Färgskärm vs gråskala/monokrom - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färgskärm vs gråskala/monokrom

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Båda har på ett sätt rätt, (piggen och TT) det hela avgörs vad man har lust att se/upptäcka eller tyda bak djuploden/bottnen eller vad det nu är.

Det mesta av den här diskussionen pekar i riktning -ögat. Ögats känslighet för färger är betydligt större än för gråskalor, faktum. Det betyder att en färgskärm (förutsatt dem samma antal pixel eller bättre) är betydligt enklare att tolka. Själva informationen från ett färglod blir på ett sätt mer tydlig. Man kan enklare se skillnader, likheter och storlekar på ett helt annat sätt än på en S/V monitor, precis som för gamla TV tiden då S/V var det enda tillgängliga.

Det hela handlar om möjligheten till att tyda (konvertera) en 2-dimensionell bild så rätt som möjligt ut ifrån en 3-dimensionell verklighet. Att välja en S/V skärm för detta betyder bara än svårare möjlighet att tolka verkligheten, det är min slutsats efter dem fakta jag har klart att samla på mig under dem ca 29 år jag har använt ekolod.
    Hej Ramon; Du spelar och skriver i elitserien! De som spelar i division 1 och 2 kan tillgodogöra sig din, alltid lika värdefulla information. Frågan är om vi i 4:e gärdsgårdsserien begriper ett enda dugg av det du skriver. Det jag önskar mest av allt i detta sammanhang är att Carl Lowrance fortfarande vore i livet och kunde läsa vad hans lärjungar skriver idag.
    Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Min hustru och jag träffade Carl Lowrance i Tulsa, Oklahoma i oktober 1982 när hans son Darrell Lowrance fylllde 40 år. Darrell Lowrance är (var) VD och CEO hos Lowrance Electronics Inc. Ds.

Kommentera

Team char: Skulle du vilja förklara vad det är du ser bättre/tydligare på dom bilderna du visar, än på ett motsvarande S/V lod... tex X 125-135

Kommentera

Ursprungligen postat av Daniel.A Visa inlägg
        Men om man är lite halvfattig som mej och inte vill lägga mer än ca 4500kr, ska man då välja ett kraftfullare monokrom tex x135 eller ett lite svagare färglod tex
        x510? Bryr mig inte om andrahandsvärdet då lodet förmodligen är gott nog till mig i en evighet.

Hade jag haft obegränsat med pengar så hade jag såklart valt ett riktigt bra färglod, men med begränsat budget är det lite knivigare.

Tack alla för input.

/Daniel
        Daniel; Om du fiskar i grunda vatten är den allra största uteffekten inte ett krav hos ditt ekolod! Om du fiskar i Atlantens djupa vatten bör du köpa ett ekolod med hög uteffekt och gärna dubbla frekvenser, 50 kHz och 192 kHz, för att vid 50 kHz kunna tränga riktigt djupt och kunna identifera stora fiskar nere i djupet nära botten och registrera fiskstim av mindre fisk, rovfiskarnas basföda. Vid frekvensen 192 kHz separerar ekolodet lättare mindre detaljer från varandra och urskiljer fiskar på botten eller mycket nära botten, men 192 kH´z tränger inte på långa vägar lika djupt som 50 kHz.

Färgekolodet ger dig all information mycket bättre och färgerna gör det lättare att se och begripa vad som är vad av undervattensvärldens som registreras under båten och visas på färgdisplayen. Köper du ett ekolod med svartvit bildskärm idag har du tio år på dig att vid varje fisketur ångra att du inte köpte ett färgekolod! Omvänt, köper du ett färgekolod idag har du tio år på dig att glädjas över att du inte köpte ett svartvitt ekolod. Att jag skriver tio år betyder att jag vet att de flesta ekolod håller i cirka tio år utom blinkekoloden, som kanske håller i 30 - 40 år.
        Go for the best your money can buy!
        Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-31, 18:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
          Team char: Skulle du vilja förklara vad det är du ser bättre/tydligare på dom bilderna du visar, än på ett motsvarande S/V lod... tex X 125-135
          Svårt att säja när man inte har loden bredvid varan och dom vissar samma eko. Har bara föregångaren till X125 att jämnföra med en X97 och kör jag dom på samma givare så för att få nästan lika tydliga ekon så är X97an stäld på 95-99% känslighet och X510an stäld på ca50-60%

Men nått som är stor skilnad är att färglodet skärm syns mycket bättre vart man än sitter även fast solen lyser rakt på skärmen.Men det har dom kanske fixat till på dom nyare X125/135 loden

Men är inte skillnaden större än 1500:- mellan loden så är det inte så mycket att fundera på. Spara lite mera pengar och köp färglodet

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Skulle aldrig tveka på att köpa ett färglod. Är värt varenda krona som det kostar mer

Kommentera

Team char: tack för ditt svar! ...även om du inte övertygade mig så mkt till att ett färglod skulle vara bättre.

Kommentera

Firehand Bättre än så kan ingen beskriva skillnaden mellan ett av dagens moderna färgekolod och motsvarande svartvita. Jag försökte förklara skillnaden genom att jämföra 1950-talets svartvita TV-apparater med senare tiders färg-TV, där man kan se färgerna på blommor och fjärilar...

Det märkliga är att undervattensvärlden bortom 6-8ms djup endast går i blå/grå skala, perfekt att återge med monochrome knappast någon briljans av färger direkt annat än när det blir kraftigt belyst av dykarna i natur programmen! mvh
                PS inget fel på färg iofs är du priskänslig kommer du långt med "monochrome"
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Firehand Bättre än så kan ingen beskriva skillnaden mellan ett av dagens moderna färgekolod och motsvarande svartvita. Jag försökte förklara skillnaden genom att jämföra 1950-talets svartvita TV-apparater med senare tiders färg-TV, där man kan se färgerna på blommor och fjärilar...

Det märkliga är att undervattensvärlden bortom 6-8ms djup endast går i blå/grå skala, perfekt att återge med monochrome knappast någon briljans av färger direkt annat än när det blir kraftigt belyst av dykarna i natur programmen! mvh
                  PS inget fel på färg iofs är du priskänslig kommer du långt med "monochrome"
                  Hej TamTam; Nog har jag sett diffusa färger på växter, fisk och sjöbotten på större djup än 6-8 meter med blotta ögat både i Atlanten och Östersjön. Jag minns när Johan Abelsson och jag för en massa år sedan, vintern 1987, var med på en laxtrollingträff utanför Gotland. I Fårösund satt jag i fören på hans Chris Craft Sea Hawk 21 och såg ner i det vintertid kristallklara vattnet och skrek till Johan att han skulle lätta på gasen, annars gick vi på grund. Jag såg bruna, grå och svarta stenar samt rödalger på botten. "Ta det lugnt," svarade Johan, "det är 12 meter djupt"....
                  Nothing is for ever!
                  Old Firehand

Kommentera

Tack alla för information som kommer från egna erfarenheter, det är mycket värdefullt då köpet ligger nära till hands. Lutar åt färglod nu.

Mvh/Daniel

Kommentera

Notera bara jag påstår inte att färg skulle vara sämre på något sätt det är det inte har du pengarna köp sådant men som sagt att det skulle ge så mycket mer än ett större hål i plånboken vete fan..... lycka till trevlig bild är det dock.
                      Ingår GPS i maskin man köper råder ingen tvekan alls ett måste.
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 793 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17