M52is/GPS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

M52is/GPS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• M52is/GPS

Tjenare. Skall som sagt köpa ny båt nu till helgen och vill nu ha en gps/ekolod enhet då jag inte kommer ha en allt för stor båt. Är det någon som har erfarenhet hav M52is/GPS combienheten eller vet någon som haft set. Sökt runt lite och hittade inget svar så. Iaf här är en länk till enheten http://www.fishit.com/product_info.p...ducts_id=83584
    NAJ! Jag plurra igen!

Du är inte ute efter en kartplotter? Så du tror att det är en kartplotter i den enheten. För det är de inte, enbart enkel GPS om jag inte har helt fel...

Läste igenom texten lite mer nu. Kan nog vara idé tycker jag att gå upp några tusen och köpa en kombienhet med riktigt kartplotter och ekolod i.
    Jag har hade iaf gjort de.

Simma lugnt och lycka till med köpet!
    Senast ändrad av birkan; 2008-01-16, 18:18.
    ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Monn3 Visa inlägg
      Tjenare. Skall som sagt köpa ny båt nu till helgen och vill nu ha en gps/ekolod enhet då jag inte kommer ha en allt för stor båt. Är det någon som har erfarenhet hav M52is/GPS combienheten eller vet någon som haft set. Sökt runt lite och hittade inget svar så. Iaf här är en länk till enheten http://www.fishit.com/product_info.p...ducts_id=83584
      Du kommer tröttna på att sitta och växla mellan ekolod och GPS, för jag antar att det är så man får göra? Man kör efter GPSen och verifierar platsen med ekolodet, trollar man och vill åka en viss repa, kan man inte se ev. fisk/betesfisk samtidigt.

Mao värdelöst. Bättre köpa en billig handGPS (som du i framtiden när du har råd med plotter kan ha till pimpel, eller i andras båtar, bilen o.s.v) och ett "rent" ekolod.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Du kommer tröttna på att sitta och växla mellan ekolod och GPS, för jag antar att det är så man får göra? Man kör efter GPSen och verifierar platsen med ekolodet, trollar man och vill åka en viss repa, kan man inte se ev. fisk/betesfisk samtidigt.

Mao värdelöst. Bättre köpa en billig handGPS (som du i framtiden när du har råd med plotter kan ha till pimpel, eller i andras båtar, bilen o.s.v) och ett "rent" ekolod.
        Bara att hålla med. Dessutom så köpte en kompis till mig M52:an (eller hette den M51 - var ett par år sedan) och han var riktigt missnöjd. I synnerhet när vi jämförde bilden med mitt portabla X51-lod. Bra mycket mer detaljerad bild på X51:an!

/D

Kommentera

Fan med jag som trodde jag skulle tjyva undan billigt Ajja pengarna tillåter inte mer än cirkus 10k samt vill köpa där jag inhandlar båten så lutar åt ett FishElite 500c med ett guldkort över södra sverige. Kanske liten skärm men sånt får man leva med har finns i alla fall en dual view funktion.
          NAJ! Jag plurra igen!

Kommentera

Fan med jag som trodde jag skulle tjyva undan billigt Ajja pengarna tillåter inte mer än cirkus 10k samt vill köpa där jag inhandlar båten så lutar åt ett FishElite 500c med ett guldkort över södra sverige. Kanske liten skärm men sånt får man leva med har finns i alla fall en dual view funktion.
            Köp ett 125/135 och plotter för resten ist!

Kombiprodukter suger!
            sigpic

Kommentera

Du bör då satsa på en LMS-522C iGPS som istället för extern GPS-anten (EGC-12) har en intern antenn. Mycket enklare montering i din nya båt, och du slipper problem med att fästa extra GPS-antenn med antennfäste, kabeldragning m.m.

522C har också mycket bättre upplösning på skärmen och du ser mycket mer detaljer speciellt gäller det för ekolodsdelen (skillnad på att upptäcka fisk, se skillnader i bottenbeskaffenhet/typ och mycket mera).

