val av ekolod!!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

val av ekolod!!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• val av ekolod!!!!

Jag ska köpa ett nytt ekolod, jag har kört med ett hummingbird 323 och är nöjd med det, men nu har brorsan köpt en båt så han fick tillbaka sitt ekolod
    Jag fiskar till största del trolling (vättern) med båten som lodet ska sättas på och jag letar efter något i tretusenklassen. Lowrance x125 lockar, det verkar som ett bra ekolod, någon som har några invändningar eller tips för ett bättre ekolod för de pengarna?
    http://blogg.gaddajager.se/#home

Ursprungligen postat av dandark Visa inlägg
    Jag ska köpa ett nytt ekolod, jag har kört med ett hummingbird 323 och är nöjd med det, men nu har brorsan köpt en båt så han fick tillbaka sitt ekolod
    Jag fiskar till största del trolling (vättern) med båten som lodet ska sättas på och jag letar efter något i tretusenklassen. Lowrance x125 lockar, det verkar som ett bra ekolod, någon som har några invändningar eller tips för ett bättre ekolod för de pengarna?
    Det är ett mycket bra lod för de pengarna, skulle dock kika på X-135 med lite vassare men inte mycket dyrare, Du får tyvärr inte ett färglod för 3000 kr annars är det att föredra för Din användning men då hamnar Du på 6-7000 kr och det kanske inte budgeten grejar annars är ett X-510C ett ytterst bra val.

Kommentera

Färg vore trevligt, men det räcker inte ekonomin till, tyvärr.
      Är det stor skillnad på x125 och x135 när du är ute på sjön eller är det mer skillnad när man sitter framför dataskärmen och jämför?

Kommentera

Ursprungligen postat av dandark Visa inlägg
        Färg vore trevligt, men det räcker inte ekonomin till, tyvärr.
        Är det stor skillnad på x125 och x135 när du är ute på sjön eller är det mer skillnad när man sitter framför dataskärmen och jämför?
        Det är stor skillnad när Du är ute på sjön, den extra uteffekten och framförallt den vita bakrundsfärgen som gör lodet mer lättläst än X-125 med sin svarta bakgrund (ska gå att ställa om sägs det men har inte hittat den möjligheten på det jag testat) så Du får ganska mycket mera pang för pengarna med ett X-135 istället.

Har inte koll på djupen i Dina vatten men är det ofta stora djup som Du ska köra på så har Du extra mycket nytta av den högre uteffekten då djuptagningsförmågan blir klart bättre med 4000W istället för 2400W!
        Men jag skulle välja X-135 oavsett djupen Du kör på.

My 2 Cent
        Senast ändrad av Rospigg; 2008-10-05, 20:56.

Kommentera

ok, djupen jag fiskar på är iblan upp på 80-100m så då kanske 4000w kan vara kalas att ha, tack för den bra svaren rospigg!

Kommentera

bara en fråga vilket lowrance ekolod är ungefär samma som ett garmin fishfinder 250 ?

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
              bara en fråga vilket lowrance ekolod är ungefär samma som ett garmin fishfinder 250 ?
              Ledsen att säga det men inget!!
              Inte ens Lowrance enklaste lod är så "enkla" och ger så lite för pengarna som det Garmin lodet, kör nu med ett Garmin färglod och är inte alls nöjd då jag tidigare kört med olika Lowrance lod sedan 1978, men det följde med båten så det fick duga men nu ger jag upp.

Kommentera

Rospiggen har rätt här (i post #4). Det är oxå en fördel med x-135:ans större uteffekt som gör det möjligt att se lite mer till sidorna och upplösningen är nästan dubbelt så stor som ditt humminbird 323.

Trolling i Vättern så har du en fördel med x-135 då du primärt söker efter betesfisken (och där är som oftast dem STORA)

Humminbirds tekniska spesifikation för ditt lod säger 20° på 200 kHz och 60° på 83 kHz (allt på -10dB) . Översatt till samma specifikation som anges för Lowrance (-3dB) så blir det ca 10° på 200 kHz och ca 32° på 83 kHz.

Lowrance givare på 200 kHz (s.k. Skimmer) har ca 20° bredd på ekostrålen vid -3dB och det blir ca 40° vid -10dB (max användbar strålbredd) . Det gör det möjligt att se loden på skärmen då du trollar (i.o.f.s. det samma med X-125).

Dessutom så har X-135 Lowrance net: NMEA2000 vilket gör att du kan koppla in en hel del olika givare som t.ex bensinmätare, paddelhjul för fart + massa annat
                Senast ändrad av Flodström; 2008-10-05, 22:05.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

ok x-135 låter ju intresant med nmea 2000, det lutar nog mot det.

Kommentera

Glömde att säga att jag tvivlar på att du kommer att trolla på 80-100 m i Vättern?
                    Fiskar du efter t.ex röding så tror jag du har tillräckligt jobb med 30-40 m med 6 kg´s lod, hehehe.
                    Men det är klart att man kan pilka eller jigga till dom djupen.

Har själv trollat här i Hardangerfjorden med 8 kg´s lod på nära 90m och då är man nästan "piskad" att ha el-riggar om man inte vill spränga bikepsen

Men X-135 lodet klarar nog dem djupen om inte termoklinen är allt för kraftig.

Lycka till.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 793 visningar