Lowrance HDS-5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS-5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av CARPE PERCIDAHE Visa inlägg
    Hej Bowen, jag vet inte om jag kan hjälpa dig med detta men jag försöker.

Storleken på skärmen var även jag orolig för innan jag köpte min HDS5 förra vintern. Allt hänger på hur stor båt du har o hur du ska använda lod/gps.

Min båt är en styrpulpetare (Sahla 465 med 50 Hk Honda). HDS5:en är monterad på ena sidan ratten och mitt gamla Eagle-lod sitter kvar på andra sidan. Det går ju inte alltid så mjukt o fint med motsjö, så det skakar ju en del. Men jag har ändå inte uppfattat HDS5 som för liten.

Båten är ju inte längre än att jag ser bilden tydligt var jag än är i båten. Kör inte med splitscreen utan växlar mellan gps och lod (går på nån sekund). Jag kör oftast med gps fram till aktuell brant eller grynna sedan växlar jag till lodet för att hitta min exakta pos. Annars kör jag med lodet o söker betesstim eller grynnor, och kan då lägga waypoint med valfri symbol på nån sekund även då.
    Ok, tack så mycket! Var bra att höra, då kanske man kör på en 5:a då så blir man inte helt barskrapad Måste kolla dom i verkligheten först dock innnan jag bestämmer mig. Jag har med ett äldre lod med som jag tänker låta vara kvar tror jag.

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
    Nu har jag tagit fram instruktionsboken och i den står det om skärmstorleken.

HDS5 12,7 cm diagonalt
    HDS7 16,3 cm diagonalt
    HDS8 20,8 cm diagonalt
    HDS10 26,4 cm diagonalt
    Diagonalen alltså, jäklar.. Det är smått.. Jaja, svårt att få en bild av det om man inte ser grejerna i verklighten.. Får kolla på dom på båtmässan.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

En fråga. Går det att markera positionen om man kör med hel ekolods bild eller måste man skifta till gps och sedan markera?
      Perra Karlsson
      Team Fishfire

Kommentera

Nån som har en aning varför jag får denna bild på lodet, jag har ingen givare inkopplad, och kör "simulera" från uppstart.
        En gång funkade simulatorn på lodet, men sen bara som på bilden? Missar jag nån inställning?
        Bifogade filer
        &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av perrak Visa inlägg
          En fråga. Går det att markera positionen om man kör med hel ekolods bild eller måste man skifta till gps och sedan markera?
          Jo det går bra det är bara att trycka på position och sen OK .
          "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Nån som har en aning varför jag får denna bild på lodet, jag har ingen givare inkopplad, och kör "simulera" från uppstart.
            En gång funkade simulatorn på lodet, men sen bara som på bilden? Missar jag nån inställning?
            Du har ikke fått startet simulatoren. Dette er vanlig ekkoloddfunksjon uten svinger tilkoblet.

Kommentera

Ok, jag antog nästan det. Jag har fått igång simulatorn igen, så jag vet inte riktigt vad jag gjorde fel. Men du ser ju i nedrer kant på bilden så står det "simulerar" då måste det ju vara nåt fel?

Sen tycker jag plottern är seg, lowrance säger ju att hds:n är supersnabb?! men jag har bara använt bakgrundskartan än så länge, hoppas den riktiga kartan blir snabb och smidig sen när jag får i den. En platinum plus är på väg med posten.
              &

-Okänd

Kommentera

HDS er svært rask, så jeg er sikker på at du blir fornøyd med Navionics kartet ditt.

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
                  HDS er svært rask, så jeg er sikker på at du blir fornøyd med Navionics kartet ditt.
                  Det låter ju bra!
                  &

-Okänd

Kommentera

Logga djup & sedan skapa eget djupkort

Det har skapats en egen tråd om att skapa sitt eget sjökort utifrån inspelad djupdata här på fiskesnack.com: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=30176

Jag har själv skapat ett kort över en sjö i digitalt format som är helt vektorbaserat som jag sedan sparade i det format som Lowrance plotter kan läsa for egengjorda sjökort (LCM format).

Har även DrDepth men jag upptäckte ganska snart att det inte var tillräckligt om man skulle göra ett profsigt jobb då man inte kan filtrera bort data, lägga till manuella editeringar och hantera alla delar som man behöver.

OM någon har sattelitbilder med band 4 över norra värmland är jag ruggigt intresserad då det är ett av de få sätt man kan mäta djup på grunt vatten utan att fara runt och mäta manuellt. Ett annat är ESAs TanDEM-X uppdrag men det lär dröja innan dessa data börjar hitta ut till gemene mann..

Lycka till fiskebröder

Kommentera

Jag måste bara säga att jag är grymt missnöjd med min HDS-apparat, nu är det en 7:a, men det är ju samma allihopa.
                      Buggig, seg och lååååångsam.
                      Jag zoomade lite med kartan och räknade sen tyst till "etttusensex" innan kartan hade anpassat sig.. Snabb? Nej.
                      Jag hade hoppats det bara var bakgrundskartan som var lite sunkig, men jag har alltså testat med ett platinum plus-kort idag, dom skulle ju vara bra, men nej..
                      Får avbeställa detta om jag hinner det.

Simulatorn för lodet funkar bara ibland, så jag vet inte om det är nåt fel med det med? Lodet blir bara massa streck, se bild.
                      Jag har kollat mot lowrance webb-plats, jag har senaste mjukvaran.

Skall den hetaste dyraste plottern/ekolodet på marknaden just nu, suga så katastrofalt? Heeelt otroligt.
                      Börjar tro att allt gott som skrivits här om maskinen är skrivet av partiska personer? Men så illa kan det väl inte vara?
                      Bifogade filer
                      Senast ändrad av Bowen; 2010-03-02, 18:17.
                      &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 789 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri