Lowrance ekolod/gps combo, scanna egna sjökort? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance ekolod/gps combo, scanna egna sjökort?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Manhood
    Lyfter denna tråden.
    http://hem.ektv.nu/~ekt013181/FiSj3d.gif Om man har ett 3d-kort som denna bilden, kan man göra något vettigt av det för att lägga in i plottern?
    Kalibrera bilden i OziExplorer och rita av strandlinje och djupkurvor till *.plt-filer.
    Öppna *plt-filerna i gratisversionen av MapEdit och namnge kurvorna efter djup.
    Spara som *lcm som du lägger på minneskort i plottern.
    Metoden är tekniskt enkel men kräver mycket tid. Har gjort det på ett flertal sjöar så jag vet att det fungerar
    /Birger

Kommentera

Ursprungligen postat av NAB Visa inlägg
      Kalibrera bilden i OziExplorer och rita av strandlinje och djupkurvor till *.plt-filer.
      Öppna *plt-filerna i gratisversionen av MapEdit och namnge kurvorna efter djup.
      Spara som *lcm som du lägger på minneskort i plottern.
      Metoden är tekniskt enkel men kräver mycket tid. Har gjort det på ett flertal sjöar så jag vet att det fungerar
      /Birger
      Intressant, ska prova o se hur bra tålamod jag har
      Tack för tipset!
      www.pikewallis.se

Kommentera

Jag har gjort ett försök på detta med att skapa ett eget sjökort. Tillbringade 5 dagar på Höljessjön i Nordligaste delen av Värmland. Resultatet blev riktigt bra måste jag säga på så kort tid.

Har sedan gjort djupkurvor och exporterade det digitalt sjökort till min Lowrance LMS-525c DF i LCM-format, det fungerar

Bifogar en bild så ni kan se resultatet med 5m djupkurvor, dock skall nedersta delen mätas om då den är allt för slarvigt mätt (Var sent på natten, trött som satan och körde för fort...)
        OBS! Denna karta är INTE avsedd för navigering i nuvarande version.
        Bild här:

Använt Ekoled & GPS: Lowrance LMS-525c DF men alla enheter som kan lagra Ekoloddjup samt GPS koordinater fungerar, dock bör man ha EGNOS aktivt
        Om man har möjlighet är en Trimble GPS bra att ha för exaktare GPS positioner. Dessa data importeras till samma MS Access applikation för korrigering av de X & Y koordinater kombiinstrumentet registrerade på samma tidpunkt.
        Använda programvaror med licenskostnad: Golden Software Surfer v9, Global Mapper v11 och Microsoft Access 2007
        Använda programvaror utan licenskostnad: Google Earth v5

Dessa steg har gjorts:
        1. Samla in djupdata på sjön med Ekolod & GPS och lagra dessa kontinuerligt på minneskort
        2. Sjölinje ritades i Google Earth och sedan exporterades detta för import i Global Mapper
        3. Konturer för öar ritades i Google Earth och sedan exporterades detta för import i Global Mapper
        4. Dessa data Exporteras till XY ascii fil som sedan importerades till en egengjord MS Access Applikation för att ge dessa 0 meter i djup samt till Shape filer för senare användning
        5. Lagrade XYZ data från sjömätningen importeras till MS Access Applikationen för att få ut korrekt koordinat system och djup (Höljessjön är reglerad och variationer per dag i sjöyta över havet är medtaget i beräkningarna)
        6. Korrekt XYZ ascii fil exporteras från MS Access Applikationen
        7. XYZ data importerat till Golden Software Surfer 9 för interpolation mellan mätta koordinat punkter (Esri Arcinfo kan också användas)
        Denna beräkning tar tid om man önskar hög detaljgrad på slutresultatet, tog ca 6 timmar på mina data över Höljessjön.
        8. Färdig grid med beräknade XYZ exporterades till Surfer GRD format och lästes sedan i Global Mapper v11
        9. Shape filer med sjökontur och konturerna av öar importeras till kartan i Global Mapper
        10. Sjödjup data beskärs till sjölinjen
        11. Dupkurvor beräknas i Global Mapper på valfritt intervall

Detta har jag ännu inte gjort men det ska göras:
        • Mäta om nedre delen av Höljessjön
        • Från satellitbilder i färg, flygfoton i färg eller andra tidigare sjökartor märka ut kända stenar samt grundpartier med relevant djup och lägga till detta i djupdatabasen i steg 5 ovan.
        • Lägga in relevanta symboler på grundpartier i kartan
        • Lägga in övriga symboler, t.ex. farleder, naturhamnar, grillplatser m.m.

