Plottrars noggrannhet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plottrars noggrannhet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
    Lowrance Sverige hade ingen på plats i dag som kunde svara på frågor om EGNOS, teknikern som har koll på detta återkommer på måndag med ett svar.

Ok. Jag fick inte tid men här ser du en länk till ett norskt forum där jag jag också ställde samma fråga:

http://forum.trollingfiske.org/viewtopic.php?t=816

Han som svarade ("Team Scuirus") arberar med båtelektronik och han menade att det fungerar hela tiden med många olika Lowrance-plottrar, från äldre modeller fram till dagens. Du kan själv läsa vad han svarade på mina direkta frågor.

Sen får vi se då på måndag vad som sker.

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      Ok. Jag fick inte tid men här ser du en länk till ett norskt forum där jag jag också ställde samma fråga:

http://forum.trollingfiske.org/viewtopic.php?t=816

Han som svarade ("Team Scuirus") arberar med båtelektronik och han menade att det fungerar hela tiden med många olika Lowrance-plottrar, från äldre modeller fram till dagens. Du kan själv läsa vad han svarade på mina direkta frågor.

Sen får vi se då på måndag vad som sker.

mvh

Han säger samma sak som vi redan hört från Lowrance USA och som vi har kommit fram till här, att deras antenner stödjer EGNOS. Problemet va ju att deras GPS enheter inte gör det.

Hur som helst, på måndag kanske vi blir lite klokare!

Gjorde ett litet test idag här hemma, körde min Lowrance enhet parallellt med min laptop som vart uppkopplad mot en annan GPS antenn. Antennen till datorn hitta direkt EGNOS korrektion, mitt Lowrance låste bara på 3D, inget WAAS/EGNOS fix fick jag där.

Kanske lite nördigt ämne det här, men kul!

Kommentera

Hmmm någon som är sugen på en äkta DGPS antenn från Lowrance?
        Klart man behöver en sån! har en i garaget, Flodström blir bra pris lovar, tro inte på dem!!
        PS det enda plotters behöver som går att uppgradera i mjukvara är rätt fil från Lowrance om det nu skulle skilja och de är på bra humör och faktiskt bryr sej om sina kunder med något äldre grejer, de kanske vill att du ska byta några problem är det inte kan inte tänka mej det.
        Senast ändrad av TAMTAM; 2008-02-15, 18:52.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Han säger samma sak som vi redan hört från Lowrance USA och som vi har kommit fram till här, att deras antenner stödjer EGNOS. Problemet va ju att deras GPS enheter inte gör det.

Hur som helst, på måndag kanske vi blir lite klokare!

Gjorde ett litet test idag här hemma, körde min Lowrance enhet parallellt med min laptop som vart uppkopplad mot en annan GPS antenn. Antennen till datorn hitta direkt EGNOS korrektion, mitt Lowrance låste bara på 3D, inget WAAS/EGNOS fix fick jag där.

Kanske lite nördigt ämne det här, men kul!
          Mattias vilket PC program och vilken antenn modell kör du??

Kommentera

Jag bara vidarbefodrar vad jag fått höra av Lowrance USA, och man tycker de om någon borde ha lite koll! Hur som helst, enligt deras hemsida stödjer visst deras GPS antenner LCG-2000 & LCG-3000 EGNOS, men inga av deras huvudenheter.

The LGC-2000 & LCG-3000 module is WAAS enabled. This is slightly different than the EGNOS system to provide the satellite based
            augmentation of signal. Unfortunately your unit does not properly support the EGNOS system at this time. This feature may be
            available in the future with a software update or may be provided on future models

Har lagt en hel del tid på detta ämne själv då min autopilot har lite problem att navigera spikrakt med hjälp av en kurs ifrån GPS'en. Sista budet från Lowrance är att stänga av WAAS då det gör mer skada än nytta att ha det aktiverat här i Europa. Nästa steg blir väl att byta GPS till en som stödjer EGNOS!
            Mattias har du täckning för DGPS i dina vatten då menar jag normal radioöverförd DGPS om så testa min antenn som står i garaget ingen kostnad förutom posten blir det bättre får du den för en skitsumma, dock om du har problem med piloten tror jag att det är fel på antingen grejen i sej eller installationen av den dock vill du testa skicka privat helt komplett ink antennspröt bara koppla.
            PS Har dålig koll på om radioöverförd DGPS fortfarande stöds av kustfyrarna men om så är fallet finns inget bättre på LOKAL nivå mej veterligt är det klart vassare än Egnos finns det fortfarande och för viss tid framöver torde det vara det klart bästa alternativet men som sagt känner på mej att felet ligger någon annanstans vad gäller piloten, är det en Ray pilot?? enda gången min sportpilot funkade bra ordentligt var när plottern med DGPS stod för input,
            Fel där ska säga riktigt bra
            Senast ändrad av TAMTAM; 2008-02-15, 20:44.

