Placering av portabel givare till ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Placering av portabel givare till ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Placering av portabel givare till ekolod

Hej!

Har precis köpt ett Cuda 242 portabelt och undrar hur jag bäst placerar givaren?

Skall hyra en roddbåt på lördag och har förstått att placering av givaren är mycket viktigt, hittar dock mest info om hur man placerar en fast givare.

Skall givaren placeras precis i linje med akterns underkant? Hur ser man i så fall på detta om aktern är v-formad (eller är de v-formade egentligen)?

Tänkte prova mig fram men det hade varit bra att ha något att utgå ifrån.

//Mikael

Här är lite om hur ekoldet funkar

Jag fäster min p-givare-sugkopp en decimeter in från sidan och ök på givaren fingertjocklek under skrovet.

Glöm inte att ta med några markörer, som du kastar ut när det blir fisk-ekon, det är nästan omöjligt att finna till baka till platserna!
    Senast ändrad av Peje; 2008-10-30, 19:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
      Hej!

Har precis köpt ett Cuda 242 portabelt och undrar hur jag bäst placerar givaren?

Skall hyra en roddbåt på lördag och har förstått att placering av givaren är mycket viktigt, hittar dock mest info om hur man placerar en fast givare.

Skall givaren placeras precis i linje med akterns underkant? Hur ser man i så fall på detta om aktern är v-formad (eller är de v-formade egentligen)?

Tänkte prova mig fram men det hade varit bra att ha något att utgå ifrån.

//Mikael
      Om det är en "skimmer" givare vilket är det vanligaste på Lowrance/Eagle montera den på en bräda alt grov remsa av plywood ta med en kraftig tving för att fästa till akterspegeln försök att se till att mittlinjen på givaren ligger i linje med båtbotten höjdmässigt likaväl som horisontellt får du till det som jag skriver funkar det även i planingsfart någorlunda bra lycka till mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
        Här är lite om hur ekoldet funkar

Jag fäster min p-givare-sugkopp en decimeter in från sidan och ök på givaren fingertjocklek under skrovet.

Glöm inte att ta med några markörer, som du kastar ut när det blir fisk-ekon, det är nästan omöjligt att finna till baka till platserna!
        Det är där kombi GPS/lod instrument visar att det fungerar ett snabbt tryck på "icon" knappen på instrumentet och allt finns markerat direkt inom ca 10m.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Om det är en "skimmer" givare vilket är det vanligaste på Lowrance/Eagle montera den på en bräda alt grov remsa av plywood ta med en kraftig tving för att fästa till akterspegeln försök att se till att mittlinjen på givaren ligger i linje med båtbotten höjdmässigt likaväl som horisontellt får du till det som jag skriver funkar det även i planingsfart någorlunda bra lycka till mvh
          Jo det är en skimmer, skall jag skruva den på en planka för att sugkoppen inte fungerar? Eller för att enklare kunna flytta runt den om det skulle behövas?

Kommentera

CUDA® 242
            På sida 32 - 33 i den engelska mannualen ser du hur givaren placeras!
            Glöm inte markörerna om du skall V-jigga !!!

Senast ändrad av Peje; 2008-10-30, 23:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
              Jo det är en skimmer, skall jag skruva den på en planka för att sugkoppen inte fungerar? Eller för att enklare kunna flytta runt den om det skulle behövas?
              Har du sugkopp på den och det funkar bra bara använda mitt svar gällde om du hade vanlig plåtbygel fastsättning på den läget är dock detsamma står i alla manualer till grejorna lycka till

Kommentera

Hittde det i manualen som ni säger...i min iver skippade jag alla sidor om det fasta lodet och gick direkt på det portabla. Läste dock hela igår som nattlektyr...men tackar för alla svar!

Skall bli riktigt intressant och se vad lodet går för...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 793 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17