Ekolod - Se Frammåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod - Se Frammåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod - Se Frammåt?

Tjo!

Ledsen för den 3000:e ekolodtråden har letat men finner icke svaret jag söker!

Har lyckats övertala min far att köpa ett ekolod till vår buster. Hade siktat in mig på Lowrance x125. Tyckte det verkade lagom för fiske i en insjö med maxdjup 40m.

Nu innan jag skulle inhandla frågade jag honom vad han tyckte var viktigast? Han ville kunna se frammåt? så han inte kör på sten! Klarar X125 detta? Sedan står det i produktbladet till x125 att givarvinkeln är 20 upp till 60 vad innebär det! OBS: jag förstår vad givarvinkeln innebär, dvs storleken på konen... Men hur funkar det var när och hur ändrar man?

Om inte är det någon som har koll på någon modell oberoende av märke som fixar det? Ska ju ha ungefär samma kaliber som x125.

Sen ni som har koll, kan man få störningar på ekolodet pga att det är en alu. båt? I så fall vad kan man göra för att undvika?

Tack!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2008-05-17, 17:42.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Det är helt olika funktion på ett ekolod avsett för fiske och ett framåtseende som i huvudsak är till för navigering och speciellt för att leta sig in i naturhamnar och då kunna se uppgrundningar/stenar innan det smäller, men till fiske har dem inte mycket att erbjuda om vi pratar om vanliga framåtseende som Echopilot, sen kan Du gå upp på Sidescanner teknik men då blir det några nollor till på priset.

För standardanvändning i en sjö och för fiske och stenletning så är ett X-125 perfekt för det priset, far Din kommer att se lite framåt med då ju signalkonen går även famåt och rätt monterad så ger givaren tillräcklig framförhålning om det inte går så fort.

Spelar ingen roll att den sitter på en alubåt funkar kalasbra ändå.

Kommentera

Det du pratar om är en hydrofon dvs ett riktbart ekolod (givare) dyra grejor minst sagt säg åt farsan å ta det lugnt man ser alltid tendensen på ett vanligt nedåtriktat, ser man uppgrundningen komma kraftigt så är det sista man gör är att gasa på innan djupet kommer tro mej och lycka till
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kontentan då blir ju att jag ska leta lod med så stor givarvinkel som möjligt.

OK! jag gjorde en bild för att kolla om jag tänker rätt?

Om man har en givarvinkel på 60 grader riktat rakt neråt så är det bara 30 grader som är "framåt". Om det då är 1m djupt och risk för att gå i (sten stock etc.) Så har man alltså cirka 6dm på sig att reagera?

tänkte jag rätt?
        Bifogade filer

Kommentera

Eftersom jag inte tror du fiskar från en Ålandsbåt är bästa rådet enligt min åsikt att använda ögonen också när det börjar bli riktigt grunt ut och testa du förstår nog vad jag menar, givarvinklar beror på vad du ska använda det till själv skulle jag rekommendera en vanlig 20 graders brukar passa bäst.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Mjo jag förstår precis men det var mest för att jag skulle kunna förklara för min far!

Han menar väll att det kunde vara skönt om man är ensam i båten!

När egentligen är givarvinkeln viktig? Vid trolling för att se riggar osv? Något mer?

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Mjo jag förstår precis men det var mest för att jag skulle kunna förklara för min far!

Han menar väll att det kunde vara skönt om man är ensam i båten!

När egentligen är givarvinkeln viktig? Vid trolling för att se riggar osv? Något mer?
              Om det är så grunt att han riskerar att gå på grund så ser han också farorna och har han problem med det så ge Farsgubben ett par polariserande glasögon så ser han garanterat stenarna i tid, själv kollar jag aldrig på lodet när det är så grunt utan litar helt på synen.
              med lite träning så kan man avgöra om det går att köra över grundet eller inte, bara en vanesak.

Givarvinkeln är viktig om Du vill ha tex prscision på stora djup för vrakfiske då är en smal kon bra men för alround användning är en 20 gr rätt då den är hyfsat bra på det mesta men inte optimal på något, alltså en fungerande kompromiss.
              Kör Du däremot mestadels på grunda vatten så kan en stor konvinkel vara bra då den visar mera av botten även på relativt små djup, så en avvägning.

Kommentera

OK! Tack för de bra svaren! Det var snällt att ni inte idiotförklarade mig! Men mitt själva tänk om vinkeln var rätt eller?

Kommentera

OK! Tack för de bra svaren! Det var snällt att ni inte idiotförklarade mig! Men mitt själva tänk om vinkeln var rätt eller?
                  Kolla in denna mkt informativa sida som Anders på Team Lilla My knåpat ihop: http://teamlillamy.se/content_tekniska_tips_ekolod.php

Mvh
                  Musky
                  [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Jo rätt tänker Du och just pga den obefintliga framförhållningen på riktigt grunt vatten är ekolod i princip värdelösa på djup under 1-1,5m då har man mycket större nytta av ögonen och den information dem ger för att undvika grynnor.

Den viktigaste infon på grunt vatten är färgskiftningarna i vattnet, lär man sig att tyda dem i sina hemmavatten så kan man efter lite träning (läs åratal) få en nogrannhet på djupbedömning på någon dm när och kan avgöa om grynnan är överkörningsbar eller ska rundas.

Sen har Ni ju fördelen med en alu båt så lär han sig bara att lägga ur växeln och tilta upp motorn i grundsmygläge så sticker en Buster inte mycket och flyter över de mesta och inte gör det något om det dunkar i lite heller till skillnad mot en plastbåt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs