Batteri vintertid - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri vintertid

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batteri vintertid

Tja,

Jag vägrar ge upp trots den bistra kylan. Mitt relativt nyinköpta, och kärleksfullt vårdade, batteri vill dock inte hänga med lika länge som när det smeks av ljumma sommarvindar. Jag funderar på bygga en låda av en 7cm tjock frigolitskiva, typ som en frysbox fast tvärt om. Är det nån som gjort nåt liknande? Är det värt det? Jag upplever att 0 grader tar bort typ 40% av batteritiden. Vore skönt att slippa hosta upp för ytterligare ett batteri.

Tacksam för tips
    Robert
    När drar vi?

Är det ett fast batteri i båten eller ett som du tar med?
    Antar att du tar med det och det bör väl fungera lite längre om du har det isolerat.

Kanske man kan dra lite slangar ifrån skvallerröret också så du får en vattenuppvärmd låda?
    Ola

Kommentera

Kyla gör alltid att batterier tappar effekt fortare så en låda med lite isolering är inte fel täta dock inte för mycket för lite ventilation ska det var till ett batteri!!

Sitter batteriet kvar i båten eller är det ett löst batteri som Du bara ställer i vid behov?

Batteriet bör/ska stå i en plastlåda av syrafast plast i händelse av syraläckage så börja med att skära till några bitar av ett liggunderlag och ställ runt om batteriet i lådan, det bör minska effektförlusten ganska bra i normala temperaturer, men börjar vi snacka -10 och mera så lär Du få ta till mera effektiva åtgärder!

Kommentera

Tack för svar.

Det är ett enkom batteri till elmotorn som jag tar med mig hem och in i värmen. Var lite så jag tänkte att batteriet är ju någolunda varmt när jag tar med det ut och jag tänkte försöka behålla den värmen så länge som möjligt. Hade det suttit kvar i båten känns det inte som det hade hjälpt så mycket att isolera då det tids nog kylts ner (givet att båten står ute).
        Det är inga extrema temperaturer det rör sig om 0 gradigt max.

Rospigg: Varför behöver det vara lite ventilation? Jag tänker mig att det bör va rätt tätt om det inte ska bli kallt, typ som en kylbox

Får helt enkelt prova lite och återkomma.

Hur gör ni andra som nyttjar elmotor på vintern?
        När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
          Tack för svar.

Det är ett enkom batteri till elmotorn som jag tar med mig hem och in i värmen. Var lite så jag tänkte att batteriet är ju någolunda varmt när jag tar med det ut och jag tänkte försöka behålla den värmen så länge som möjligt. Hade det suttit kvar i båten känns det inte som det hade hjälpt så mycket att isolera då det tids nog kylts ner (givet att båten står ute).
          Det är inga extrema temperaturer det rör sig om 0 gradigt max.

Rospigg: Varför behöver det vara lite ventilation? Jag tänker mig att det bör va rätt tätt om det inte ska bli kallt, typ som en kylbox

Får helt enkelt prova lite och återkomma.

Hur gör ni andra som nyttjar elmotor på vintern?
          Misstänkte att det var så Du gjorde.

Ventilation är viktigt om det är ett öppningsbart batterei för då finns alltid ett litet utsläpp av det som kallas knallgas, blir det inkapslat och samlas och det blir en gnista så smäller det rejält, ett kapslat hermetiskt tätt batteri har inte detta problem, ännu bättre för både det och effekt är gel batterier som dessutom är okänsliga för om de lutar under användning!!

Kommentera

Jag förstår. Tack för infon. Jag har ett fritidsbatteri från varta. Har som tänkt att det är ett tättslutet batteri, men å andra sidan kan man ju skruva upp och fylla på vatten har jag för mig. Hmmm, hur är det det är. Svårt att komma ihåg såhär på jobbet

Gel batterierna är de här som Flodström hypar va? De verkar lite dyra men mäktiga. Får nog vänta nåt år men det är ju helt klart en positiv utveckling.
            När drar vi?

Kommentera

Jag förstår. Tack för infon. Jag har ett fritidsbatteri från varta. Har som tänkt att det är ett tättslutet batteri, men å andra sidan kan man ju skruva upp och fylla på vatten har jag för mig. Hmmm, hur är det det är. Svårt att komma ihåg såhär på jobbet

Gel batterierna är de här som Flodström hypar va? De verkar lite dyra men mäktiga. Får nog vänta nåt år men det är ju helt klart en positiv utveckling.
              Jo fritidsbatterierna är öppningsbara för att kunna fylla på vätska så de får Du inte linda in för mycket!!

Gel batterier är inte samma sak som de Litium batterier Flodström pratar om, kolla efter Globals gelbatterier de är kalasbra men inte så fasligt dyra, visst lite dyrare än bly/syra (som Du har) men fördelarna är stora så kolla på ett sånt när Ditt nuvarande har gett upp!!

Kommentera

Jag förstår. Tack.

Lite lurigt med välventilerad isolering bara Men jag får fundera.
                När drar vi?

Kommentera

Jag förstår. Tack.

Lite lurigt med välventilerad isolering bara Men jag får fundera.
                  Det bör finnas en liten slang på Ditt fritidsbatteri som är till för ventilering, led ut den genom isoleringen så är Du garderad, fins ingen slang så ska det iaf finnas en nippel för en som Du kan montera!!

Kommentera

:-) Storartat. Inte dumt med folk som vet varom pratar om. Själv har jag aldrig fattat vad slangen är till för...
                    När drar vi?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri