Plottrars noggrannhet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plottrars noggrannhet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Abelsson; Det finns oftast tre blå kurvor på sjökortet, en riktigt ljusblå 10-meterskurva, en något mörkare ljusblå 6-meterskurva och en ännu mörkare fast fortfarande ljusblå 3-meterskurva. Innanför 6-meterskurvan har både lotsbåtar och sjömätningsbåtar gått på grund med jämna mellanrum. Innanför 3-meterskurvan kan det vara hur grunt som helst även om markeringar för brytgrynnor (svart kors med 4 punkter runt) kan saknas. På samma sätt förhåller det sig med plotterkartorna i moderna ekolod/GPS-navigatorer. Navionics visar det mesta. Navionics Gold visar ännu mer...men fortfarande upptäcks nya grynnor varje år både i Mälaren, Vänern och Östersjön.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

    En sånn va de ja hittade :-) Förväl att det endå gick precis under planingsfart.. Så jäkla svårt att hålla av på gasen när lodet visar jämn fin botten å en 4-5 meter.. Du är påväg mot, och därtill nära nästa djupkurva.. Å vill hem...

    Förövrigt är det jusst Navionics Gold jag använder mig av..

    //Abel
    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

    Kommentera


    • #12
      GPS´en är tillräckligt noggrann. Undantag vissa tider på vissa platser.
      Höga markformationer, berg, åsar, trånga farvatten, kan även de påverka satellitkontakterna åt det negativa hållet.

      Sjökorten är den svaga länken i de flesta fall. Speciellt grundare än 6 meter.

      Finns även altituden att ta hänsyn till om det är i insjöar.
      Vättern 88 meter och Vänern 45 meter t.ex.
      Senast ändrad av Scaner; 2008-02-13, 13:14.

      Kommentera


      • #13
        Hej!
        Det är precis så jag menar, ex jag rekar ut en farbar väg med hjälp av ögon och ekolod som sparas i GPS:en som jag sedan kan köra efter. Frågan är egentligen om spåret visas exakt eller om det kan diffa lite hit och dit från gång till gång.
        //C

        Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        I Ditt läge skulle jag använda funktionen spår i GPS.en och reka några användbara vägar och spara dem som spår som Du kan följa hur många gånger som helst, har Du körrt en väg och kollat noga och vet att den är säker så är den ju det i fortsättningen med!!
        Den metoden tycker jag är bäst i icke kartlagda vatten, sen är det som OF säger att dem olika djupområdena är väldigt osäkra då ju betydelsen av tex 3m kurvan är "djup mindre än 3m ofullständigt mätt" lika med 6 & 10m kurvorna så inom 3m området kan det mycket väl vara sten i ytan utan att det finns med på något sjökort.

        Vad gäller nogrannheten idag på moderna Plottrar som använder 12 kanaler eller bättre så anger iaf Garmin att det med EGNOS aktiverat (EGNOS har varit i drift i ca5-6 år nu om jag minns rätt) så är nogrannheten <3m minst 95% av tiden och om ett Amerikanst företag lovar något sådant med deras rätt till stämningar av företag så kan man nog känna sig ganska säker på att det stämmer

        Har iaf inte märkt några problem med exakheten och mindre marginaler är 3m kör jag inte med oavsett så inget problem.
        http://sportfisher.se

        Kommentera


        • #14
          Vet att en hel del här använder sig av Lowrance plottrar, tänk på att de inte stödjer EGNOS systemet.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
            Vet att en hel del här använder sig av Lowrance plottrar, tänk på att de inte stödjer EGNOS systemet.

            Här har du faktiskt fel Pikeless, stödjer dem WAAS så har du också EGNOS, i varje fall så står det så i min plotter (LCX-112C).

            Nu är det väll också så att EGNOS inte är operativt hela dygnet (under uppbyggning) och kan stängas av under kortare eller längre tider utan att man vet det.

            Cole, det är så du kan gjöra det som Rospigg säger. Problemet ligger i att det spår du lagt in i minnet/"saved rout" är att det helt enkelt är en serie med kordinater efter den första turen du körde den vägen. Den kan vara felmarkerad innanför GPS-systemets tolerans/avvikelser, med eller utan EGNOS (för det vet du inte om det var aktivt då du sparade "spåret"). Sen vid "tracking", då du följer det lagrade spåret så skall du veta att om toleransen/felangivelsen ochså är där men åt annat håll så kan det första felet läggas tillsammans med aktiv navigering så blir felet dubbelt så stort än att bara färdas en gång över ett område typ:
            ± 3 m åt ett håll kan bli till ± 3m + ±3m när du färdas tillbaka i samma spår.
            Är felet stort då du "lägger" ditt spår (Egnos är : av) kan felet bli ± 10-20m
            och p.g.a. det här så måste du ha stora marginaler (kända) i ditt lagrade spår

            P.g.a. dem här omständigheterna så måste alla Routs ha stora marginaler om man sen skall navigera efter dem (t.ex. med en autopilot).

            mvh
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

            Kommentera


            • #16
              Flodström, på min Lowrance så får jag meddelandet att positionen är låst och man kan välja om den ska fordra WAAS eller larma när WAAS inte fungerar.

              Så det borde väl gå att ha koll på WAAS är aktivt när man lägger spåret?

              Men jag skulle ändå inte lita på det och köra fullt men man kanske kan höja hastigheten lite.
              Ola

              Kommentera


              • #17
                Ledsen att göra dig besviken Flodström, men enligt Lowrance själva så stödjer bara deras handburna iFinder EGNOS. Blev själv väldigt besviken att min Lowrance enhet inte stödjer EGNOS.

                "The only GPS units that we have at this time that support EGNOS is our handheld iFinder units.

                At this time we do not have any full size units that are EGNOS compatible, and at this time we do not have any information on when we will have any.


                Kommentera


                • #18
                  Märkligt WAAS/EGNOS är en utveckling av GPS systemet avsett i första hand för instrument landning av flygplan och ska mej veterligt vara kompatibelt med varandra trist för USA piloter att landa i dimma över exv London annars!
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                    Hej!
                    Det är precis så jag menar, ex jag rekar ut en farbar väg med hjälp av ögon och ekolod som sparas i GPS:en som jag sedan kan köra efter. Frågan är egentligen om spåret visas exakt eller om det kan diffa lite hit och dit från gång till gång.
                    //C
                    Min erfarenhet är att det är relativt säkert har använt handburna Global map 100 för att hitta pimpelhål på isen massor av gånger och även gamla positioner för hugg brukar gå rätt på dem faktiskt högsta inzoomning och bara trava på funkar bra dessa maskiner har aldrig hört talas om korrektioner alldeles för gamla möjligen DGPS men det har jag aldrig testat eller ens känt behovet av (på isen) grundtips fundera inte testa dina grejor istället mot kända punkter lycka till och kör inte på en sten
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-02-14, 21:29.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                    Kommentera


                    • #20
                      Det finns olika versioner av Lowrance antenner till plottrarna de senare bör stödja även Egnos systemet
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 770 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      10 svar
                      2 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn
                      av byggarn
                       
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                      32 svar
                      3 392 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      63 svar
                      4 726 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av brollann, 2024-02-13, 16:40
                      3 svar
                      316 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X