Kommentera

F...n, jag som just har sålt en DGPS receiver på eBay till Frankrike.
              Den var i stort sätt oanvänd och jag sålde den p.g.a. det besked jag fick av Lowrance (DGPS is Obsolete) under 2006, och då viste dom att jag bodde i Norge + att jag hade specifisert Hardangerfjorden och nu säger dom att: EGNOS -nej, vad är det för stil?

Då jag testade min Lowrance DGPS Beacon Receiver med 1,2 m DGPS antenn (2224 från Shakespear) via mitt gamla LMS-350A så hade jag en felangivelse på ca 1,5 m i genomsnitt, max 2,5-3 m som mest, funkade klockrent, (fick in station "Utsira" på 313 kHz) och så sålde jag grejerna, tabbe

Tycker det här låter jäkligt oseriöst måste jag säga, om det nu är på det viset. Är fortfarande inte övertygad att så är fallet, om EGNOS nu förtiden värkligen är aktivt.

Skall kolla satteliterna (nummren) nästa gång jag är ute på sjön.

mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Mattias har du täckning för DGPS i dina vatten då menar jag normal radioöverförd DGPS om så testa min antenn som står i garaget ingen kostnad förutom posten blir det bättre får du den för en skitsumma, dock om du har problem med piloten tror jag att det är fel på antingen grejen i sej eller installationen av den dock vill du testa skicka privat helt komplett ink antennspröt bara koppla.
                PS Har dålig koll på om radioöverförd DGPS fortfarande stöds av kustfyrarna men om så är fallet finns inget bättre på LOKAL nivå mej veterligt är det klart vassare än Egnos finns det fortfarande och för viss tid framöver torde det vara det klart bästa alternativet men som sagt känner på mej att felet ligger någon annanstans vad gäller piloten, är det en Ray pilot?? enda gången min sportpilot funkade bra ordentligt var när plottern med DGPS stod för input,
                Fel där ska säga riktigt bra
                Har full täckning för DGPS i de vattnen där jag fiskar:

Men dessvärre ser det ut som att det inte går att ansluta min enhet till en DGPS antenn. Vad har den för modellbeteckning, och hur ansluter man den till sin befintliga enhet?

Har lite problem med att hålla ett rakt "kurs över grund" värde i min GPS, snurrar åt alla håll och kanter nästan hela tiden. Är nog något fel som är trasigt någonstans..

Kommentera

DGPS-antennen kommunicerar via NMEA-0183 porten. men du måste också ha en 12V matning direkt till Beacon receivern via en egen säkring +att du måste ställa in DGPS-en på Starlink tror jag det var. Sen närmaste stations sändarfrekvens och baud rate. Då funkar det om den inte söker automatiskt efter stationsfrekvenser.

Står i slutet av din manual om GPS navigering tror jag, kolla det.

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Har full täckning för DGPS i de vattnen där jag fiskar:

Men dessvärre ser det ut som att det inte går att ansluta min enhet till en DGPS antenn. Vad har den för modellbeteckning, och hur ansluter man den till sin befintliga enhet?

Har lite problem med att hålla ett rakt "kurs över grund" värde i min GPS, snurrar åt alla håll och kanter nästan hela tiden. Är nog något fel som är trasigt någonstans..
                    Läs manualen borde framgå klart annars är det vit och grön kabel (för dataöverföring då send and receive, röd och svart kopplas till båtens elsystem för strömförsörjning) om du har fyrtrådigt i strömkabeln ska tillägga att mina Lowrance grejor är lite obsolete nuförtiden efter PCn men kan kolla wiringen till min X15MT om det behövs trist om DGPS antennen bara samlar damm år efter år behöver du posta privat din för en skitsumma gratis att testa (bara heta tips för Hanöområdet önskas i gengäld kanske man kommer neröver när allt funkar på egen båt) mvh
                    PS återigen troligen nåt fel på piloten vilket märke och modell????
                    Vilken Lowrance maskin kan kolla manualen online.
                    Har manual på engelska till antennen visar hur du kopplar (är en Eagle antenn men den är identisk med Lowrance endast dekalerna skiljer)
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-02-16, 20:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                      DGPS-antennen kommunicerar via NMEA-0183 porten. men du måste också ha en 12V matning direkt till Beacon receivern via en egen säkring +att du måste ställa in DGPS-en på Starlink tror jag det var. Sen närmaste stations sändarfrekvens och baud rate. Då funkar det om den inte söker automatiskt efter stationsfrekvenser.

Står i slutet av din manual om GPS navigering tror jag, kolla det.

mvh
                      Den jag har, den enda någonsin från Lowrance/Eagle använder Starlink samt är helt manuell både frekvens och baudrate måste ställas in för aktuell radiofyr men detta gör man bara en gång (om du inte går in i annan fyrs täckningsområde då måste frekvensen ändras dock inte baudraten som är rikstäckande vad jag vet) inställningarna görs i och behålls av huvudenheten som i sin tur sköter antennen.
                      Kan tänka mej att senare modeller inte har dessa menyer men detta framgår av manualen till enheten ifråga bara kolla
                      Senast ändrad av TAMTAM; 2008-02-15, 23:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 770 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17