En sak som finns över många sjöar som inte finns över Höljessjön är fri elevationsdata kallad SRTM som Nasa tillhandahåller. Dessa data kan ev. underlätta vissa delar i bestämmandet av grund i en sjö.

Den gjorda kartan är helt digitala och kan visas i t.ex. webbsidor i både 2D / 3D och GPS enheter efter export till korrekt format samt till alla möjliga vektor och raster format. En annan fördel är att man kan förbättra mätt yta kontinuerligt för mera detaljer hela tiden.
        Jag har själv exporterat dessa till Garmin och Lowrance format för att använda kartan i mina GPS enheter på sjön.

Lycka till med era projekt

Kommentera

Snyggt jobbat TwistedRat

Var rensar du bort uppenbart felaktiga värden? Brukar bli några värden /dag vilka kan förstöra hela djupkartan. Själv använder jag Oziexplorers spårprofil för att hitta punkten.
          Vilka inställningar använder du i Surfer?
          /Birger

Kommentera

Ursprungligen postat av NAB Visa inlägg
            Var rensar du bort uppenbart felaktiga värden? Brukar bli några värden /dag vilka kan förstöra hela djupkartan. Själv använder jag Oziexplorers spårprofil för att hitta punkten.
            Vilka inställningar använder du i Surfer?
            /Birger
            Jag är novis på det här och det här är mitt första försök, dock har jag läst på så mycket jag kunnat under en kortare tids sjukskrivning.

Jag har inte fått in några felaktiga värden så länge som jag kör med hög ping och inte allt för hög fart där botten är mycket kuperad. Har man problem med ogiltiga värden ska man ställa in ekolodet till ett fast visningsdjup på lite mera än maxdjupet på den sjö man ska mäta. Jag har fiskat under tiden som jag mätte på de flesta platserna och ville då ha en bättre bild på lodet så det fick bli standard läge.

I Surfer använder jag Kriging som interpoleringsmetod, täthet och sökta sektorer måste man nästan välja utifrån tid man kan lägga på beräkningen och önskad upplösning på slutresultatet.

Håller nu på med en körning där jag använder 10000x10000 linjer och 8 sektorer. Resten är defaultinställningarna. Det är nu 7 timmar kvar på den körningen och det har då tagit mig ca 30 timmar totalt men förhoppningsvis så slipper jag göra det igen

Lite mera info som inte blev med sist. Tyckte det var lite för in i detalj men här är resten.
            Jag använder Slg2Txt.exe som är en del av Lowrance Sonar Viewer med dessa parametrar i en batch fil: forfiles /s /m *.slg /c "cmd /c Slg2Txt.exe @file @fname.csv"

Dessa rådata importeras till en tabell i Access. Där efter kör jag denna tilläggsfråga på tabellen Raw_Sonardata in till tabellen CLEANED_DATA med de data som inte innehåller fel.

INSERT INTO CLEANED_DATA ( X, Y, Depth, SHORELINE )
            SELECT Replace(format((180/3.14159265358979*Raw_Sonardata.PositionX/6356752.3142),"###0.0000000000"),",",".") AS WGS84_X, Replace(format((180/3.14159265358979*(2*Atn(Exp(Raw_Sonardata.Position Y/6356752.3142))-3.14159265358979/2)),"###0.0000000000"),",",".") AS WGS84_Y, Replace(format(((Raw_Sonardata.Depth+2.3)*0.3048*-1),"###0.00"),",",".") AS Depth_Metric, "0" AS SHORELINE
            FROM Raw_Sonardata
            WHERE (((Raw_Sonardata.PositionX)<>0) AND ((Raw_Sonardata.PositionY)<>0) AND ((Raw_Sonardata.DepthValid)<>"F") AND ((Raw_Sonardata.PositionValid)="T"))
            ORDER BY Raw_Sonardata.PositionX, Raw_Sonardata.PositionY, Raw_Sonardata.Depth;

Beräkningen på X & Y koordinaterna är för att få ut det i WGS84 vilket är att föredra. Kolumnen SHORELINE använder jag för att importera strandlinjen samt linjer för öar och identifiera dessa.

Sedan importerade jag X & Y koordinater för strandlinjen samt linjer för öar i WGS84

Sedan updatteras strandlinjen samt linjer för öar med -0.1 i kolumnen DEPTH med en updatteringsfråga.

UPDATE CLEANED_DATA SET DEPTH = "-0.1", SHORELINE = 1
            WHERE SHORELINE<>0;

Det gäller dock att vara upmärksam på en sak, hög sjögång. Utan gyro för att ta med båten lutning i beräkningarna blir värdena fel på större djup vid hög sjögång.

Hoppas att detta hjälper er lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av TwistedRat Visa inlägg
              Jag är novis på det här och det här är mitt första försök, dock har jag läst på så mycket jag kunnat under en kortare tids sjukskrivning.

Jag har inte fått in några felaktiga värden så länge som jag kör med hög ping och inte allt för hög fart där botten är mycket kuperad. Har man problem med ogiltiga värden ska man ställa in ekolodet till ett fast visningsdjup på lite mera än maxdjupet på den sjö man ska mäta. Jag har fiskat under tiden som jag mätte på de flesta platserna och ville då ha en bättre bild på lodet så det fick bli standard läge.

I Surfer använder jag Kriging som interpoleringsmetod, täthet och sökta sektorer måste man nästan välja utifrån tid man kan lägga på beräkningen och önskad upplösning på slutresultatet.

Håller nu på med en körning där jag använder 10000x10000 linjer och 8 sektorer. Resten är defaultinställningarna. Det är nu 7 timmar kvar på den körningen och det har då tagit mig ca 30 timmar totalt men förhoppningsvis så slipper jag göra det igen

Lite mera info som inte blev med sist. Tyckte det var lite för in i detalj men här är resten.
              Jag använder Slg2Txt.exe som är en del av Lowrance Sonar Viewer med dessa parametrar i en batch fil: forfiles /s /m *.slg /c "cmd /c Slg2Txt.exe @file @fname.csv"

Dessa rådata importeras till en tabell i Access. Där efter kör jag denna tilläggsfråga på tabellen Raw_Sonardata in till tabellen CLEANED_DATA med de data som inte innehåller fel.

SELECT Replace(format((180/3.14159265358979*Raw_Sonardata.PositionX/6356752.3142),"###0.0000000000"),",",".") AS WGS84_X, Replace(format((180/3.14159265358979*(2*Atn(Exp(Raw_Sonardata.Position Y/6356752.3142))-3.14159265358979/2)),"###0.0000000000"),",",".") AS WGS84_Y, Replace(format(((Raw_Sonardata.Depth+2.3)*0.3048*-1),"###0.00"),",",".") AS Depth_Metric, "0" AS SHORELINE
              FROM Raw_Sonardata
              WHERE (((Raw_Sonardata.PositionX)<>0) AND ((Raw_Sonardata.PositionY)<>0) AND ((Raw_Sonardata.DepthValid)<>"F") AND ((Raw_Sonardata.PositionValid)="T"))

Beräkningen på X & Y koordinaterna är för att få ut det i WGS84 vilket är att föredra. Kolumnen SHORELINE använder jag för att importera strandlinjen samt linjer för öar och identifiera dessa.

Sedan importerade jag X & Y koordinater för strandlinjen samt linjer för öar i WGS84

Sedan updatteras strandlinjen samt linjer för öar med -0.1 i kolumnen DEPTH med en updatteringsfråga.

UPDATE CLEANED_DATA SET DEPTH = "-0.1", SHORELINE = 1
              WHERE SHORELINE<>0;

Det gäller dock att vara upmärksam på en sak, hög sjögång. Utan gyro för att ta med båten lutning i beräkningarna blir värdena fel på större djup vid hög sjögång.

Hoppas att detta hjälper er lite.
              Haha riktigt begåvat märks att du har gott om tid (och kunnande) iaf bästa hälsningar!!
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Rättning av felaktig formel...

