Hur förvarar man på absolut bästa sätt båtbatteriet? Jag är lycklig ägare till en ctec-laddare och vad jag förstår kan den sitta kopplad på batteriet hur länge som helst under förvaringen. Skall batteriet förvaras i kallgarage eller inomhus? Skulle vara intressant att veta så att man gör HELT rätt från början....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vinterförvaring av batteri?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Conny Visa inläggHur förvarar man på absolut bästa sätt båtbatteriet? Jag är lycklig ägare till en ctec-laddare och vad jag förstår kan den sitta kopplad på batteriet hur länge som helst under förvaringen. Skall batteriet förvaras i kallgarage eller inomhus? Skulle vara intressant att veta så att man gör HELT rätt från början....
Ställ laddaren på det vanliga laddningsläget och sen slår den till och från under vintern efter behov, om Du förvarar det inomhus eller i kallgarage har ingen betydelse om det är påkopplat, men vid all batteriladdning av icke kapslade batterier är det att föredra god ventialtion så garaget blir kalas.
PS Har Du två batterier som ska underhållas kan Du paralellkoppla dessa och koppla till laddaren så sköter den båda två DS
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggHelt rätt med laddaren, bara koppla på den och om batteriet har öppningsbara lock så lätta på dessa ta inte bort dem helt är det ett kapslat batteri så är det som det är.
Ställ laddaren på det vanliga laddningsläget och sen slår den till och från under vintern efter behov, om Du förvarar det inomhus eller i kallgarage har ingen betydelse om det är påkopplat, men vid all batteriladdning av icke kapslade batterier är det att föredra god ventialtion så garaget blir kalas.
PS Har Du två batterier som ska underhållas kan Du paralellkoppla dessa och koppla till laddaren så sköter den båda två DS
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Conny Visa inläggHur förvarar man på absolut bästa sätt båtbatteriet? Jag är lycklig ägare till en ctec-laddare och vad jag förstår kan den sitta kopplad på batteriet hur länge som helst under förvaringen. Skall batteriet förvaras i kallgarage eller inomhus? Skulle vara intressant att veta så att man gör HELT rätt från början....
Vid parallellkoppling kopplar du + till + och - till -. Det går bra att parallellkoppla två eller flera batterier samtidigt. Två parallellkopplade batterier á 80Ah kan du betrakta som ett batteri på 160 Ah.
Nothing is for ever!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2008-12-01, 11:53.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Conny Visa inläggJag har två batterier och det var faktiskt nästa fråga; hur gör jag för att parallelkoppla dessa?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jonas 37Jag förvarar mit batteri i båten i ett kallgarage.Jag laddar det en gång i månaden med en c-tek laddare, är det kallare än 5+ vid laddningen så ställer jag in laddaren på läget som heter snöflinga.Mitt förra batteri ett tudor marinbatteri höll i 2år, så kan det gå om man har en billig laddare som inte slår ifrån.I våras så köpte jag ett nytt marinbatteri och en c-tek laddare.
Min Ctek manual säger iaf att jag för det ska välja bilsymbolen för stora batterier och MC för små, snöflingan är för vanlig upplddning i kalla förhållanden.
Har kört på det viset flera vintrar och mina btterieer mår iaf prima av detta.
Helt klart sparar man pengar på en bra laddare då batterier idag är dyra och med rätt skötsel ska de räcka minst 6 år ofta klarar de 8 år med bra skötsel.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jonas 37Det finns ju flera modeller av CTEK, min heter MULTI XS 7000.Så här står det om snöflinga i manualen. " Detta läge rekomonderas vid laddning av batterier när det är kallare än 5+Det är också lämpligt för AGM.batterier. Denna inställning rekomonderas inte för underhållsladdning när temperaturen överstiger 5+. Då rekomonderas läge normal.
Jag kan ställa in följande lägen på min CTEK.
1 Normal
2 Snöflinga
3 Supply (underhållsladdning)
4 Recond( om batteriet är djupt urladdat)
Kommentera
-
Tillägg till OFs inlägg som sagt ALDRIG batteri direkt på betonggolv alltid frigolit träskiva eller liknande inunder batterier gillar definitivt INTE att stå på betonggolv under längre tid tål att understrykas betongen småkyler och förkortar livslängden mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
det allra bästa sättet att vinterförvara ett batt är:gör rent,kolla vattnet,ladda fullt,kolla vattnet,STÄLL SEDAN BATTERIET I FRYSBOXEN,,ja vet det låter konstigt,tyckte jag med,men har en bekant som jobbar med batt på ATLET TRUCKAR ,som berättade detta,vet flera som provat,batteriet håller full kräm när du tar ut det till våren och tar ingen som helst skada!!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 778 visningar
0 gillar