Humminbird 717 eller generella ekolod frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird 717 eller generella ekolod frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Hej Claes. Du säger "uppåt 18V" Vad får dig att säga det? Har du mätt på batteriet med egen DVM (Digital Volt Meter) eller är det ekolodets display som säger dig det (kan ju visa helt fel spänning, se nedan)?

    Två ting:
    Ett bil/båt/marint blybatteri (alltså ett på 12V) kan alldrig gå över ca 15V för då kokar det bort helt enkelt och blir förstört. Har du ingen laddningselektronik så bör du kontakta en Yamaha-verkstad och diskutera med dom vad det kostar att montera en riktig laddningsregulator i din motor. Utan den (eller med en defekt) blir batteriet förstört + för att inte snacka om lodet som Firehand nämde.

    Kolla det här genom att mäta på batteriet INNAN du startat motorn. Visar den mellan 12 och 13,2V ca så är det Ok.
    Sen startar du och kollar spänningen på batteriet HELA tiden du är ute och kör/fiskar. Överstiger spänningen 14,4 eller 14,5 som maximum så har du ett fel i din regulator/eller allternativt: det finns ingen (endast en likriktare).

    Visar det sig att allt mäter Ok. och ditt instrument-lodet fortfarande visar uppåt 18V ja då är det ett fel i lodet. Kan vara spänningsdetektorn som är felaktig eller felprogrammerad (kan bli så i tillverkningsprocessen). Då får du lämna in det för service (kan mycket väl vara det som är hela felet).

    Det här förutsätter att du kopplat lodet rätt, d.v.s. att du har ström-anslutningar kopplade direkt på batteriet: svart til minus och röd (med säkring) till pluss-polen.

    PS. Eftersom du har 12V blybatteri i båten för drivning av lodet behövs ingen omvandlare. Lägg ev. dom pengarna på en sjysst laddningsregulator, snacka med Yamaha om det som sagt. Eller om allt verkar sjysst, lägg pengarna på service av ditt lod (d.v.s. om det visar 18V).
    Hej Flodström; Det är lärorikt för oss alla att läsa det du skriver om motorer och marinelektronik. Man blir aldrig fullärd! Det är därför som jag mer än gärna läser och lär av dina inlägg här på FiskeSnack.com.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Ckiller Visa inlägg
      Klart ja har ett marinbatteri emellan! men ekolodet är ju inkopplat på batteriet där anslutningskablarna från motorn kommer. Motorn är en -99a 2-takt Yamaha 15hk. Laddningsvoltstyrkan utläser jag från Ekolodet och den slår av runt 17v.
      Menar du att det ska finnas en spänningsregulator i motorn alltså, kanske den har pajat då mao?

      TamTam jag har kollat upp det där med spänningsstabilisator men dom ser inte riktigt ut att passa i en marin miljö?
      Den svarta på bilden är en likkriktare/regulator från en Yamaha 9,9 moterad på en Penta, sitter en likadan på min 20hk.
      Du tar inte spänningen från belysningsuttaget på motorn, där är det växelström om det inte sitter likriktare.

      Vad har du för motornr?, har en del listor med delar till Yamaha, den verkar att heta 664-81970-61-00 RECTIFIER ASSEMBLY på 15hk modellerna.
      Bifogade filer
      Senast ändrad av Guest; 2008-08-26, 22:07.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Flodström; Det är lärorikt för oss alla att läsa det du skriver om motorer och marinelektronik. Man blir aldrig fullärd! Det är därför som jag mer än gärna läser och lär av dina inlägg här på FiskeSnack.com.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com
        Tackar tackar Firehand. Jag är ingen expert men har varit med en lång tid, precis som du, vi är väll i samma års-klass ca, hehehe

        Men det är ju inte lätt att "reparera" eller analysera ett fel beskrivet av någon man inte känner. Ett fel beskrives oftast olika av olika människir. Framförallt om den inte har några kunskaper i ämnet. Så när man svarar på en fråga som typen den i tråden här, så är ju det ut i från en sådan personlig beskrivelse.
        Man får hoppas att det blir rätt svar men säker är man ju inte på något vis då man själv inte har haft möjligheten att studera felet "på platts" så att säga.

        Oavsett, good luck Ckiller och bara hör av dig med fler frågor om det behövs,
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

        Kommentera


        • #14
          Ledsen att det tagit lång tid o testa....

          Verkar som det är spänningsregulatorn för det ligger nästan 17v över batteriet när ja kör hårt me motorn..

          Blir till å lämna in i vinter å få det fixat

          Tack för all jättebra info!

          Kommentera


          • #15
            You´r welcome,
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

            Kommentera


            • #16
              Min 60-hästars Johnson från -86 lämnade över 16 v emellanåt. Helt i sin ordning enligt ett par mekar jag pratade med. Likriktare fanns i motorn men ingen regulator. Enligt dom mycket vanligt på äldre motorer även de med elstart som min. Funderade på regulator, men ekolodet hade ju suttit i båten ett par år innsn jag köpte den och lodet överlevde även motorn.

              //Stefan
              Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.


              ´til things are brighter, I´m the man in black

              Kommentera


              • #17
                Har du över 16 V i batteriet så har du jäkligt kraftig kokning och uppvärmning. Om det tillståndet varar över längre tid så skadas batteri-livslängden. Ett lod däremot tål upp mot 17-19V lite beroende på fabrikat innan äverspännings-skyddet slår av apparaten, eller en säkring ryker.

                En typ "60-hästars Johnson från -86" hade väl alternator med stor inre resistans och som de flesta motorer på den tiden så lämnade dom inte så jäkla många ampere så slog man på typ lantärnor och någon elektronik så tog dem över överskottsströmmen så batteriet krarade sig nått si så där. Det är annat nu för tiden skulle jag tro med både 6, 15 eller 35A laddn.strömmar/generator eller alternator.

                Har man inte lust att changsa på att elektroniken skall hålla och om man vill att batteriet skall hålla en livslängd som motsvarar nästan den som producenten specifiserat så får man vackert se till att alla delar arbetar i dem specifiserade nivåerna, typ m.h.a. laddningsrelä etc...
                Senast ändrad av Flodström; 2008-09-16, 17:13.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 778 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                10 svar
                2 889 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg byggarn
                av byggarn
                 
                Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                32 svar
                3 394 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Amiala
                av Amiala
                 
                Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                63 svar
                4 744 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av brollann, 2024-02-13, 16:40
                3 svar
                321 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg brollann  
                Arbetar...
                X