inomb.mont av giv /sämre uppl ??? eller?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

inomb.mont av giv /sämre uppl ??? eller??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• inomb.mont av giv /sämre uppl ??? eller??

har en 515c df lowrance
    och i vår ska jag montera den
    och nu undrar jag hur mkt i upplösning man tappar
    med montering inombords
    för det måste man väl göra!!???
    även om den givetvis står i ett vattenfyllt rör el dyl
    som är limmat el gjutet i skrovet..

Ursprungligen postat av mcflyfisher Visa inlägg
    har en 515c df lowrance
    med montering inombords
    Fråga: Har båten dubbel eller enkelskrov?
    Om dubbel så kommer det inte att funka med inombordsmontering rent tekniskt!

Det blir alltid en viss förlust i prestanda när man monterar en akterspegelsgivare inombords men allt hänger på i vilka förhållanden lodet ska användas och om det som blir kvar räcker för att göra jobbet?!

Personligen gillar jag inte inombordsgivare efter att ha använt båda sorterna i olika båtar under 30 år, så mitt råd blir som alltid i denna fråga:
    Skaffa ett höj/sänkbart fäste Buster org del och montera på aktern och så givaren på det så får Du maximal nytta av Ditt lod och kan finjustera det för optimal funktion samtidigt som Du enkelt kan ta bort givaren i de lägen den är utsatt för risk.

My 2 Cent

Kommentera

har en 515 df lowrance
      med montering inombords
      Du kan ju skaffa en givare som är gjord för genomskrovs eller genomgående givare, finns mycket bättre givare där oxå men nu vet jag inte hur stor skillnad det gör på ditt lod, jag funderar själv på att göra det och slippa ha den där patten hängande på akterspegeln.
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Du kommer nog få något försämrad till riktigt försämrad verkningsgrad beror till stor del nog på hur välgjort jobbet är, nog mycket viktigt kan nog vara svårt definitivt speciellt om du INTE har givare avsedd speciellt för sådant montage du måste montera så givarens undersida pekar exakt rakt nedåt rör med vatten går nog bort direkt här krävs nog en specialolja i behållaren isåfall.
        Annat alt är att limma med epoxilim direkt mot det uppslipade skrovet dock krävs plan yta under den vilket betyder nere i kölen mycket viktigt att inga luftbubblor kommer i mellan måste vara helt homogent rakt igenom lyckas du med detta kan det nog fungera riktigt bra och som sagt givaren måste ligga an direkt mot ytterskrov inget annat emellan endast homogen glasfiber.
        Känner du dej osäker välj akterspegel kanske med Buster hållaren då blir iaf givaren justerbar och lycka till
        Edit sändar kristallen sitter i ett plasthölje redan en sådan installation kan ses som en ren förlängning av det hela om absolut rätt gjort och bör inte försämra mycket men som sagt kräver nog sin man för topprestanda
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

http://www.blocket.se/vi/18397595.htm?ca=22_s ett annat fäste...
          http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Får man till ett höj och sänkbart fäste är det nog bra definitivt dock om man inte riskerar slå i botten med aktern vid sjösättning är enda fördelen vid is i viken då måste det vara oslagbart vet detta krossat några givare........
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Får man till ett höj och sänkbart fäste är det nog bra definitivt dock om man inte riskerar slå i botten med aktern vid sjösättning är enda fördelen vid is i viken då måste det vara oslagbart vet detta krossat några givare........
              Jepp helt överlägset om man kör i is, jag lade min Buster RS i marvatten pga att jag slet loss givaren vid isbrytning på våren och morgonen efter när jag kom ner till bryggan så låg den med vatten upp till relingen men flöt då ju Bustrar är osänkbara

Efter det så har jag haft Buster höj/sänk fäste på alla mina båtar och även monterat de på några bekantas båtar alla är hittils nöjda.

Kommentera

Efter att ha slagit av en givare vid upptagning, tröttnade jag och hittade ett mycket bra och enkelt tips. Jag satte helt enkelt fast givaren i en dörrhållare, som vi viker upp när vi närmar oss land... se länken: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=55741473

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Fråga: Har båten dubbel eller enkelskrov?
                  Om dubbel så kommer det inte att funka med inombordsmontering rent tekniskt!

Det blir alltid en viss förlust i prestanda när man monterar en akterspegelsgivare inombords men allt hänger på i vilka förhållanden lodet ska användas och om det som blir kvar räcker för att göra jobbet?!

Personligen gillar jag inte inombordsgivare efter att ha använt båda sorterna i olika båtar under 30 år, så mitt råd blir som alltid i denna fråga:
                  Skaffa ett höj/sänkbart fäste Buster org del och montera på aktern och så givaren på det så får Du maximal nytta av Ditt lod och kan finjustera det för optimal funktion samtidigt som Du enkelt kan ta bort givaren i de lägen den är utsatt för risk.

My 2 Cent
                  ska kolla upp busterhållaren det lät intressant
                  så det blir nog aktermontage iallafall

Kommentera

har en 515c df lowrance
                    med montering inombords
                    Hej Myhran; Med upplösning hos ett ekolod avses ekolodets förmåga att urskilja och separera tätt sammanslutna föremål, exempelvis fiskar. Upplösningen minskar inte vid invändigt montage. Däremot minskar signalstyrkan i förhållande till båtens material, tjocklek och givarens vinkel mot horisontalplanet. Med invändigt monterad givare mot horisontellt skrov i enkelskrovad plastbåt avtar signalstyrkan (uteffekten) med varje millimeter homogen plast ekolodssignalerna ska tränga igenom. Invändigt montage fungerar mycket dåligt eller inte alls med givaren innanför dubbelskrovade plastbåtar, sandwichlaminerade plastbåtar, träbåtar, stålbåtar och aluminiumbåtar. Här bör genomgående givare eller akterspegelsmonterad givare användas.

Funderar du ändå på att använda invändigt monterad givare, tänk då på att ekolodssignalerna ska tränga igenom båtskrovet, gå ner genom vattnet, studsa mot sjöbotten och gå upp genom vattnet, tränga igenom båtskrovet en gång till innan signalerna når givaren på nytt för att slutligen kunna presenteras på ekolodsdisplayen.

Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar