Lowrance ekolod/gps combo, scanna egna sjökort? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance ekolod/gps combo, scanna egna sjökort?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance ekolod/gps combo, scanna egna sjökort?

Hallo..

Är inne på att köpa ett lowrance gps/ekolodcombo nu när dom nya modellerna kommer. Jag hörde då också att man kan själv scanna in djupkartor från tex en mindre sjö, då skulle det gå till som så att man kör runt i sjön och "spelar in" djupen och området och sedan visas det som ett sjökort över sjön?

Hur funkar det exakt?? Kan någon förklara lite mer..

Jag vill gärna veta om det även går att göra såhär med garmin gps...
    Kan man osse konvertera ett sjökort till en fil som man kan importera till gpsen?
    F.eks jag har ett sjökort i jpg format över en Ivösjön, och vill ha det i min gps, kan jag då konvertera den till en gps fil och få sjökortet i min gps??
    Pissar hästen när han vill?

I'm the

Ursprungligen postat av btc_andersson Visa inlägg
    Hallo..

Är inne på att köpa ett lowrance gps/ekolodcombo nu när dom nya modellerna kommer. Jag hörde då också att man kan själv scanna in djupkartor från tex en mindre sjö, då skulle det gå till som så att man kör runt i sjön och "spelar in" djupen och området och sedan visas det som ett sjökort över sjön?

Hur funkar det exakt?? Kan någon förklara lite mer..

Jag vill gärna veta om det även går att göra såhär med garmin gps...
    Kan man osse konvertera ett sjökort till en fil som man kan importera till gpsen?
    F.eks jag har ett sjökort i jpg format över en Ivösjön, och vill ha det i min gps, kan jag då konvertera den till en gps fil och få sjökortet i min gps??

Hej!

Kan det inte själv då jag aldrig gjort det men som jag fattat det så spelar du in djup, dvs du lodar sjön medan du fiskar/åker i den helt enkelt. Varefter du använder ett program som heter eller skapades av Doctor Depth för att använda din rådata till att skapa ett sjökort som jag fattat det, vill du veta ännu mer ingående förslår jag att du ringer och pratar med någon av de trevliga killarna på Navpoint. Att du skall kunna scanna in en karta och använda i din lowrance enhet tror jag inte funkar dock, det blir 2 olika saker, dock kan du ju med programmet Fugawi scanna in en djupkarta, åka till ett par olika punkter och kalibrera den efter den koordinaterna, dock är den ju inscannad och inte vectoriserad så det kommer inte bli jättesnyggt att zooma in och ut. Dessutom får du ha en laptop med ut istället för plotter.

Hoppas du fick lite hjälp nu!, skall tilläggas återigen att jag som sagt inte tillämpat några av dess i verkligheten utan bara fått det förklarat för mig.

Kommentera

Mer info om DrDepth här: http://www.drdepth.se/

Kommentera

Det är inte så enkelt som det låter, men slutresultatet kan bli väldigt bra med DrDepth. Man får trixa lite i det programmet några timmar, och sen spela in 10-20 turer över sjön, sen har man förhpppningsvis ett sjökort som kan vara dugligt.

Kommentera

Hej
          Har ingen erfarenhet av DR Depth, men du får bra information via hemsidan.

Det går bra att vektorisera egna sjökort/djupkartor för användning i Lowrance plottrar. Själv använder jag OziExplorer för att rita av djupkartan och MapEdit för att vektorisera och göra *.LCM –filen. Metoden är arbetskrävande och MapEdit har begränsad tillgång till sjökortstecken.
          /Birger

Kommentera

Kallas (iaf tidigare) för map create se till att du har bra engelska och gott om tid se dessutom till att du har rätt kartunderlag/filer blir nog tröttsamt annars lycka till
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej
              map create och mapedit är skilda program. Däremot finns mapedit i 2 versioner. För att göra *.LCM filer använder du gratisversionen och kravet på kunskaper i engelska är ungefär samma som för engelsk version av andra program dvs låga
              /Birger

Kommentera

Lyfter denna tråden.
                http://hem.ektv.nu/~ekt013181/FiSj3d.gif Om man har ett 3d-kort som denna bilden, kan man göra något vettigt av det för att lägga in i plottern?
                www.pikewallis.se

Kommentera

Tror det är svårt att få in den där i en plotter på ett vettigt sätt.

Däremot rekommenderar jag Dr.Depth för att göra egna kartor. Bara att exportera i LCM (lowrance-format) och trycka in i plottern så är det klart. Du kan ex. ställa in om du vill ha 2-4-6-8 etc. kurvor eller 5-10-15 etc. Funkar kanon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
                    Lyfter denna tråden.
                    http://hem.ektv.nu/~ekt013181/FiSj3d.gif Om man har ett 3d-kort som denna bilden, kan man göra något vettigt av det för att lägga in i plottern?
                    Så vitt jag vet bör du kolla upp Lowrance program Mapcreate (6.3) med detta ska det vara möjligt att överföra hemgjorda kort till plottern nog inte alldeles lätt men ska vara möjligt om jag inte helt slirar i engelskan kolla detta har ingen egen erfarenhet antagligen pisstråkigt och besvärligt! lycka till
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17