Problem med störningar på ekolodet.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med störningar på ekolodet....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med störningar på ekolodet....

Idag har jag nu kopplat in mitt ekolod och min elmotor och var idag ut och testade grejorna för första gången.

Givetvis så uppkom problem direkt. Ekolodsdisplayen var full med störningar hela tiden. Elmotorn gick kanon och den är kopplat till ett separat batteri vilket i alla fall var positivt.

1 dm ifrån elmotors batteri står det andra batteriet som jag nu kör ekolodet, lanternan, länspumpen och motorkablarna till startmotorn. Kan man inte köra ekolodet på samma batteri som motorkablarna?

Så här står det i manualen: "Försök att separera ekolodets strömkabel från annat eletriskt kablage i båtens elsystem, speciellt kablar till motor, VHF och tändsystem. Genom att dra kabeln separat elimineras den värsta störningskällan."

Är det huvudsakligen att inte kablarna stöter ihop innan dom träffas vi batteripolerna eller hur ska jag tolka det?

Som ni märker kan jag inget om sånt här och det är därför jag frågar er fiskesnackare.

/skitfiske

Ursprungligen postat av MeskMatte Visa inlägg
    Idag har jag nu kopplat in mitt ekolod och min elmotor och var idag ut och testade grejorna för första gången.

Givetvis så uppkom problem direkt. Ekolodsdisplayen var full med störningar hela tiden. Elmotorn gick kanon och den är kopplat till ett separat batteri vilket i alla fall var positivt.

1 dm ifrån elmotors batteri står det andra batteriet som jag nu kör ekolodet, lanternan, länspumpen och motorkablarna till startmotorn. Kan man inte köra ekolodet på samma batteri som motorkablarna?

Så här står det i manualen: "Försök att separera ekolodets strömkabel från annat eletriskt kablage i båtens elsystem, speciellt kablar till motor, VHF och tändsystem. Genom att dra kabeln separat elimineras den värsta störningskällan."

Är det huvudsakligen att inte kablarna stöter ihop innan dom träffas vi batteripolerna eller hur ska jag tolka det?

Som ni märker kan jag inget om sånt här och det är därför jag frågar er fiskesnackare.

/skitfiske
    Vart är givaren plaserad i förhållande till elmotorn?
    Hur djupt var det där du provade lodet ?
    Hur högt var känsligheten stäld på lodet ?
    Och vad är det för lod?

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Har samma frågor som Team Char

det du menar med "Är det huvudsakligen att inte kablarna stöter ihop innan dom träffas vi batteripolerna eller hur ska jag tolka det?" är helt riktigt det. Alla kablar kopplas direkt till batteripolerna.

Vad för typ av störningar du har beskriver du inte på nått sätt. Men du kan göra följande:
      förutsatt att du har kraftiga störningar på lodet:

slå av huvudmotorn, och observera störningarna.
      Slå av elmotorn, observera störningarna.

Om inget händer och störnivåt inte ändras , stoppa båten och prova med stillaliggande båt eller mycket sakta fart <1 kn.

Har du fortfarande störningar, då kan det vara fel på installationen eller på lodet.

Vad säger Voltmätaren på lodet (bör vara över 12 volt under drift)
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      127 893 visningar
      0 gillar