Ekolodsdelen har också två frekvenser (50 + 200kHz) och nära på DUBBEL uteffekt vilket betyder större detaljrikedom p.g.a. högare upplösning. Du kan köra två frekvenser (om inte först men senare) beroende på dina fiskevatten och var och hur du fiskar.

En annan fördel är att den har NMEA2000 nätverksingång och kan enkelt kopplas samman med andra Lowrance-produkter, och också andra fabrikat med NMEA2000 nätverk (så som extra kartplotter, VHF m.m.)

Enklare montering, passar bäst i en båt som du planlägger att köpa. Du kan senare köpa ett till så har du en för plott och den andra som lod, dubbel säkerhet om något av enheterna skulle balla ur och mycket enkel installation och mindre knappande.

Den kostar obetydligt mer än det Eagle lod du föreslår. Be att din butik ger dig ett bra paketpris på allt så tror jag du kommer ut med ca det du har till förfogande. Du kan se på priser här:
              http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=157185

mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Du bör då satsa på en LMS-522C iGPS som istället för extern GPS-anten (EGC-12) har en intern antenn. Mycket enklare montering i din nya båt, och du slipper problem med att fästa extra GPS-antenn med antennfäste, kabeldragning m.m.

522C har också mycket bättre upplösning på skärmen och du ser mycket mer detaljer speciellt gäller det för ekolodsdelen (skillnad på att upptäcka fisk, se skillnader i bottenbeskaffenhet/typ och mycket mera).

Ekolodsdelen har också två frekvenser (50 + 200kHz) och nära på DUBBEL uteffekt vilket betyder större detaljrikedom p.g.a. högare upplösning. Du kan köra två frekvenser (om inte först men senare) beroende på dina fiskevatten och var och hur du fiskar.

En annan fördel är att den har NMEA2000 nätverksingång och kan enkelt kopplas samman med andra Lowrance-produkter, och också andra fabrikat med NMEA2000 nätverk (så som extra kartplotter, VHF m.m.)

Enklare montering, passar bäst i en båt som du planlägger att köpa. Du kan senare köpa ett till så har du en för plott och den andra som lod, dubbel säkerhet om något av enheterna skulle balla ur och mycket enkel installation och mindre knappande.

Den kostar obetydligt mer än det Eagle lod du föreslår. Be att din butik ger dig ett bra paketpris på allt så tror jag du kommer ut med ca det du har till förfogande. Du kan se på priser här:
                http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=157185

mvh
                Flodström när jag läste det du skrev så började jag läsa mer om enheten. Den verkar förbannat mycket bättre än eageln och jag såg till min glada förvåning att han sålda den eneheten också. Förhoppningsvis så kan han göra en schysst deal på det.
                Nåväl en fråga vad det gäller enheten. Finns det något akutbehov av att dunka in ett elektroniskt sjökort direkt eller det som finns duger så länge? Exempelvis fram till sommaren då
                NAJ! Jag plurra igen!

Kommentera

I originalskick (ny) så finns inga svenska vatten med, bara amerikanska. Klart det du kan köra enheten utan karta, du får ju hela tiden uppdatering av din possition på plottern, dock inte på någon karta som sagt. Du kan köra tillbaka i ditt tidigare spår med h.a. plottern så det är inga problem. Navigering till waypoints heller inga problem.
                  Till sommaren så klarar du att navigera efter ett vanligt båtsportkort (eller hur du nu har navigerat tidigare).
                  Kan vara en fördel för då får du mer tid till att lära dig ekolodsdelen ordentligt innan du börjar att knappa över ett sjökort också.

Du kan söka på nätet om du hittar billigare 522C än på den länk jag skickade till dig (kollade inte så noga). Kan vara bra att ha i "bakfickan" då du förhandlar med din butik att veta vad lägsta officiella pris i Sverige är. I USA kostar enheten strax under 4000 SEK, så vet du det.

Du kan också köpa kartan (över dina vatten) från USA om du har möjlighet till det. Då kostar den ca 1500 kr netto + förtullning. (Navionics Gold XL9).

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                    Köp ett 125/135 och plotter för resten ist!

Kombiprodukter suger!
                    Beror på hur stor skärmen är

/D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar