Lowrance HDS-5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS-5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance HDS-5

Funderar på att inhandla HDS-5 kartplotter/GPS.

Men när jag har kollat runt lite så har jag fått lite märkliga svar av några firmor

* Navionics Gold kort fungerar inte så bra i denna modell (Enlgt Lowrance hemsida kan de användas)
    * Det har kommit en version av HDS-5 till Sverige men den klarar inte av Navionics-korten utan idag fungerar bara Nautipath som inte är lika detaljerat som Navionics.

Jag pratade med Lowrance på båtmässan nyligen och de sa att det absolut inte var några problem med Navionics-kort

Ingen firma kan förklara detta för mig och vart de har hört det... Är det någon som vet mer kring HDS-5'an och detta eventuella strul?
    Fiske åt alla...

Uppdatering

Kommer en uppdatering inom ett par veckor så att de funkar med Navionics.
    Handlaren jag pratat med hade snackat med Navalis idag om detta.
    Han(handlaren) visste dock inte om det var en uppdatering av plottern eller nya Navioncs versioner...

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Har fått svar av navpoint nu:

Det finns två modeller på HDS5, en för USA och en världs täckande

USA modellen som du inte kommer att komma ikontakt med, kommer aldrig att kunna läsa Navionics pga, hårdvara

Modellen som säljs i Sverige har S/W 1.5 nu och säljs tillsammans med en fri sjökortskarta över norden (NauticPath) fram t.o.m 23mars enligt Lowrance.

Efter detta kommer alla enheter att få S/W 2.0 (som klarar navionics), men denna modell kommer inte att levereras med NauticPath

Uppdatering av programvaran görs via SD-kort och detta kommer din lokala återförsäljare att kunna hjälpa dig med om du inte klarar det själv.

En tidig HDS har precis samma hårdvara som de enheter som kommer att säljas efter 23mars. Så med en uppdatering så är det ingen skillnad.

Så nu vet vi
      Fiske åt alla...

Kommentera

Va bra att det blir skillnad på Usa och Europaplotters, så att dom kan kosta minst det dubbla i Sverige som vanligt...
        Jerkbait är en dyr sjukdom...

www.BrunnbergLures.se

Kommentera

För dyrt att handla från USA ändå, finns bättre ställen.
          http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Har beställt en HDS7m, ren gps utan ekolodsfunktion.
            Fick veta idag att den var restad hos leverantören.... Hade verkligen sett fram emot att
            få installera och testköra den snarast!
            Men det verkar som att jag får vänta nån vecka nu istället....

Mr Mört.

Kommentera

Ursprungligen postat av A4_TC Visa inlägg
              Va bra att det blir skillnad på Usa och Europaplotters, så att dom kan kosta minst det dubbla i Sverige som vanligt...
              Konstigt enligt min åsikt vad händer när USA seglare går över Atlanten eller tvärs om?
              Helt idiotiskt betyder att man geografiskt separerar grejorna dvs går du utanför ramarna funkar inget, svaret blir då Raymarine tillverkare av grejor som är världsomspännande men dyra proffsgrejor Furuno är också ett av dem resten är för småbåts marknaden lokalt
              Senast ändrad av TAMTAM; 2009-03-13, 20:10.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Trams

TAMTAM, Navpoint har kommit med helt felaktig information förut så jag skulle inte förvånas om så är fallet här, men märk väl jag vet inte. Vill minnas att de tidigare spred rykten att andra modeller som köpts i USA inte skall funka med svenska navionics vilket låter helt befängt som du säger, om inte helt befängt.

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Haha har du täckt båt/väderskydd undersök PC marknaden ger dej tio ggr pengarna för två ggr utgifterna
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det stemmer ikke at US modeller ikke kan bruke Navionics kart. Det finnes jo til og med en US modell som bare har basemap og som er bergnet for bruk sammen med Navionicskart.

HDS-7 Basemap

Har vært på båtmesse i Oslo i dag. Fikk beskjed om at det er usikkert når softwareoppdateringe for å lese Navionicskart blir klar. Plotterene som sleges i Norge i vår kommer til å leveres med Lowrance Nauticpath kart inkludert i prisen.

Med dagens valutasituasjon er det ofte like billig å handle i UK som i USA, mye enklere med garanti også.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17