Hade visst lite för brådis när jag kopierade SQL för tilläggsfrågan (Raw_Sonardata.Depth+2.3 skulle vara Raw_Sonardata.Depth, kompensation för sänkning av sjön på 2.3 fot sista dagen) :-S

Ska vara följande:

SELECT Replace(format((180/3.14159265358979*Raw_Sonardata.PositionX/6356752.3142),"###0.0000000000"),",",".") AS WGS84_X, Replace(format((180/3.14159265358979*(2*Atn(Exp(Raw_Sonardata.Position Y/6356752.3142))-3.14159265358979/2)),"###0.0000000000"),",",".") AS WGS84_Y, Replace(format(((Raw_Sonardata.Depth)*0.3048*-1),"###0.00"),",",".") AS Depth_Metric, "0" AS SHORELINE
                FROM Raw_Sonardata
                Senast ändrad av TwistedRat; 2009-09-09, 11:44.

Kommentera

Tack för svaret!

Så här gör vi

1. Strandlinje ritas i Oziexplorer från terrängkartan. Ger en *.plt-fil
                  2. Vägar, kraftledningar och annat som är intressant ur kartsynpunkt ritas av från terrängkartan. Vägar stigar mm som inte finns med på terrängkartan mäts in med gps. Om strandlinjen förändrats mäts även detta in med gps. Gamla stenkistor sedan flottningen mäts in. Dessa ligger ofta strax under vattenytan och finns inte på terrängkartan
                  3. För sjöar där det finns gamla handlodade djupkartor kan dessa ge visst underlag, men ofta är noggrannheten så dålig att det är mer arbete att korrrigera dessa än att mäta om. Om man i photoshop överlagrar den gamla kartan på terrängkartan ser man hur väl det stämmer och kan efter korrektion använda de delar av sjön där man saknar loggdata. Ofta får man börja här när man helt saknar loggdata
                  Vissa kommuner och länsstyrelser har djupkartor som är framställda som undelag för kalkning. Kartorna är framställda med gps och ekolod och dessa är bara att kalibrera och därefter kopiera i Oziexplorer och sedan framställa dom slutfiler man vill ha
                  4. Insamling av djupdata med Lowrance kombiinstrument. Ger en *.slg-fil som omarbetas till *.plt-fil. Även Garminfilerna omvandlas till *.plt-filer
                  5. Lagring av djupdata
                  6. Granskning/korrigering av djupdata med Oziexplorer spårprofil efter att spåren delats i delar på 20 000 punkter.
                  7. Korrigering av vattennivå på reglerade sjöar kommer att utföras. Vet inte hur
                  8. plt-filerna konverteras till wpt-filer
                  9. Bearbetning av data i plt2dem. Export av DEM och HDR –filer Här finns den svagaste länken, men det fungerar hjälpligt
                  10. import till Global Mapper for att generera djupkurvor. Export av *.MP-fil
                  11. I vissa fall har vi använt Eniro kartor för att hitta stenar och andra ytliga hinder. Kan även ge information om nybyggda ramper/småbåtshamnar mm som inte finns på terrängkartan Fungerar på vissa sjöar med klart vatten och att bilderna tagits vid gynnsamt tillfälle
                  12. import till MapEdit för att generera och exportera *.LCM –filer .Här justerar vi djupkurvorna mot strandlinjen Olika polylines och zomnivåer ger skillnad i läsbarhet i lcm-filen
                  13. I vissa fall exporteas djupkurvorna som *.GPX-filer för att användas i Mapwel och ge djupkurvorna överlagrade på friluftskartan pro i (hand)gpsen, vilket är bekvämt vid isfiske

Ingen egenproducerad djupkarta är fullständig, så är försiktig
                  /Birger

Kommentera

det du beskriver är något jag skulle vilja ha lite hjälp med! jag har sjökort på papper över några sjöa här i dalarna och skulle vilja ha ner dom i format och få in dom i plottern som nv2 filer ! har du ork och hjälpa mig?

Kommentera

Hej
                      Känner inte till nv2-filer. Vilken plotter använder det filformatet?
                      Vad vill du ha hjälp med?

/Birger

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 713 visningar
                      0 gillar