Plottrars noggrannhet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plottrars noggrannhet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plottrars noggrannhet?

Hallå!
    Satt och läste en artikel i en båttidning som handlade om GPS:ns begynnelse och noggrannhet. I artikeln stod det att när EGNOS kommer igång så har vi en diff på Ca 30 +- cm. kan det stämma och är det igång?
    Om jag fattat det rätt är det ett europeiskt komplement till GPS som ökar noggrannheten.
    Jag navigerar ibland i mycket steniga områden där det inte finns sjökort och jag får hålla god uppsikt efter sten.
    Det vore ju guld om man när man ska hem bara följer samma väg ut och på det viset kanske kan slappna av lite och kanske öka farten någon knop.
    Finns det några vetenskapliga studier på hur exakt en GPS är idag?
    //C
    http://sportfisher.se

Lita inte blint på plottern... Har kostat mig ett rejält skadat växelhus...

Färdades på ett område där det minst skulle vara 3 meter vatten, och utan några grynnor/stenar på flera hundra meter... Pang, sa de....!! Detta va i K-krona Skärgård...

Radsby va mä i båten, så ja skyller på han ;-)

//Abel
    Senast ändrad av Abelsson; 2008-02-12, 18:55.
    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
      Hallå!
      Satt och läste en artikel i en båttidning som handlade om GPS:ns begynnelse och noggrannhet. I artikeln stod det att när EGNOS kommer igång så har vi en diff på Ca 30 +- cm. kan det stämma och är det igång?
      Om jag fattat det rätt är det ett europeiskt komplement till GPS som ökar noggrannheten.
      Jag navigerar ibland i mycket steniga områden där det inte finns sjökort och jag får hålla god uppsikt efter sten.
      Det vore ju guld om man när man ska hem bara följer samma väg ut och på det viset kanske kan slappna av lite och kanske öka farten någon knop.
      //C
      Sökordet är klart (Egnos) bara forska, själv är bäste dräng!
      Ja den europeiska motsvarigheten till det amerikanska WAAS en satellit baserad form av DGPS dock inte med samma noggrannhet lokalt men ger stor noggranhet över hela ytan DGPS korrektioner skickas via landfyrar eller kanske skickades vet inte om det fortfarande är operativt bra är det men kanske inte nödvändigt längre.
      Din viktigaste funktion (om du inte har kartor då utan endast en plotter) zoomen se till att hög inzoomning för stor skala då bör det vara ganska exakt dock beror detta på kvaliteten på din maskin kompletterar du med ett ekolod bör det funka bra dock är det grunt överallt bör du vara uppmärksam definitivt finns alltid viss eftersläpning men ekolodet avslöjar detta har du kartor gör praktiska på platsen prov bygger förtroende/missförtroende av grejorna lycka till och kom ihåg ingenting hittar bättre en stygg sten än din skädda!
      Ska tillägga att jag använder PC i båten med scannade kort måste säga att jag är förvånad över hur exakt det fungerar minst sagt åtminstone i STHLMS ytterskärgård vid några få tillfällen har jag hittat punkter där korten inte riktigt stämt men bara vid ETT tillfälle har jag hittat en rejäl avvikelse, oftast glider man in över uppgrundningslinjer enligt datorn för att sedan slänga en koll på lodet och visst där kommer botten helt enligt kortet nästan garanterat alltid så heder åt Sjöfartsverket mätarna kan sina saker! mvh
      En sak till hög inzoomning i fart gör det svårt att följa linjen speciellt om man börjar bli lite trött senare på dagen inzoomning med fart anpassad gör det lättare prova och testa (försiktigt i början!)
      Senast ändrad av TAMTAM; 2008-02-12, 19:17.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Plotterns noggrannhet är väl en sak men även sjökortet spelar ju in. Finns ju en del rejäla avvikelser på Navionicskorten men det gäller säker även de andra fabrikaten.

//Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Hej Cole,
          på båtsidorna ventileras detta

Har själv en HandburenGPS för att markera "hot spots" vid fisket och för att hitta till bryggan vid ev. dimma och mörker

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg
            Lita inte blint på plottern... Har kostat mig ett rejält skadat växelhus...

Färdades på ett område där det minst skulle vara 3 meter vatten, och utan några grynnor/stenar på flera hundra meter... Pang, sa de....!! Detta va i K-krona Skärgård...

Radsby va mä i båten, så ja skyller på han ;-)

//Abel
            Hej Abelsson; Det finns oftast tre blå kurvor på sjökortet, en riktigt ljusblå 10-meterskurva, en något mörkare ljusblå 6-meterskurva och en ännu mörkare fast fortfarande ljusblå 3-meterskurva. Innanför 6-meterskurvan har både lotsbåtar och sjömätningsbåtar gått på grund med jämna mellanrum. Innanför 3-meterskurvan kan det vara hur grunt som helst även om markeringar för brytgrynnor (svart kors med 4 punkter runt) kan saknas. På samma sätt förhåller det sig med plotterkartorna i moderna ekolod/GPS-navigatorer. Navionics visar det mesta. Navionics Gold visar ännu mer...men fortfarande upptäcks nya grynnor varje år både i Mälaren, Vänern och Östersjön.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
              Hallå!
              //C
              I Ditt läge skulle jag använda funktionen spår i GPS.en och reka några användbara vägar och spara dem som spår som Du kan följa hur många gånger som helst, har Du körrt en väg och kollat noga och vet att den är säker så är den ju det i fortsättningen med!!
              Den metoden tycker jag är bäst i icke kartlagda vatten, sen är det som OF säger att dem olika djupområdena är väldigt osäkra då ju betydelsen av tex 3m kurvan är "djup mindre än 3m ofullständigt mätt" lika med 6 & 10m kurvorna så inom 3m området kan det mycket väl vara sten i ytan utan att det finns med på något sjökort.

Vad gäller nogrannheten idag på moderna Plottrar som använder 12 kanaler eller bättre så anger iaf Garmin att det med EGNOS aktiverat (EGNOS har varit i drift i ca5-6 år nu om jag minns rätt) så är nogrannheten <3m minst 95% av tiden och om ett Amerikanst företag lovar något sådant med deras rätt till stämningar av företag så kan man nog känna sig ganska säker på att det stämmer

Har iaf inte märkt några problem med exakheten och mindre marginaler är 3m kör jag inte med oavsett så inget problem.

Kommentera

För 10-talet år sedan när jag körde båt med bland det bästa man kunde hitta i GPS-väg så var GPS:en skrämmande missvisande på vissa ställen trots DGPS. T.ex. uppe i Härnösands skärgård visade signalen att man körde rakt över öarna. Det kan ha berott på störsignaler från landet i väst. Jag kan dock inte säga hur exakta gps:erna är idag. Jag skulle aldrig lita blint på en GPS utan ett riktigt sjökort och kompass i båten och som OF säger så markerar 3-meterskurvan att djupet är 0-3 meter. Jag undviker att passera 3-meterskurvorna om jag inte skall in till land eller in i en vik p.g.a osäkerheten med djupangivelsen samt att det finns massor av stenar och grynnor som ej är markerade.

Kommentera

Kan man inte se "noggranheten" på skärmen? Kan man iaf på min 72a, men det kanske inte är "den" noggranheten ni pratar om...
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                    Kan man inte se "noggranheten" på skärmen? Kan man iaf på min 72a, men det kanske inte är "den" noggranheten ni pratar om...
                    Jo det kan man under menyn satelitstatus så ser man det och hur många sateliter den tar emot signaler från.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 765 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17