Funderar på en autopilot... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderar på en autopilot...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderar på en autopilot...

Hej hej! De senaste dagarna har jag funderat lite på om jag ska ta och installera en autopilot på min Ryds 535 FC. Jag har tidigare läst om att vissa båtmodeller inte funkar bra med att ha autopilot på. Stämmer detta? Hur är i så fall min båtmodell?

Om det funkar bra så kommer nästa fråga; hur mycket skulle en prisvärd. helt ok. autopilot kosta (om jag t ex beställer från USA och installerar själv)? Vilka alternativa märken och modeller är att rekommendera? Jag antar att hydralstyrning krävs så vi får räkna in en sådan i kostnaden. Motorn jag har på nu är en 60 hk Evinrude.

Mvh Andrebjarn

Tjena,

Går i samma tankar som du. Det är inte nödvändigt att byta till hydralstyrning, vissa autopiloter, tex Simrand AP12/AP14 finns för både kabel och hydral. Såvitt jag förstått anses Simrad AP12/14 som mycket bra. Men det finns säkert andra alternativ också.

/Fredde

Kommentera

Simrad AP12R till styrningen(kabel) som du har nu, kostar ungefär lika mycket som Raymarine S1000 med en komplett Baystar hydraulstyrning. Ungefär $1400, plus frakt, ev skatt, moms & tull. Vill du ha en Simrad AP12H som kostar runt $1350, så tillkommer kostnad för hydraulstyrning, ca $500..

Kommentera

Det låter mycket intressant. Någon som har erfarenhet av någon av dessa autopiloter? Visst borde det inte vara något problem att byta tillbaka om jag skulle bestämma mig för att sälja nuvarande båt utan autopiloten?

Har ni en länk till en shop i usa som kan leverera till Sverige?

//A

Kommentera

Jämförde lite priser, och England är betydligt billigare än USA just nu. Jag räknade på pris inklusive frakt, och du slipper skatt, moms & tull från England!

Raymarine S1000 - 7910:-

Simrad AP12H - 9256:-

Kommentera

Har sett att vissa klagar på Raymarine vid låga hastigheter (typ 1.5 knop). Vet inte hur relevant det är..??

Kommentera

Har en simrad AP 12 H och den styr bra när den fungerar men tyvärr så håller inte roderlägesgivaren,har bytt min 3 ggr. på 3 år.(en ny kostar 3 300 kr)Vet att det är många som har haft samma problem.Så min nästa autopilot blir inte en simrad

Kommentera

Ursprungligen postat av bjärven Visa inlägg
                Har en simrad AP 12 H och den styr bra när den fungerar men tyvärr så håller inte roderlägesgivaren,har bytt min 3 ggr. på 3 år.(en ny kostar 3 300 kr)Vet att det är många som har haft samma problem.Så min nästa autopilot blir inte en simrad
                Vet ej exakt hur Simrads lägesgivare fungerar men Rays finns i två versioner en linjär svindyr och en cirkulär avsedd för inombords montage till inu drev.
                Denna är betydligt billigare iaf och borde gå att koppla med stång till en utombordare men fortfarande sitta på insidan som sagt är inte direkt insatt i Simrad men kan kanske vara en ide.
                Ray har kommit med en ny version av Sportpiloten om denna skulle funka bra och pålitligt (till skillnad mot den gamla) skulle den vara klart intressant, gillar själva iden men då ska den funka och vara pålitlig
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
                  Simrad AP12R till styrningen(kabel) som du har nu, kostar ungefär lika mycket som Raymarine S1000 med en komplett Baystar hydraulstyrning. Ungefär $1400, plus frakt, ev skatt, moms & tull. Vill du ha en Simrad AP12H som kostar runt $1350, så tillkommer kostnad för hydraulstyrning, ca $500..

Mattias du har 8hästare precis som jag kopplar du med stång ihop motorerna?
                  Om så måste du väl hålla den stora i sjön samtidigt blir ett helvetes styrmoment annars?
                  Själv styr jag bägge motorerna oberoende av varandra så man kan ha drivmotorn uppfälld.
                  Denna skulle vara något för den lilla definitivt men dyr naturligtvis antar du känner till den redan:

I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Mattias du har 8hästare precis som jag kopplar du med stång ihop motorerna?
                    Om så måste du väl hålla den stora i sjön samtidigt blir ett helvetes styrmoment annars?
                    Själv styr jag bägge motorerna oberoende av varandra så man kan ha drivmotorn uppfälld.
                    Denna skulle vara något för den lilla definitivt men dyr naturligtvis antar du känner till den redan:

Hej TamTam; Nu kommer du med jätteintressanta båtprylar igen! Perfekta styrhjälpmedel när man bara är en eller två (vid håvning) i båten! TR-1 Gladiator eller TR-1 Gold skulle nog vara något alldeles extra att få kopplad till lilla trollingmotorn, en 15 hkr Yamaha 4-taktare. Nu har jag både motorerna "Side-by-Side"- monterade på akterspegeln förbundna med ett EZ-Steer-stag med kulledskopplingar på framsidan. Har jag fattat dig rätt skulle jag kunna fälla upp den stora 150-hästars Yamaha transportmotorn och bara ha den lilla, 15-hästarn nere i vattnet vid trolling. Är det rätt uppfattat? Är det Sportmanship som säljer TR-1 autopiloterna här i Sverige eller finns de inte här?
                    Save the Big Ones for me!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 790 visningar
                    0 gillar