Nya spännande modeller av Lowrance ekolod/plotters: - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya spännande modeller av Lowrance ekolod/plotters:

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Navionics

Lowrance HDS kommer att använda sig av Navionics sjökort som tidigare. Är 99,9% på att dom fortsätter med SD kort. Ser ingen anledning till att dom skulle byta till CF.

Det ni ser på bilderna är från deras senaste kort Navionics Platinum Plus..
    Ni kan läsa lite mer om Platinum Plus här: https://<u>http://navionics.com/Plat...atures.asp</u>

Men som alltid .. Ovan data är via ryktesvägen... När vi har fått allt bekräftat kommer det upp på vår hemsida..

Mvh Navalis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
      Jo, men ingen av de existerande svenska korten för GPSen blir speciellt mycket bättre av kanonupplösning på GPSen. På bilderna på plottern så är det nån form av 3D-grafik, sen vet jag iofs inte riktigt vitsen med att se landformationer i detalj på en plotter. Men det ser ju häftigt ut.
      Du har en klar poäng där KG, upplösningen på skärmen gör inte kartmaterialet bättre däremot lär skärmen bli mera lättläst speciellt i direkt solljus och det är bra.

3D grafik av land är som sagt ointressant för fiskare/båtfolk men däremot 3D av bottentopgrafin baserad på sjökortets djupkurvor är mycket användbart, att kunna se en djupbrant man ska följa i 3D på plottern och sen jämföra med verkligheten på ekolodet det är kalas.

Men den största vinsten med de nya loden lär bli bredbandsgivaren som ger digitala ekolod och som har en mycket högre bildkvalitet än de analoga givarna samt att loden har en inbyggd "dator" som behandlar de digitala signalerna och rensar bort skräp och annat beroende på hur man ställer in det.

Det är ju digitala ekolod som används inom modern sjömätning men då i större format och ofta ihop med sidescanner givare men detta är samma teknik fast lite mindre kraftfull men ändå klart mycket bättre än det vi har idag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Men den största vinsten med de nya loden lär bli bredbandsgivaren som ger digitala ekolod och som har en mycket högre bildkvalitet än de analoga givarna samt att loden har en inbyggd "dator" som behandlar de digitala signalerna och rensar bort skräp och annat beroende på hur man ställer in det.

Det är ju digitala ekolod som används inom modern sjömätning men då i större format och ofta ihop med sidescanner givare men detta är samma teknik fast lite mindre kraftfull men ändå klart mycket bättre än det vi har idag.
        Du har helt rätt i det här Rospiggen. Det som är än mer intressant är ju oxå att just Lowrance LBS-1 teknologien skall vara en mycket bättre teknologi än konkurrenternas digitala signalbehandling. Det jag har hört från fackfolk som har testat det här så skall Lowrance digitala filter i kombination med hela signalbehandlingen vara av bättre kvalitet och pressision.

Du får häller inte glömma att hela instrument-serien har en totalt förrändrad brukarvänlighet som tydligen skall vara mer logisk och mer lättanvändbara funktioner än på dem instrument vi nu använder oss av.

BTW, nån som vill köpa ett beg. LCX-112C, hehehe?
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Då börjar det bli dax att kartlägga våra hav och sjöar på riktigt och inte till större delen förlita oss på handlodat 100 årigt material. I USA och Canada ligger man långt före oss inom detta område. Jag vet att svenska marinen har riktigt bra kartor som de håller lite hysh hysh.

När jag började använda mitt Humminbird 997 ekolod med sidescan för 2 år sedan var det som att öppna ögona för första gången. Mina fiskevatten i stockholms skärgård fick helt plötsligt massor med fler hotspots som jag aldrig hade hittat utan detta ekolod. Och jag hittar fortfarande nya.

Man kan lungt säga att de befintliga sjökorten missar 30 - 50 % av bottenstruktur och grundtoppar. Så fram för bättre digitala sjökort. Då kommer dessa produktnyheters potential till sin fulla rätta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Du har helt rätt i det här Rospiggen. Det som är än mer intressant är ju oxå att just Lowrance LBS-1 teknologien skall vara en mycket bättre teknologi än konkurrenternas digitala signalbehandling. Det jag har hört från fackfolk som har testat det här så skall Lowrance digitala filter i kombination med hela signalbehandlingen vara av bättre kvalitet och pressision.

Du får häller inte glömma att hela instrument-serien har en totalt förrändrad brukarvänlighet som tydligen skall vara mer logisk och mer lättanvändbara funktioner än på dem instrument vi nu använder oss av.

BTW, nån som vill köpa ett beg. LCX-112C, hehehe?
            Så sant, det första jag fastnade för när jag tittade på bilderna var just att man har snabbknappar i nederkant för de vanligaste funktionerna precis som Raymarine och det är en styrka men det har utvecklarna på Garmin missat och använder på sina nya modeller istället krångliga skärmmenyer i många steg så vad jag kan se framöver så finns det två möjligen tre fabrikat att välja på för seriösa användare.

Lowrance, Raymarine och Furuno, visst Hummingbird finns även om jag inte gillar dem personligen men de gör bra grejor de med men jag kan för lite om dem idagsläget för att ha en åsikt.

Kommentera

Natehunter, du har så rätt så rätt. Loden/plotern av i dag kan faktiskt utnyttja mycket mer avanserade kartor än dem vi har tillgång på över butik.

Har haft ett Humminbird och det var faktiskt inte så dumt. Men med Norskt språkmeny, det drar ner, hehehe

Tror det hette Matrix-97 ett eller annat. Det fina med det instrumentet var att den hade 5 st s.k. preset-knappar för fem egendesignade menydisplayer. När dem var lagrade så var det bara att trycka på den preset-knappen som hade den displayen man för tillfället hade behov av. Kom då blixtsnabbt upp och man slapp en massa knapptryckning för en speciell displaykonfiguration. Mycket smidigt. Men det lodet var för svagt för våra vatten i Hardanger. 50 m från land miste den bottenkontakten och stod sen och blinkade (men då var det redan 100-200m djupt under båten, hehehe)

Det jag tycker är så suverent med Furunoloden är möjligheten att ställa in känsligheten manuellt, steglöst med en vridratt!!?? Helt outstanding och en klar fördel. Den varianten avundas jag faktiskt. Det går då blixtsnabbt att kompensera för grundare eller djupare detektion.

Annars så funderar jag på att köpa en LBS-1 till mitt lod. Föreställer mig att prisraset kommer på den modellen då dem nya digitala loden kommer ut i butikerna nu i vinter/vår................ 540 USD, det lägsta priset just nu.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 779 visningar
              0 gillar