Lowrance HDS-5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS-5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Köpte en 5300C ren plotter i våras och tänkte nu byta ut det gamla Navman ekolodet med en HDS5X som jag tänkte importera från England. En fråga bara, vad är det för skillnad på 50/200 och 83/200 givare? Fiskar mest i insjöar men ibland även i havet efter lax/hö om vädret är gynnsamt.

Mvh
    Johnny

Kommentera

Ursprungligen postat av iron9 Visa inlägg
      En fråga bara, vad är det för skillnad på 50/200 och 83/200 givare? Fiskar mest i insjöar men ibland även i havet efter lax/hö om vädret är gynnsamt. Mvh Johnny
      Ingen för oss praktisk skillnad egentligen. At man gått från 50 kHz har bara med kristallens (piezons) uppbyggnad att göra. Oftast kombinerar man två frekvenser på/ i en och samma kristall og då har man funnit ut att t.ex kombinera 200 kHz med en lägre frekvens så blir 83 kHz mer optimal än om man hade valt 200 och 50 kHz (på nyare givare).

Att man har den lägre frekvensen har att göra med att den tränger djupare ned i vattenmassan och signalen släcks inte ut lika lätt som vad t.ex. 200 kHz eller högre frekvenser gör. Dessutom så täcker en lägre frekvens en större vattenmassa då själva strålkonen blir bredare. Optimalt då man söker efter fisk eller trollar (man kan se loden) Det är oxå en skillnad mellan 200 kHz och dem lägre (50 eller83 kHz) med hänseende på detaljrikedommen/upplösningen som är betydligt bättre på 200 kHz eller högre och här har 200 kHz vunnit ett stort erkännande då just 200 kHz når tillräckligt djup (för det mesta) i kombination med en stor detaljrikedom.
      Senast ändrad av Flodström; 2009-11-28, 19:31.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Det er stor skilnad på strålevinkel og kjenslighet på 83/200kHz og 50/200kHz svingeren til Lowrance. Jeg har mye erfarenhet med begge svingerene.

Til innsjøfiske og til trolling vil jeg rekomendera 83/200kHz. Til bottenfiske i fra 30-40m og djupere er 50/200 best.

Kommentera

Tack för svaren. En fråga till, om man skaffar en sidescan senare, byter man då givare så att man bara har en eller får man montera ytterliggare en?
          Om det bara ska var en givare med sidescan så kanske det är bättre att köpa bägge enheterna samtidigt och köpa ekolod utan 83/200 givare!?
          Tacksam om någon kan redogöra för det, har inte tid att leta upp alla svar på webben.

Mvh
          Johnny

Kommentera

Du trenger både 83/200 og Structurescansvingere for å få fullt utbytte av instrumentet. Svingerene må monteres med minrde enn 30cm avstand for at overlay mellom downscan og vanlig 2D skal fungere optimalt..

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
              Du trenger både 83/200 og Structurescansvingere for å få fullt utbytte av instrumentet. Svingerene må monteres med minrde enn 30cm avstand for at overlay mellom downscan og vanlig 2D skal fungere optimalt..
              Tack. då spelar det ingen roll om man kompletterar med sidescan senare.

Mvh
              Johnny

Kommentera

Visst är det skönare med allt på stora skärmar eller separat; jag har senaste två åen haft 5tum skärm och delat ekolod/plotter.
                Förvånandsvärt sällan man har behov av att se hel stor GPS och Ekolodet samtidigt. Egentligen aldrig mer än att det kanske är kul att se allt samtidigt kanske.
                Vi transport i högre farter behöver man inte se mer än djupet i en liten strimma och då ställer jag in skärmen på stor karta och liten del lod. Och vid fiske tvärt om, vid VJ är det bara ekolodet som är på när väl platsen skall fiskas av och jag styr efter topmarkörer som är helt överlägset GPSen.

Sen om man som jag styr mycket efter plånboken blir det väldans dyrt att köpa de stora bra grejerna eller de bra små i två delar. SPeciellt när man som jag och kanske många andra gillar att byta upp sig mellan vart annat år å så
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Håller med Push-up ! Använder man plottern hela tiden så är separat skönt eller större skärm, men annars är det overkill och bara dyrt.

Kommentera

Har nu fått HDS5´en importerad från USA. Svenskt språk och alla enheterna fanns givetvis med. 65% av priset i Sverige. Lite smått blev allt skärmen. Så gamla GPSén får vara kvar brevid.
                    Jag tycker, alltså finns jag.
                    Jag fiskar, alltså lever jag.

Kommentera

Priser

Hej!

Finns det någon som har varit superseriös och gått igenom priser på HDS-5an?
                      Bästa pris i UK, USA?

Ni som har köpt i USA, har dom inte lagt in lite andra bakgrundskartor, annan gps mottagare? Om det är som ovan, är man inte tvungen att köpa ett kartkort då?
                      Hemma sjön finns inte med på kort, hade tänkt köra endast med bakgrundskarta, funkar det då?

//Palmen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 789 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri