val av ekolod!!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

val av ekolod!!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hehe, nej jag har fiskar väl på 35meter djup som djupast med loden men ibland ligger man ju över 80meters djup t.ex. i hästholmen.
    det blev x135 för mig.
    tack för de snabba och bra svaren!
    Senast ändrad av dandark; 2008-10-06, 09:54.
    http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Ledsen att säga det men inget!!
      Inte ens Lowrance enklaste lod är så "enkla" och ger så lite för pengarna som det Garmin lodet, kör nu med ett Garmin färglod och är inte alls nöjd då jag tidigare kört med olika Lowrance lod sedan 1978, men det följde med båten så det fick duga men nu ger jag upp.
      okey är de säkert på att vi snackar om samma då?

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
        okey är de säkert på att vi snackar om samma då?

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=658
        Jo det gör vi allt, och vad Du gör men tro inte på de uppgifter som står i den specen om djuptagningsförmåga mm. för det är under optimala förhållanden i absolut partikelfritt sötvatetn och såna råder aldrig i verkligheten och så det sedvanliga påslaget för säljskryt så får Du en fjärdeel av det i verkligheten så ligger Du mera rätt.

Kommentera

jo visst men de ja menar är specifikationerna ( stavning ? )

320*320 pixel
          4000 w
          50/200 khz

allt de är ju ungefär samma som ett x-125 .

Kommentera

Nej fiskemannen, det är absolut inte det samma som ett X-125 med sitt högupplösande display på 480 x 480 pixler. 2400W p to p och med 16 gråtoner.

Rospiggen har helt rätt här. Jag kan oxå tillägga följande:

Skiljer sig ganska markant till Lowrance fördel bortsett från uteffekten. Men här har Lowrance en stor fördel med upplösningen, och med sin ASP, och sina alla kombinationer av inställningsval vilket minskar behovet för hög uteffekt (man ser minst lika mycket i alla fall). Mycket av det här saknas på Garmins lod.

Kanske ett Eagel FishMark-320 kan jämföras med ditt Garmin, (har samma upplösning) men det har 16 gråtoner vilket ökar separationsförmågan, d.v.s. möjligheten att se svagare ekon. Eller skillja på olika botten/vattenförhållanden/femperaturskikt.

Det är alltid svårt att jämföra lod med varandra om dem inte kommer från samma producent. Här har upplösningen mycket stor betydelse. Att jämföra lod som inte har samma upplösning (antal pixler och gråtoner) är totalt meningslöst då just den delen, den grafiska/optiska presentationen av ett eko är det absolut viktigaste av alla delar ett ekolod består av. På nästa plats kommer alla dem filter som skall separera ett svagt eko från bakgrundsbrus och störningar. Lowrance ligger oxå på topp här på de flesta av alla lod som dom producerar.

Lowrance kan t.ex. inte jämføras med Furunoloden eller med Raymarine loden då dem har digital signalbehandling. Då måste det i så fall vara i kombination med LBS-1 men det är en annan historia /off topics.......
            Senast ändrad av Flodström; 2008-10-06, 16:45.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

hehe jo jag skrev lite för snabbt ja såg sen att det var lite fel

men ändå de är ett bra lod för 1400 kr ?

Kommentera

Tja, vad skall man svara på det? Kanske det är det men själva prisnivåt gör i alla fall mig misstänksam. Och sen, vad skall det användas till: hitta grynnan på 25 m (är nog ok) eller se efter betesfisk nära bottnen på 25 m djup med termoklinen på 15-20 m djup (inte ok). Så om det är ett lod för dina behov kan vara svårt att svara på, det måste du själv avgöra.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Tja, vad skall man svara på det? Kanske det är det men själva prisnivåt gör i alla fall mig misstänksam. Och sen, vad skall det användas till: hitta grynnan på 25 m (är nog ok) eller se efter betesfisk nära bottnen på 25 m djup med termoklinen på 15-20 m djup (inte ok). Så om det är ett lod för dina behov kan vara svårt att svara på, det måste du själv avgöra.
                  de ja mest ska ha de är att hitta gynnor o se ungfär vart fisken står så de är inget anvancerat som kolla bottenstruktur , leta betesfisk eller nåt sånt .

vad menar du med att du blir misstänksam om priset ? lågt ? kan bero på att de är 2 år gammalt men inte mycke använt
                  Senast ändrad av fiskemannen; 2008-10-06, 17:49.

Kommentera

Ok, mitt fel här, uppfattade inte att det var begagnat. kan ju vara bra i så fall men det är du som måste avgöra om det är ett lod för ditt fiske, och inte minst ditt framtida fiske de närmaste åren.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

ni är ju lite mer anvancerande i ert fiske än vad ja är . ja trollar inte mer än gös lite då då på 20-30 m som allra max , jag kmr ha ekolodet i en liten eka med en 6 hk motor . de ska bli min lilla gäddracer eftersom ja nästan bara fiskar jerk .

visst ni som kör med grejer på flera tusen kaske tycker de är ruskigt dålig . men vad ja uppfatta de som så är de ett bra ekolod för en 15 åring som inte är speciellt erfaren

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 778 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17