Lowrance ekolod/gps combo, scanna egna sjökort? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance ekolod/gps combo, scanna egna sjökort?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Rent generellt när det gäller att kartera höjddata (som djup är, fast tvärtom) så måste jag säga att programpaketet ArcGIS ( http://www.esri-sgroup.se/templates/Page.aspx?id=130 ) är fullkomligt lysande. Det är förvisso ett renodlat proffsprogram och kostar runt en halv mille för en tidsbegränsad licens (tror det är ett år), men det finns andra sätt att få tagit i programmet...
    Programmet är vansinnigt opedagogiskt och är inte lätt att lära sig på egen hand, men har enorma möjligheter. I princip allt du kan tänkas vilja göra med en karta går att göra. Främst så används det inom samhälls- och detaljplanering inom de flesta kommuner och landsting. Problemet är nog att man behöver gå en universitetsutbildning i programmet för att kunna använda det på ett bra sätt (tex nån av dessa, om nån är intresserad http://www.keg.lu.se/html/gis.aspx ).

Med detta program kan du använda rasterdata (som exempelvis "3D-kartan" som Manhood länkade till ovan), tilldela de olika färgerna olika värden, och därifrån vektorisera detta och överföra datan till kartmaterial som kan erhållas från digitala kartbiblioteket ( https://butiken.metria.se/digibib/index.php ). Med andra ord behöver du inte rita av kartan manuellt.
    Det går även, via ArcMobile, att importera GPS-punkter, som skapas med tex en handdator med attributdata. Attributdata innebär att punkten kan innehålla all möjlig information, som tex djup, namn, tid när den registrerats, etc. Utifrån att antal punkter kan man sedan interpolera datan, vilket innebär att datorn, efter en av flera olika beräkningsmodeller, räknar ut hur arean mellan punkterna bör förhålla sig. Jag har själv testat detta på höjddata, och beräkningsmodellerna blir förvånansvärt korrekta. det gäller dock att ha ganska många punkter med djup/höjddata.

Programmet skapar filer i shape-format (.shp), vilket är standard inom GIS (geografiska informationssystem) eller .mxd (som är ArcGIS egna format). Vet ej hur detta kan överföras till en plotter el dyl, men det går säkert.

Blev kanske lite OT det här, men kartor och GIS är något jag verkligen brinner för

Kommentera

när jag öppnar filerna dom finns på mitt orginal sjökort (navionics) så heter filerna nv2 ! men vad klarar plottern av för filer? jag har ju bara en gammal EAGLE intellimap 502c igps

Kommentera

Till Lowrance och Eagle gör du LCM-filer.Vi använder MapEdit för att göra LCMfilerna. (se inlägg 18 punkt 12)

Kommentera

NV2 filer

NV2 filer är Navonics propitära kart filer och det finns tyvärr ingen möjlighet att spara filer i detta format. De flesta GPS navigatorer kan dock läsa något format som man faktiskt kan skapa kartor och spara i själv.

En liten kort exempel lista:
          Garmin - IMG filer, dessa kan skapas med flera olika programvaror som finns gratis
          Lowrance & Humminbird - LCM filer (Nautic Path kart filer), dessa kan skapas med flera olika program varav några få är gratis

Jag skulle skaffa Global Mapper, i det kan du göra om scannade papper kort till helt digitala kort men det tar en del tid... Största fördelen med Global Mapper är att det kan läsa och skriva så otroligt många olika format, både gällande raster och vektor filer. Att det dessutom kan spara direkt till LCM filer för den Eagle GPS du har gör ju saken bara bättre
          Senast ändrad av TwistedRat; 2010-12-31, 12:59.

Kommentera

Det var ett tag sedan denna fråga var uppe, men den är väll alltid lika aktuell.
            Lowrance plotter/ekolod heter HDS.
            Fungerar det äveni dessa att få in egna kartor??? Vilket filformat?
            Jag har provat gratisvarianter av Globalmaper o mapedit o kan inte spara i några format??

Det jag vill göra är att få konturen från en sjö i ett scannat format från enkarta eller gammalt sjökort o ev rita in några djuphålor! Så det är egentligen lite jobb, men hur gör jag enklast o bäst?? Vilka prog o hur gör man??
            drdeept i all ära o den kanske kompl, jag med senare men jag vill ju ha med ytterkonturerna...
            Hoppas där är ngn vänlig fiskesjäl som kan hjälpa mig med detta.
            TACK!!!!

Kommentera

Det jag vill göra är att få konturen från en sjö i ett scannat format från enkarta eller gammalt sjökort o ev rita in några djuphålor! Så det är egentligen lite jobb, men hur gör jag enklast o bäst?? Vilka prog o hur gör man??
              Se inlägg 11.
              Inlägg nr 18 för att göra *.LCM filer från loggdata utan DrDepth
              Filformatet till Lowranceplotter är *.LCM

Kommentera

Hej
                Tack men gratis versionen av mapedit går ej att spara i!?!?!
                verkar finnas olika mapedit olika priser iallfall på olika sidor. har du ngn bra länk....
                Tack

Kommentera

Vad har du öppnat i programmet? Har du lagt in plt-flerna utan att få sparalternativ under export?Du måste ha något i programmet för att se sparalternativen.

Kommentera

Hej!

Jag har en Lowrance HDS och funderar på att fixa ett "sjökort" över en sjö jag brukar fiska i. Sjön är relativt liten och det enda jag önskar av detta "sjökort" är en satellitbild från t.ex. google earth. När jag kör runt på sjön idag ser jag ju absolut ingenting, men skulle jag bara se en satellitbild över sjön vore jag nöjd så, eftersom man ser både grund, stenar, öar osv. där. Vad finns det för möjligheter att göra detta?

Tack på förhand!
                    Andreas

Kommentera

Hej!

Jag vet inte så mycket om andra program än DrDepth och där är det enkelt att rita uppe en sjö. Är sjön liten så kan jag rita upp den åt dig och exportera till lowrance lcm format.

/Kallin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 827 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri