Lowrance X 510 C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance X 510 C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance X 510 C

Jag är nybörjare med ekolod.

Fiskar i Tisnaren - en klarvattensjö med djup ner till 23 m.

Köpte detta relativt dyra lod men är ännu inte helt nöjd - men beror kanske på att jag inte kunnat ställa in det korrekt efter vad sjön kräver?

Och på att manualen inte har med tillräcklligt av bilder för att hjälpa till med tolkning av vad som visas!

Finns någon bok som behandlar tolkning av ekolodsbilder (borde ju vara en storsäljare!)?

Får inte de markerade fiskbågar man ser i reklamen. Varför, tro? Är mer som en ansamling med röda och blå färger. Se bild 1 och 3. Där är det uppenbarligen fisk som bildar stim men sedan har jag mindre markeringar med rött och blått och då är det en eller två fiskar kanske - se bild 2. För inte är det en enda fisk!?

Varför delar sig bilden som på bild 4? Verkar som något skär rakt genom alla fiskar.

Och hur ser man om det är mjuk eller hård botten? Måste ju gå på färgen där, eller? Vad betyder då gult - hårt kanske? Rött mjukt? (Detta är mina slutsatser efter vad jag tror botten har för beskaffenhet och vad lodet då visat.)

Men nu till mitt största problem.

Fick i våras - när jag körde på 5-7 meters djup plötsligt grundalarmsvarning och blinkande djupangivelse djup på 0.3 m. Och bilden övergick till att visa något slags "draperi". Denna bild kunde dröja kvar någon minut ellertvå men försvann när jag kört ytterligare en bit. Fenomenet återkom dock på samma ställe då jag körde tillbaka. Var en varm, solig dag. Se bild 5!