Strömkabel till elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömkabel till elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Redegard Visa inlägg
    Kabelarean på elmotorn är ca 10 mm2. Mätte diametern till ca 3,5 mm. Tänkte använda mig av 16 mm2 kablar när jag förlänger kablarna för att vara på säkra sidan. Men får man något spänningstapp på grund av att säkringens kablar bara är 8 mm2?
    Vad har Du för motor då??
    Har aldrig sett en vanlig fiskeelmotor med så grova kablar men det är ju bra men som sagt inte sett eller hört om förut.

Sitter säkringen nära batteriet vilket den ska så blir inte tappet något att oroa sig över, ananrs så finns det säkringar av annan typ utan kabel som Du skarvar direkt på de kablar Du har 10-16mm2 bara kolla på säkringar på det stället, kan ibland kallas för huvudsäkring har jag sett.

Kort fråga bara för att förtydliga, Du har mätt diametern på själva kopparkabeln utan isolering inte ytterdiameter väl?

Kommentera

Har en watersnake FWCW 54lb. Jag mätte diametern på kopparkabeln, exklusive isoleringen, men jag kanske inte var tillräckligt noga när jag mätte..? Men om man sätter säkringen nära batteriet är det hur som helst ingen fara att man tappar någon spänning då?
      www.ichtys.se

Kommentera

Har några frågor till kring ämnet.

Är det alltid bättre att skruva fast ringkabelskor i batterikabelskon, jämfört med att klämma fast? Som på denna bild http://www.skyllermarks.se/sv/produkter/polplintar.
        Eller spelar det inte så stor roll?

Clas Ohlson har en batterikoppling http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=156253594. Denna snabbkoppling är det flera som rekommenderar på forumet. Tanken är väl att kabeln skall klämmas fast på den direkt, men kan man med fördel lika väl sätta fast en ringkabelsko på en av skruvarna? Undrar också om dessa är förtenta?

Sen undrar jag hur man skall göra vid laddning av parallellkopplade batterier? Ska batteriklämmorna sättas på plus/minus på ena batteriet?

Mvh Johannes
        www.ichtys.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Redegard Visa inlägg
          Har några frågor till kring ämnet.

Är det alltid bättre att skruva fast ringkabelskor i batterikabelskon, jämfört med att klämma fast? Som på denna bild http://www.skyllermarks.se/sv/produkter/polplintar.
          Eller spelar det inte så stor roll?

Clas Ohlson har en batterikoppling http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=156253594. Denna snabbkoppling är det flera som rekommenderar på forumet. Tanken är väl att kabeln skall klämmas fast på den direkt, men kan man med fördel lika väl sätta fast en ringkabelsko på en av skruvarna? Undrar också om dessa är förtenta?

Sen undrar jag hur man skall göra vid laddning av parallellkopplade batterier? Ska batteriklämmorna sättas på plus/minus på ena batteriet?

Mvh Johannes
          JA det är alltid bättre med skruvade ringkabelskor än olika klämmor typ startkablar!

De snabbkopplingarna från CO är kalasbra och det går utmärkt att fästa en ringkabelsko på ena skruven på dem, gör så själv.

JA sätt laddklämmorna på ett av batterierna då de är en enhet pga paralellkoplingen, tänk på att laddaren måste ha kapacitet att ladda hela batteripacket så har Du två 75Ah så ska laddaren vara anpassad för att ladda 150Ah.

Kommentera

Tack så mycket för all hjälp Rospigg!
            www.ichtys.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 788 visningar