Humminbird 797C2 Chartplotter Fish Finder GPS 797 C2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird 797C2 Chartplotter Fish Finder GPS 797 C2

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Humminbird 797C2 Chartplotter Fish Finder GPS 797 C2

Sitter och funderar på en Humminbird 797C2 Chartplotter Fish Finder GPS 797 C2. Ska tydligen göra det möjligt att se utåt sidorna i 86 gradig vinkel. Enligt uppgift funkar detta ner till ett djup av 45-50m. Kolla länk: http://www.amazon.com/dp/B000MPRJ98?...outThisProduct

Ni som vet lite, hur står sig humminbirds grejer jämfört med lowrance? Tacksam för input då jag själv är ganska grön på lod/plotter. Fisket skall bedrivas i vättern och det är en orsak till att jag är lite tveksam då den är DJUUUP!

Kan inget om humminbird men om du är intresserad av denna bör du kontrollera noga att den är omställbar för svenska samt metriska mått köper du den utomlands kan du bli besviken annars tror jag, detta har jag fått påskrivet själv av medlemmar här på forumet kanske inte spelar någon större roll för dej men bara så du är medveten......
    Lowrance/Eagle har finessen oavsett var du köper grejorna.
    Annars är side scan nog riktigt intressant för oss pryltokar, förstår precis mvh och lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Kan inget om humminbird men om du är intresserad av denna bör du kontrollera noga att den är omställbar för svenska samt metriska mått köper du den utomlands kan du bli besviken annars tror jag, detta har jag fått påskrivet själv av medlemmar här på forumet kanske inte spelar någon större roll för dej men bara så du är medveten......
      Lowrance/Eagle har finessen oavsett var du köper grejorna.
      Annars är side scan nog riktigt intressant för oss pryltokar, förstår precis mvh och lycka till
      Ja, gott att veta ifall man kör förbi ett löjstim 17m till höger samt även vilket djup de befinner sig på...

Samtidigt vill man ju inte göra bort sig totalt. Får hem det via bekanta isf så det är helt klart värt att kolla upp.

Kommentera

Har bara en invändning och det är skärmstorleken, för den användningen på de vattnen så är 5 tum för litet, Du måste välja sjökort eller ekolod då det blir knas av alltihopa med splitscreen på en 5 tummare (har testat i 4 år) finns samma lod/plotter med 7-10 tums skärm så välj det eller ett Lowrance om Du ända kan handla utomlöands så är ju priset inget problem.

Ser dessutom att den splitar horisontellt vilket är rena katastrofen, vid vertikal splitning och möjlighet att steglöst justera de olika fönstren så kan det funka men inte med denna lösning!!

Har inte kollat så mycket på Hummingbird på senaste åren men vid tidigare jämförelser har jag blivit myckeet missnöjd med deras grejor jämfört med Lowrance, men de kan ju ha ryckjt upp sig på senaste tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Har bara en invändning och det är skärmstorleken, för den användningen på de vattnen så är 5 tum för litet, Du måste välja sjökort eller ekolod då det blir knas av alltihopa med splitscreen på en 5 tummare (har testat i 4 år) finns samma lod/plotter med 7-10 tums skärm så välj det eller ett Lowrance om Du ända kan handla utomlöands så är ju priset inget problem.

Ser dessutom att den splitar horisontellt vilket är rena katastrofen, vid vertikal splitning och möjlighet att steglöst justera de olika fönstren så kan det funka men inte med denna lösning!!

Har inte kollat så mycket på Hummingbird på senaste åren men vid tidigare jämförelser har jag blivit myckeet missnöjd med deras grejor jämfört med Lowrance, men de kan ju ha ryckjt upp sig på senaste tiden.
          Håller med om att skärmen blir tok för liten, tack för den upplysningen. Däremot tror jag att vertical split är en vanesak som skiljer sig lite beroende på vem man frågar. Personligen ser jag inget problem i det. Den uppger ju avstånd och djup som ändå är viktigast. Ska kolla på en 10 tummare...

Kommentera

Piggen pris är alltid ett problem det är inte så att saker och ting blir gratis bara för att de kommer utomlands ifrån...
            Dock håller jag med dej vid närmare titt visst är skärmstorleken för liten för ett kombi instrument i stora vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av mexatussen Visa inlägg
              Håller med om att skärmen blir tok för liten, tack för den upplysningen. Däremot tror jag att vertical split är en vanesak som skiljer sig lite beroende på vem man frågar. Personligen ser jag inget problem i det. Den uppger ju avstånd och djup som ändå är viktigast. Ska kolla på en 10 tummare...
              Har använt båda sorterna i olika båtar och instrumentfabrikat och att ha ekolodsbilden på delad skärm liggandes i horisontell split när det är djupt gör att Du inte ser några detaljer då bilden trycks ihop, däremot om lodet visas vertikalt i högerkanten med ytan i överknat och botten längst ner men bara ca 15-20% av skärmens bredd så ser Du detaljerna ändå för lodet visar ju endast realtid medans sjökortet är statisk information med positionsuppdatering!!

Visst Du ser djupet på den andra med men ett ekolod kan berätta så mycket mera än bara djupet och då måste Du kunna se detaljerna!!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Piggen pris är alltid ett problem det är inte så att saker och ting blir gratis bara för att de kommer utomlands ifrån...
                Dock håller jag med dej vid närmare titt visst är skärmstorleken för liten för ett kombi instrument i stora vatten.
                HeHe nej inte gratis men iaf hamnar det på en realistisk nivå och ofta en överkomlig nivå, eller för att vända på steken Du får mera pang för samma peng i utlandet än här i Sverige

Kommentera

Efter närmare titt på maskinen visar den nog side scan sonar vyerna nederst vänster och höger inte ekolod vertikalt som vanligt med plotter överst.
                  Skulle tro den är omställbar för alla lägen horisontellt vertikalt.
                  Dock mycket info på samma maskin med den lilla skärmen........
                  Riktigt intressant skulle den kunna bli som komplement till annat vertikalt lod och plotter gillar iden om den funkar bra definitivt måste vara spännande de vanliga loden visar inte mycket direkt utöver vad som är rakt under...
                  Lycka till mvh

Kommentera

Tussen stark varning för Humminbird utomlands (dvs USA) de skiljer på "domestic" and international models när det gäller språk och mätsystem köper du i USA är det engelska och fot som gäller endast ganska säker på detta kollade upp en nästan ny manual på nätet till en riktigt intressant maskin dock är priset och maskinen bra kan man leva med detta, riktiga pappskallar är de va fan ska det vara bra för måste vara enklare kränga samma maskin överallt. lycka till
                    Tittade på en nästan ny värstingmodell med side scan passerar du ett löjstim som ligger 21m ifrån på din högra sida klart synligt på side scan bara föra markören till målet och trycka knappar, GPSen fångar och räknar ut positionen på rätt ställe i plottern, måste vara spännande för den som är intresserad
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-11-18, 18:28.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 784 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17