Volt - laddningsfel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Volt - laddningsfel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Volt - laddningsfel?

Monterade plotter/5150GM samt vhf/Uniden + ekolod/X97 i båten ifjol och fick installerat en spänningsregulator mellan elektronik och batteri - vid full laddat batteri visade Volt-mätaren (på ekolodet) 11,7V som högst! (mellan 11,3-11,7V)

Bytte häromdagen ekoldod till den nya X510c och upplevde detta som Old Firehand nämnde i tidigare tråd att det bröt på 10,5 V i förrgår (vilket det skall göra)

har pratat med fler men olika synpunkter om detta - köpte nytt batteri igår och idag påvisade värdet 12,0V med nytt fräscht batteri.

Min fråga är då - är det ngt fel på värdet eller stryper spänningsregulatorn värdet en aning ?

(Har detta batteri kopplat till en Mercury 15hk/4-takt som skall ladda 6 amp)
    jag märker givetvis att på tomgång så laddar han sämre och med drivankare och aningen högre varv så stiger värdet en aning men efter 4-5 timmar idag så låg det på nytt på ca 11,2-11,8V beroende på vilken ljusinställning jag har....

är medveten om att X510:an drar lite mer ström än tidigare X97:an

tacksam för tips/hjälp - är det fel på laddningen från motorn kanske ?
    Senast ändrad av turing; 2008-06-01, 05:55.

Ursäkta min okunnighet men vad är det tänkt att den där spänningsregulatorn ska göra? Kör lite felsökning med en multimeter så borde du snart hitta felet.
    Senast ändrad av marbleman; 2008-06-01, 08:31.

Kommentera

Har samma fråga till dig som marbleman ställde: vad skall du med en spänningsregulator till?????

Drivs inte allt (elektroniken) på 12-15V? Om ja, ta bort regulatorn mellan batteri och elektronik så skall du se att det går bättre.

Om du mäter spänningen direkt på batteripolerna så bör du ha i varjefall 13,6V men kanske upp till ca 14,4V (mät med en bättre multimeter)

En spänningsregulator sänker normalt en inkommande spänning (i det här fallet: 12,5-14,4V) med ca 2-4V och då får du underspänning. Sagt med en annan synvinkel: en spänningsregulator måste ha/drivas med minst 2-4V MER än vad som den skall ge på utgången. Det här kan du checka med en multimeter: mät batteriet och mät sen utgången på regulatorn. Notera om det är någon skillnad och i så fall hur stor?

Egentligen skulle det ha varit en switchad DC-DC/ Boost-omvandlare som ger ut 13,8V konstant vid en ingångsspänning på mellan 8-15V. Då hade det varit en vits i att använda den.

Kom i håg att det är riskfyllt att ha så låg spänning på elektroniken. Speciellt vid uppdateringar av softwaren/programvaran (får inte understiga 11,8V i enheten). Då kan skada uppstå (bara en delvis uppdatering sker).
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

spänning

Fick infon av Navpoint vid köpet av plottern ifjol, hde informerade mig om Skene Järn som sålde dessa och på den vägen var det - då jag har så liten motor som laddar batteriet så behövdes detta!!?? Samtal med Mercury vid samma tid påtalades det likaså efter en lång stunds väntan och datorknappande av dem för rätt info. att dessa motorer inte inbyggt skydd ? för att hindra dessa spänningstoppar och bränna min elektronik - lika förvirrande där för en glad amatör som litar på "experterna"......

Om jag förstår er rätt då så behövs detta ej - är motorn i sig tillräcklig för att hejda dessa "oönskade toppar som jag blev varnad för ? Då "slänger" jag skiten direkt

Kommentera

Ursprungligen postat av turing Visa inlägg
          Fick infon av Navpoint vid köpet av plottern ifjol, hde informerade mig om Skene Järn som sålde dessa och på den vägen var det - då jag har så liten motor som laddar batteriet så behövdes detta!!?? Samtal med Mercury vid samma tid påtalades det likaså efter en lång stunds väntan och datorknappande av dem för rätt info. att dessa motorer inte inbyggt skydd ? för att hindra dessa spänningstoppar och bränna min elektronik - lika förvirrande där för en glad amatör som litar på "experterna"......

Om jag förstår er rätt då så behövs detta ej - är motorn i sig tillräcklig för att hejda dessa "oönskade toppar som jag blev varnad för ? Då "slänger" jag skiten direkt
          Du har väl elektroniken avsäkrad??

skulle det bli strömrusning i systemet så smäller ju säkringen och då klarar sig ju utrustningen, bara ha några reservsäkringar utifall att men jag har iaf aldrig upplevt at det är ett reelt problem.
          Dessutom tar Du ju strömmen från batteriet och inte direkt från motorn och om motorn ger för mycket så neutraliseras det av batteriet och det ger inte ut mera än det ska oavsett, så jag säger som de övriga vad ska den fylla för funktion?

Kommentera

X

Ok - då säger jag som ni andra - Vad skall jag med en spänningsregulator till ??

Tusen tack för ert enagemang då jag uppenbart är blåst av de sk. "experterna" - för ******* tycker jag.

Ps. javisst är allt avsäkrat

Kommentera

Dum fråga kanske, men är du säker på att din motor har en generator? Många av dessa motorerna har bara ett par tunna sladdar från en lysspole som levererar likström, så vad "experterna" vill ha sagt är kanske att du behöver en likriktare.

Nåja, bara en tanke..hade själv liknande problem med en likvärdig snurra..

Kommentera

Dum tanke kanske men om jag förstått det rätt så sitter dina saker i följande ordning:

Motor - Batteri - Spänningsregulator - Ekolod.

Ska det inte sitta:
                Motor - Spänningsregulator - Batteri - Ekolod.

Det är ju batteriet och efterföljande elektronik som ska skyddas mot eventuella spänningstoppar antar jag?
                Sedan matar ju batteriet en någorlunda jämn spänning till elektroniken.

Men vad vet jag?
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                  Dum tanke kanske men om jag förstått det rätt så sitter dina saker i följande ordning:

Motor - Batteri - Spänningsregulator - Ekolod.

Ska det inte sitta:
                  Motor - Spänningsregulator - Batteri - Ekolod.

Det är ju batteriet och efterföljande elektronik som ska skyddas mot eventuella spänningstoppar antar jag?
                  Sedan matar ju batteriet en någorlunda jämn spänning till elektroniken.

Men vad vet jag?
                  Håller med, spänningsregulatorn ska sitta mellan motorn och batteriet för att inte laddspänningen till batteriet ska bli för hög, vilket den kan bli när batteriet är fullladdat...
                  Som ngn, skrev har ofta mindre motorer "belysningsuttag" och det brukar då vara växelström, som har ganska okontrolerad spänning. Blir som en gammal moppe, lyser dåligt på tomgång och bra på högvarv... Man kompletterar då med en kombinerad likriktare och spänningsregulator för att få laddning. Det borde finnas som orginal till motorn och mont, inne under motorkåpan...
                  Således är inte din spänningsregulator fel, den sitter bara på fel ställe. kontrollera även att det är likström du får ut ur den...

Kommentera

Elstart?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 790 visningar
                    0 gillar