visa inlägg
          hej johan_83_, vilken version av dr depth köpte du vad kosteade det och hur var kontakten med firman? leveranstid osv...
          Jag har det senaste, tror ja... du får fria uppdateringar men var ett tag sen jag uppdatera sist.. Kontakten är suverän! inget som helst att klaga på.. Köpte Full BT-versionen och är mycket nöjd..ca 2300kr kommer att användas flitigt eller ja jämt när man kör båtfiske.. Rekomenderar det starkt!!!
          // Johan Sjölén

http://johansjolen.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av johan_83_ Visa inlägg
            Jag har det senaste, tror ja... du får fria uppdateringar men var ett tag sen jag uppdatera sist.. Kontakten är suverän! inget som helst att klaga på.. Köpte Full BT-versionen och är mycket nöjd..ca 2300kr kommer att användas flitigt eller ja jämt när man kör båtfiske.. Rekomenderar det starkt!!!
            Tack för infon, Handlar nog i nog i veckan :-)
            -

Kommentera

HDS lirar ju bäst med Navionics platinum av vad jag förstått.
              Men, finns det olika platinum? jag kollar på 17p men vissa har andra bokstäver i modellbeteckningen såsom xl3 osv.

Finns det olika sorter, och i så fall vilket skall man ha till hds?
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av mementomori Visa inlägg
                Ganska ovetande på området, men hur fungerar det egentligen? Kan man "spela in" på HDS5 så att man i efterhand kan hitta intressanta ekolodsbilder och fastställa GPS-koordinaterna? Och hur lång tid kan man då spela in? Hela fisketuren?
                Det går bara att spela in en liten stund ca 30 sekunder med full bildkvalitet i lodets minne,men det går att göra flera inspelningar . Vill man kan man däremot spela in längre tid på ett minneskort , med 1 GB kort kan man spela in 6 minuter enligt menyn .Med lägre bildkvalitet kan man spela in längre tid ,men det har jag inte testat skälv .
                Kordinaterna syns på inspelningen
                "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                  Jag har fundat lite på storleken, 5:an är ju fem tum. 12,7 cm, är det räknat diagonalt över skärmen?
                  Det är ju sjukt litet?

Sen, 7:an är inte ens 7, utan 6,4.. känns lite liten med då?

Eller hur räknar dom? Både bredd och höjd? Helt fyrkantig? Ändå smått ändå dock.
                  HDS lirar ju bäst med Navionics platinum av vad jag förstått.
                  Men, finns det olika platinum? jag kollar på 17p men vissa har andra bokstäver i modellbeteckningen såsom xl3 osv.

Finns det olika sorter, och i så fall vilket skall man ha till hds?
                  Ingen som har koll på detta och kan ge mig lite vägledning?
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Hej Bowen, jag vet inte om jag kan hjälpa dig med detta men jag försöker.

Storleken på skärmen var även jag orolig för innan jag köpte min HDS5 förra vintern. Allt hänger på hur stor båt du har o hur du ska använda lod/gps.

Min båt är en styrpulpetare (Sahla 465 med 50 Hk Honda). HDS5:en är monterad på ena sidan ratten och mitt gamla Eagle-lod sitter kvar på andra sidan. Det går ju inte alltid så mjukt o fint med motsjö, så det skakar ju en del. Men jag har ändå inte uppfattat HDS5 som för liten.

Båten är ju inte längre än att jag ser bilden tydligt var jag än är i båten. Kör inte med splitscreen utan växlar mellan gps och lod (går på nån sekund). Jag kör oftast med gps fram till aktuell brant eller grynna sedan växlar jag till lodet för att hitta min exakta pos. Annars kör jag med lodet o söker betesstim eller grynnor, och kan då lägga waypoint med valfri symbol på nån sekund även då.
                    -

Kommentera

Nu har jag tagit fram instruktionsboken och i den står det om skärmstorleken.

HDS5 12,7 cm diagonalt
                      HDS7 16,3 cm diagonalt
                      HDS8 20,8 cm diagonalt
                      HDS10 26,4 cm diagonalt
                      "HalvDan var här"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15