Strömkabel till elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömkabel till elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strömkabel till elmotor

Har skaffat en elmotor till min lilla "gäddracer" för att slippa sitta o andas in tvåtaktsrök och på detta lukta som en nyrökt makrill efter ett pass.

Min fråga är om någon vet hur mycket kraft (om någon) jag tappar ifall jag monterar batteriet fram i båten o förlänger kabeln till motorn, den blir väl ca 3 meter i så fall, jag har ett 75 amp batteri.

Vet att de finns en massa kunnigt folk här på fiskesnack och hoppas på svar snarast (ska ut imorgon en runda)

Det här låter som en fråga för Rospigg han har alltid bra tips och bra svar.
    Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Ursprungligen postat av big catch Visa inlägg
      Det här låter som en fråga för Rospigg han har alltid bra tips och bra svar.
      Ojdå man tackar för det omdömmet, hoppas jag kan leva upp till det också då

Längre kablar ger ju vissa förluster men kan kompenseras till stor del genom att gå upp en dimension på skarvkabeln så "rinner" strömmen igenom lättare, dock är 3m inte mycket att oroa sig för i sammanhanget men öka en size på kablen så är Du hemma.
      Var Dock noga med skarvkopplingarna då dem kan stjäla mera än själva kabeln om dem är dåliga!!

Ska Du skarva permanent så använd rörskarvar av klämtyp som Du klämmer med en riktig klämtång ingen BT lågpristång utan en med bestämt klämtryck, har Du ingen sån så beställ kabeln färdig på en båt/bil elfirma kostar kanske en påse bullar att få den gjord och då blir förlusterna minimala.

Ska det var isärkopplingsbart så kör med Truckkontakter som är gjorda för att släppa igenom stora strömmängder snabbt och med minimala förluster, lite dyrare men värt pengarna för sin funktion.

Ska Du kunna koppla loss batteriet för hemtagning och laddning enkelt så rekomenderrar jag snabbkopplingar till polskor, finns på CO för ca 100kr kör såna både till elmotor och elwinsch och dem funkar fint!!

Kommentera

Jag skulle tippa på att om du klarar dig bra med 6-8 2mm kabel. Men du skriver inte hur många amp motorn drar vid full belastning?

Kommentera

Truckkontakter?

Vart kan man köpa dessa Truckkontakter?
          Hur ser de ut?

Kommentera

Jag har ca 3 meter kabel fram till mitt batteri och den går fin fint. Tror storleken var 8mm på kabeln. Sen så har jag ett snabbfäste köpt på clasohlsson så att jag kan ta hem elmotorn lätt. http://www.piscatus.com/ har lite tips ang detta. Men han använder sig av en laddhandske som man har till truckar, vilket är overkill

Sån här laddhandske kör jag med och den funkar super http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=15073938

Kommentera

Ursprungligen postat av PikePro 3000 Visa inlägg
              Vart kan man köpa dessa Truckkontakter?
              Hur ser de ut?
              Kolla CO länken från Pasi ovan det är såna jag kör med och dem brukar kallas "Truckkontakter" då dem ofta sitter på just elttruckarnas laddningsanslutningar

Finns olika storlekar beroende på dim. på kabeln, det är dock noga att Du har tillgång till en bra klämtång så Du får en bra anslutning!!

Kommentera

Ursprungligen postat av CA Visa inlägg
                Jag skulle tippa på att om du klarar dig bra med 6-8 2mm kabel. Men du skriver inte hur många amp motorn drar vid full belastning?
                Minn Kota til eks. drar cirka 1 ampere per lbs kraft.

Michael
                'dawg, mans best friend!

Kommentera

Jag har dubbla batterier till min elmotor (MK endura 36) och har placerat det ena batteriet där fram. Förlängt med 8 mm kabel (ej skarvade, från batteri till batteri) och sedan de ovan nämnda truckkontakterna (från elfa). Har samma kontakter som piscatus har och har använt den här lösningen i 4 år nu. Fungerar alldeles utmärkt. Clas ohlssons kontakter och de som piscatus har (elfa) har är identiska. Enda skillnaden är att piscatus har försett sina med handtag (tillbehör).

Stefan, du får väl komma hem och kolla på hur det ser ut. De sitter ju i en Buster som du kanske känner igen:-)

Kommentera

Ursprungligen postat av mg Visa inlägg
                    Jag har dubbla batterier till min elmotor (MK endura 36) och har placerat det ena batteriet där fram. Förlängt med 8 mm kabel (ej skarvade, från batteri till batteri) och sedan de ovan nämnda truckkontakterna (från elfa). Har samma kontakter som piscatus har och har använt den här lösningen i 4 år nu. Fungerar alldeles utmärkt. Clas ohlssons kontakter och de som piscatus har (elfa) har är identiska. Enda skillnaden är att piscatus har försett sina med handtag (tillbehör).

Stefan, du får väl komma hem och kolla på hur det ser ut. De sitter ju i en Buster som du kanske känner igen:-)
                    Tror inte att Clas Ohlsons är samma som Piscatus använder, CO´s klarat max 16mm2 kabel, dom är
                    ca 40x50mm i storlek och till dessa finns det inte handtag, skulle tro att Piscatus klarar grövre kabel enl storleken på bilderna Men CO´s funkar bra, jag har dessa till min MK30.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 797 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10