GEONAV PC NAV, Nått att satsa på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GEONAV PC NAV, Nått att satsa på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• GEONAV PC NAV, Nått att satsa på?

Hej!
    Nån som har erfarenget av GEONAV PC NAV? Kartplotter på PC´n. Låter intressant men vad kostar kalaset?
    Man är väll tvingad att köpa Geonav´s kartor i tillägg till den packen för att få igång det hela. Funkar det med andra kartor eller sitter man låst till Geonav?

Sen, hur fungerar det här praktiskt (menyer, betjening, etc...) och kan man koppla in ekolodet på nått vis?
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

aldrig hört någon som betalat för det där.. pirat kör alla tror jag.. har inte haft möjlighet själv att använda det för min båt blir smått blöt ibland i hårt väder.. men vet många som kör med det och dem kör även ekolod 3 dimensionellt.. jävligt coolt

Kommentera

Enligt denna sida http://www.geonavnordic.com/PC%20Mjukvara/pcnav.htm så använde det Navionics Gold på CD eller nedladdat i datorn och det går väl att få tag på eller om man har en plotter som kör Navionics så är det ju smidigt.

Låter behändigt med ekolod i samma men då behövs ju en givare och den är inte gratis, håller själv på med en PC lösning och mest lutar jag åt Ozi Explorer med BSB kort, detta ska laddas in i en Netbook Asus Eee PC 901 så får vi se hur det funkar, hopperligen kan jag göra det under helgen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        Hej!
        Nån som har erfarenget av GEONAV PC NAV? Kartplotter på PC´n. Låter intressant men vad kostar kalaset?
        Man är väll tvingad att köpa Geonav´s kartor i tillägg till den packen för att få igång det hela. Funkar det med andra kartor eller sitter man låst till Geonav?

Sen, hur fungerar det här praktiskt (menyer, betjening, etc...) och kan man koppla in ekolodet på nått vis?
        Hej Flodis står på deras sida att Navionics gold funkar har för mej du har Lowrance med dessa redan, enda fördelen du får mot vanlig plotter är valbar riktigt stor skärm till lågt pris, har du täckt om jag inte minns fel båt är det få nackdelar annat att det är ytterligare en grej att släpa på till båten.
        Finns alt till Geonav billigt dock du letar väl i så fall norska kort kan jag tänka mej
        Ekolod kräver egen mjukvara dyrt och knepigt men visst går det om man vill krångla finns allt AIS Radar osv osv.
        Vad gäller menyer och betjäning av program är alla olika finns en hel del har ingen erfarenhet av Geonav direkt men tycker Ozi har många fördelar mot andra speciellt för trolling har använt detta ett antal år nu.
        En riktigt stor fördel har Lowrance plotters jämfört med PC baserat förmågan att placera snabba "iconer" direkt på skärmen med några snabba tryckningar detta är alltid enligt min erfarenhet bökigare med PC kräver fler tryckningar kanske dra ner meny svårt i gungande båt, använder själv en gammal mindre lowrance plotter utan kort just för den funktionen pcn sköter resten.
        En fördel är att man har två Gps alltid är det någon som tar en hem av dem men detta har inte hänt ännu
        Senast ändrad av TAMTAM; 2008-10-09, 16:21.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det finns väl flera som t.e.x garmins mapsource man kan använda.

Eller fugawi
          Ola

Kommentera

Flodis ge mej namnet på den exakta fjorden du har din båt i ska kolla lite

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Enligt denna sida http://www.geonavnordic.com/PC%20Mjukvara/pcnav.htm så använde det Navionics Gold på CD eller nedladdat i datorn och det går väl att få tag på eller om man har en plotter som kör Navionics så är det ju smidigt.

Låter behändigt med ekolod i samma men då behövs ju en givare och den är inte gratis, håller själv på med en PC lösning och mest lutar jag åt Ozi Explorer med BSB kort, detta ska laddas in i en Netbook Asus Eee PC 901 så får vi se hur det funkar, hopperligen kan jag göra det under helgen.
              Lessen piggen tror du blir besviken har kört det på 12 tums skärm på gränsen definitivt men funkar tricket med PC är just den stora skärmen 14-15 tum finns ingen plats för den bättre köra bara plotter, (eller fixa plats och skydd! )

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Lessen piggen tror du blir besviken har kört det på 12 tums skärm på gränsen definitivt men funkar tricket med PC är just den stora skärmen 14-15 tum finns ingen plats för den bättre köra bara plotter, (eller fixa plats och skydd! )
                Jo jag vet att skärmen är på gränsen men jag har inte möjlighet att lägga mera på detta nu då ena motorn börjar ge upp så en oplanerad och ganska stor utgift kommer snart så det blir en sneaklösning på PC nav fronten för stunden.

Det krävs omändring i båten för att få vettig plats med en 14-15 tum men framöver så löser jag nog det med

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Jo jag vet att skärmen är på gränsen men jag har inte möjlighet att lägga mera på detta nu då ena motorn börjar ge upp så en oplanerad och ganska stor utgift kommer snart så det blir en sneaklösning på PC nav fronten för stunden.

Det krävs omändring i båten för att få vettig plats med en 14-15 tum men framöver så löser jag nog det med
                  Haha har lite bilder på ett fungerande arrangemang men som sagt de är skrymmande dessutom vimlar av gamla laptops till salu billigt sökord Dell skitbra grejor. behövs delar finns allt billigt men de är riktigt driftsäkra om man sköter dem väldigt få problem har haft olika fabrikat Dell är enligt min åsikt överlägsna vad gäller den saken har haft Thinkpads också men nej Dell lycka till med ASUSen

Kommentera

Piggen i tillägg för guide verksamhet använd en större driftsäker plotter det händer att det spökar med mjukvaran nog inte speciellt uppskattad av kunderna kan jag tänka mej, men funkar fint för privatbruk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 793 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17