Hur kopplar jag ekolod till dator??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur kopplar jag ekolod till dator???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur kopplar jag ekolod till dator???

Hej allesammans!!
    Har skaffat mig ett lowrance X-510C och undrar hur jag gör för att koppla de till min dator??
    Jag använder datorn som plotter. Har sett att man kan koppla ekolodet till flera skärmar och och undrar då hur?
    Mycket tacksam för svar.
    Mvh Niklas
    Niklas Karlsson
    Team Karlsson

Om jag inte är fel ute så är det ett rent ekolod (x-510C) undrar då varför du ska koppla det till datorn??
    Är det för att logga djup uppgifter??
    Vissa sjökortsprogram har nog ekolods interface för visning av djupsiffror på kortet iofs lite överkurs tycker jag har testat men inte tyckt det var värt att gå vidare med det, har ett x-15mt själv där kan man spara ner alla data på minneskort om man är intresserad.
    Stämmer det som du säger borde det vara kabel från lodet till serieporten på datorn finns nog som tillbehör till lodet i så fall lycka till
    Edit vill du visa lodbilden på datorn krävs nog rätt programvara nog inte det lättaste att hitta alt dyrt som fan....
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har du NMEA 0183 utgång så är det inte så svårt:

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
        Har du NMEA 0183 utgång så är det inte så svårt:

Mattias ger programmet en lodbild på datorn???
        (som man kan lägga i separat fönster?) mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Mattias ger programmet en lodbild på datorn???
          (som man kan lägga i separat fönster?) mvh
          Japp det går, men du ser bara bottenstrukturen..men de blanka gör ju sig ändå bäst i baljan!

Sounder View. Ekolodsvy. Delar skärmen i två delar och visar en 'ekolodsbild' i ena halvan, framtagen från ekolodsdata. Aktuellt djup syns längst till höger. Till skillnad mot ett vanligt ekolod är skalan i horisontell led sann sträcka (i meter) längs positionsspåret och inte tid. Har en karta räknats ut visas även djupvärden från denna som små färgade fyrkanter. Ekolodsvyn visar om den beräknade kartan stämmer eller bör uppdateras. (Notera att om kartan har filtrerats kommer de färgade fyrkanterna inte stämma med djupprofilen framtagen av ekolodsdata, vilka ej är kompenserade för givaren.)

Kommentera

Antog detta inte värt besväret då mvh

Kommentera

Enligt Olssons Fiske ger X-510C endast NMEA 2000, så du behöver en protokollomvandlare till NMEA 0183

Kommentera

Ok. Anledningen till att jag vill he den mot en dator är att jag har en ruffad båt. Har datorn vid ratten som plotter och har fått höra då att man kan få ekolodsbilden vidare skickad till datorn. Alltså jag vill ha ekolodet vid aktern och även bild för den som kör, Vill inte köpa 2 lod så att säga
                Finns några tåtar lösa som de står rs 232 på?? Nått man kan gör mad dom?? Står följande
                "The branch with 5 wires (blue,yellow,orange,green and shield) is a data cable, labeled "RS-232 COMM." It supports two serial communication ports. These allow your unit to exchange NMEA 0183 data with another device, such as an autopilot, DSC marine radio or COMPUTER"
                De finns ju en network utgång också. vad kan man göra man med den?
                tack för alla svar
                Senast ändrad av Slayer; 2008-06-18, 15:45.
                Niklas Karlsson
                Team Karlsson

Kommentera

Ursprungligen postat av Slayer Visa inlägg
                  Ok. Anledningen till att jag vill he den mot en dator är att jag har en ruffad båt. Har datorn vid ratten som plotter och har fått höra då att man kan få ekolodsbilden vidare skickad till datorn. Alltså jag vill ha ekolodet vid aktern och även bild för den som kör, Vill inte köpa 2 lod så att säga
                  Finns några tåtar lösa som de står rs 232 på?? Nått man kan gör mad dom?? Står följande
                  "The branch with 5 wires (blue,yellow,orange,green and shield) is a data cable, labeled "RS-232 COMM." It supports two serial communication ports. These allow your unit to exchange NMEA 0183 data with another device, such as an autopilot, DSC marine radio or COMPUTER"
                  De finns ju en network utgång också. vad kan man göra man med den?
                  tack för alla svar
                  Sorry men tror du är ute och cyklar helt här datorn kan INTE lägga upp en bild däremot kan du koppla ihop ett "network" med andra Lowrance 2000 kompatibla skärmar (och tydligen även NMEA 0183 standard av texten att döma har den har två serieports utgångar med skild standard) så vill du ha två skärmar med ekolodsbilder montera en givare anslut bägge skärm enheterna dvs 2x X510C eller annan skärm av Lowrance till nätverket.
                  Datorn behöver kompatibel programvara och detta har mej veterligt inte kommit från Lowrance endast Raymarine har programvara för detta och priset vill du inte veta tro mej!!!
                  RS 232 är ett serieports interface en dator standard men betyder iaf inte att det fungerar ihop dataöverföring gör detta men som sagt krävs kompatibel programvara för visning av ekobild på dator.
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2008-06-19, 15:49.

Kommentera

Vet någon mera så är jag också jätte intresserad troligen ett enkelt program men någon måste skriva det och göra det tillgängligt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 764 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17