Lowrance X 510 C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance X 510 C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance X 510 C

Jag är nybörjare med ekolod.

Fiskar i Tisnaren - en klarvattensjö med djup ner till 23 m.

Köpte detta relativt dyra lod men är ännu inte helt nöjd - men beror kanske på att jag inte kunnat ställa in det korrekt efter vad sjön kräver?

Och på att manualen inte har med tillräcklligt av bilder för att hjälpa till med tolkning av vad som visas!

Finns någon bok som behandlar tolkning av ekolodsbilder (borde ju vara en storsäljare!)?

Får inte de markerade fiskbågar man ser i reklamen. Varför, tro? Är mer som en ansamling med röda och blå färger. Se bild 1 och 3. Där är det uppenbarligen fisk som bildar stim men sedan har jag mindre markeringar med rött och blått och då är det en eller två fiskar kanske - se bild 2. För inte är det en enda fisk!?

Varför delar sig bilden som på bild 4? Verkar som något skär rakt genom alla fiskar.

Och hur ser man om det är mjuk eller hård botten? Måste ju gå på färgen där, eller? Vad betyder då gult - hårt kanske? Rött mjukt? (Detta är mina slutsatser efter vad jag tror botten har för beskaffenhet och vad lodet då visat.)

Men nu till mitt största problem.

Fick i våras - när jag körde på 5-7 meters djup plötsligt grundalarmsvarning och blinkande djupangivelse djup på 0.3 m. Och bilden övergick till att visa något slags "draperi". Denna bild kunde dröja kvar någon minut ellertvå men försvann när jag kört ytterligare en bit. Fenomenet återkom dock på samma ställe då jag körde tillbaka. Var en varm, solig dag. Se bild 5!

Kan detta ha varit språngskiktet eller någon annan skiktning i vattnet? Och hur slipper man detta? Hade jag kört på en främmande jsö hade jag definitivt trott jag skulle gå på grund! Eller skall man förstå att detta är en skiktning när "draperiet" börjar visa sig? Å andra sidan kan man ju redan ha gått på grund då - om det nu var allvar med alarmet för det tar ju några sekunder innan bilden har rullat fram tillräcklig för att visa detta "draperi".

Senare på sommaren råkade jag ut för samma fenomen när jag körde på djup kring 17-22 m. Var också efter varma dagar. När jag kom in på 14-15 m djup försvann denna effekt. Språngskiktet här med? Är måhända en inställningssak - känsligheten skall minskas? För det känns jobbigt att köra några minuter med denna bild och blinkande djupangivelse.

Men varför tar inte manualen upp dessa problem och visar bilder kring detta?

Alla är vu ju nybörjare någon gång!

Men någon fiskesnackare vet säkert besked kring tolkningen av ekolodsbilderna även om nu frågorna var många!

Det kanske också finns ekolodskurser att gå nu när det i sinom tid blir höst?
    Bifogade filer

Placering av givaren ?

Gå in på Lowrance hemsida och ladda ner demoprogrammet, installera å lattja med inställningarna där, så gjorde jag
    Skriv in din signatur här >> d'oh?

Kommentera

Hej Tommy
      Många frågor, hehehe.
      Först, gå in på huvudmenyen och kolla vilken software-version du har i lodet. (står i Manualen, sid 73 tror jag) Kolla med importören vilken som är gällande nu och uppdatera lodets programvara om du inte har senaste versionen.

För att få dem karakteristiska fisk-bågarna eller "bananerna" så måste givaren peka rakt ner mot bottnen. Sen bör man köra typ känsligheten manuellt och ha så hög känslighet som möjligt (Mellan 50-100% vanligast) men på grunt vatten måste man sänka den ytterligare. Sen skippa ASP eller ha mycket lite stördämpning som möjligt. Det samma gäller ytclutter som oxså bör vara låg om det inte går sjögång för då behövs den. Testa lite av det här efter uppdatering.

Sen:
      Bild 1) småfiskstim ses inte som enkelindivider men som -moln eller skyar precis som din bild. Det blir inte fiskbågar förrens småfisken är separerad och 5-10 cm i längd man ser enstaka "fiskar"

Bild 2) om det där var två fisk skulle dom i så fall ha varit mallan 2-3 m i höjd. Alltså inte fisk men kan ha varit a) vegetasjon på bottnen. b) en sjunken stubbe eller c) ett vrak (men kanske minst troligt ). Man kan få mång underliga ekon, speciellt då föremålet inte befinner sig mitt i ekolodsstrålen men ut i periferien. Ekolodets display försöker att visa ett 3-dimensionellt område i 2 dimensionella bilder. Ibland kan det vara mycket svårt att tyda en 2-dimensionell bild av den anledningen.

Bild 3) fin sand eller stenbotten (steril) . Helt ren på fisk. troligtvis ett dåligt ställe för fisk att uppehålla sig på, derav den sterila bilden.

bild 4) här har du ett klassiskt turbulens ellet elektrisk störning. Troligast turbulens, s.k. cavitation. vilket betyder att det kommer luftbubblor under givaren. Vilken fart hade du då?

Bild 5) Jag har haft liknande fenomen på mitt LCX 112C men då fick jag det över stora djup, då givaren/lodet tappade bottenkontakten. Efter uppdatering av programvara och undvika att välja färdiga ekolodsinställningar så har jag inte haft det. Men problemet kan fortfarande finnas, men jag vet inte. Gör det jag rekommenderade först i den här posten. Sen kör du så mycket du klarar i manual-mode alltså manuellt. Du kan ju oxå alltid visa bilden för den som servar ditt instrument.

Skall kolla lite mer ang. bild 5 då den oxå har varit föremål för felfall i mitt lod.
      Senast ändrad av Flodström; 2008-09-07, 01:56.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av WalleyeMan Visa inlägg
        Jag är nybörjare med ekolod.

Fiskar i Tisnaren - en klarvattensjö med djup ner till 23 m.

Köpte detta relativt dyra lod men är ännu inte helt nöjd - men beror kanske på att jag inte kunnat ställa in det korrekt efter vad sjön kräver?

Och på att manualen inte har med tillräcklligt av bilder för att hjälpa till med tolkning av vad som visas!

Finns någon bok som behandlar tolkning av ekolodsbilder (borde ju vara en storsäljare!)?

Får inte de markerade fiskbågar man ser i reklamen. Varför, tro? Är mer som en ansamling med röda och blå färger. Se bild 1 och 3. Där är det uppenbarligen fisk som bildar stim men sedan har jag mindre markeringar med rött och blått och då är det en eller två fiskar kanske - se bild 2. För inte är det en enda fisk!?

Varför delar sig bilden som på bild 4? Verkar som något skär rakt genom alla fiskar.

Och hur ser man om det är mjuk eller hård botten? Måste ju gå på färgen där, eller? Vad betyder då gult - hårt kanske? Rött mjukt? (Detta är mina slutsatser efter vad jag tror botten har för beskaffenhet och vad lodet då visat.)

Men nu till mitt största problem.

Fick i våras - när jag körde på 5-7 meters djup plötsligt grundalarmsvarning och blinkande djupangivelse djup på 0.3 m. Och bilden övergick till att visa något slags "draperi". Denna bild kunde dröja kvar någon minut ellertvå men försvann när jag kört ytterligare en bit. Fenomenet återkom dock på samma ställe då jag körde tillbaka. Var en varm, solig dag. Se bild 5!

Kan detta ha varit språngskiktet eller någon annan skiktning i vattnet? Och hur slipper man detta? Hade jag kört på en främmande jsö hade jag definitivt trott jag skulle gå på grund! Eller skall man förstå att detta är en skiktning när "draperiet" börjar visa sig? Å andra sidan kan man ju redan ha gått på grund då - om det nu var allvar med alarmet för det tar ju några sekunder innan bilden har rullat fram tillräcklig för att visa detta "draperi".

Senare på sommaren råkade jag ut för samma fenomen när jag körde på djup kring 17-22 m. Var också efter varma dagar. När jag kom in på 14-15 m djup försvann denna effekt. Språngskiktet här med? Är måhända en inställningssak - känsligheten skall minskas? För det känns jobbigt att köra några minuter med denna bild och blinkande djupangivelse.

Men varför tar inte manualen upp dessa problem och visar bilder kring detta?

Alla är vu ju nybörjare någon gång!

Men någon fiskesnackare vet säkert besked kring tolkningen av ekolodsbilderna även om nu frågorna var många!

Det kanske också finns ekolodskurser att gå nu när det i sinom tid blir höst?
        Börja med att gå på Lowrance hemsida sök på sonar tutorial och läs detta, förklarar lite hur ekolod funkar vad burken egentligen ser och hur du tolkar detta.
        Vad gäller draperiet som du skriver ibland blir det så de kan få nåt internt "spel" av olika orsaker se till att dina kontakter är i bra skick spraya lite 5-56 i dem så där inte finns minsta chans till oxider på stiften mycket viktigt när de börjar trassla kan du fortfarande inte direkt se något på dem, speciellt om du har kontakten utomhus bör du skydda den från väder och vind när den inte används.
        Också se till att ingen ström ligger på den när den inte används detta bygger oxider!
        Vad gäller "bananer" läs tutorial förklarar mycket det händer att man får dem och i teorin ska det hända varje gång man går över fisk så är dock inte fallet ju grundare desto mer sällan fisken är medveten om skuggan ovanför de sticker åt sidan direkt eller trycker mot botten då kan du inte se dem, din givare funkar som en ficklamps stråle riktad mot golvet i ett mörkt rum för att en perfekt banan ska tecknas på skärmen krävs fullträff på fisken nedanför den måste perfekt och i lagom fart passera din stråle ändrar den riktning eller vänder i kanten får du bara blippar streck eller andra tecken på deras närvaro, som sagt bananer förekommer men definitivt inte så ofta som i simulatorn tycker ditt lod ser ut att fungera normalt så när som draperiet dock har hänt på mina burkar också men det får inte vara regelbundet och på olika ställen då är något fel, lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för infon! Skall kolla in hemsidan!

Kommentera

Tommy, ang. din 5.e bild på X-510 så har jag fått följande svar från Lowrance i USA (du får själv översätta, hehehe):

Lowrance-USA:

This could be a software issue or an internal*unit malfunction.

We would recommend you first check the version of software you are running in both the LCX-112c*and your friends unit X-510c. The current software for both units is version *2.3.0. The LCX-112c can be updated if necessary using a blank MMC/SD card, and download this from our website. The download is free. The X-510c would have to be updated by returning the unit to the dealer for service. If the unit has the latest version, then the only other alternative will be for you to*take them to your dealer from which you*obtained them.*
            We will release software updates and post them on our website*when they*become available.*

From everything you have described, we would recommend that the units be tested and if necessary, repaired. Both of these units should perform well in the depths you have described and in most of the conditions you describe. Your dealer*will be better able to explain your repair or replacement options.
            Så då får du kolla upp allt det här: programvaran skall vara 2.3.0, om inte: uppdatera. Om den är uppdaterat med den senaste versionen: lämna in instrumentet och visa dem oxå bilden här på forummet.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

hej Tommy
              Har du kommit nått vidare med lodet ditt? Är intresserad av att höra hur det går.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Uppdatering av programvara

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Tommy, ang. din 5.e bild på X-510 så har jag fått följande svar från Lowrance i USA (du får själv översätta, hehehe):

Så då får du kolla upp allt det här: programvaran skall vara 2.3.0, om inte: uppdatera. Om den är uppdaterat med den senaste versionen: lämna in instrumentet och visa dem oxå bilden här på forummet.
                Hej på er alla,
                Jag har ett liknande problem och lite till. Har en x515df köpt direkt från USA 2008 Den visar inte bananerna men när man ändrar till fisk, och fisk djup i meny då visar rätt. Den visar bara 200hz, när man prikar 50hz hopar tillbaka på 200hz. Jag undrar varför? Kan det vara programvaran?Har som programvaran 1.3.0 Ringde idag till kungsbacka och de vill inte uppdatera den
                pga att den är inte köpt i Sverige.Hur man uppdatera lodet? har inte något dataslad. Hjälp. Jag bor i Stockholm och fiskar i Mälaren

Kommentera

Råd ett köper du utomlands (inget brott en gudgiven rättighet) förvänta dej ingen hjälp här av de som säljer maskinerna.
                  Inget att säga om detta vem jobbar gratis.
                  Uppdateringen av programvaran om detta är nödvändigt gör du via Lowrance hemsida, läs och följ instruktionerna brukar inte vara något större problem, har gjort detta på flera olika maskiner.

Kommentera

Råd två lär dej hur ett ekolod fungerar (Lowrance sonar tutorial) detta är själva grundförutsättningen för att du ska kunna tolka bilden det ger, absolut nödvändigt.
                    Då kommer du också förstå att det är ett mycket trubbigt instrument speciellt i grunda vatten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17