Monterade plotter/5150GM samt vhf/Uniden + ekolod/X97 i båten ifjol och fick installerat en spänningsregulator mellan elektronik och batteri - vid full laddat batteri visade Volt-mätaren (på ekolodet) 11,7V som högst! (mellan 11,3-11,7V)
Bytte häromdagen ekoldod till den nya X510c och upplevde detta som Old Firehand nämnde i tidigare tråd att det bröt på 10,5 V i förrgår (vilket det skall göra)
har pratat med fler men olika synpunkter om detta - köpte nytt batteri igår och idag påvisade värdet 12,0V med nytt fräscht batteri.
Min fråga är då - är det ngt fel på värdet eller stryper spänningsregulatorn värdet en aning ?
(Har detta batteri kopplat till en Mercury 15hk/4-takt som skall ladda 6 amp)
jag märker givetvis att på tomgång så laddar han sämre och med drivankare och aningen högre varv så stiger värdet en aning men efter 4-5 timmar idag så låg det på nytt på ca 11,2-11,8V beroende på vilken ljusinställning jag har....
är medveten om att X510:an drar lite mer ström än tidigare X97:an
tacksam för tips/hjälp - är det fel på laddningen från motorn kanske ?
Bytte häromdagen ekoldod till den nya X510c och upplevde detta som Old Firehand nämnde i tidigare tråd att det bröt på 10,5 V i förrgår (vilket det skall göra)
har pratat med fler men olika synpunkter om detta - köpte nytt batteri igår och idag påvisade värdet 12,0V med nytt fräscht batteri.
Min fråga är då - är det ngt fel på värdet eller stryper spänningsregulatorn värdet en aning ?
(Har detta batteri kopplat till en Mercury 15hk/4-takt som skall ladda 6 amp)
jag märker givetvis att på tomgång så laddar han sämre och med drivankare och aningen högre varv så stiger värdet en aning men efter 4-5 timmar idag så låg det på nytt på ca 11,2-11,8V beroende på vilken ljusinställning jag har....
är medveten om att X510:an drar lite mer ström än tidigare X97:an
tacksam för tips/hjälp - är det fel på laddningen från motorn kanske ?
Kommentera