Vilken plotter/lod är lämplig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken plotter/lod är lämplig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken plotter/lod är lämplig?

Tjena.
    Ska införskaffa en plotter och nytt ekolod så jag behöver lite hjälp med och välja och få tips.
    Har sökt runt lite på forumet och läst trådar om kombinationsplottrar och separata.
    Jag har lite ont om plats så kanske en kombinationsplotter vore något? finns det nackdelar med dom?
    Har inte stenkoll på hur allt fungerar och vilka tillbehör som finns.
    Men mina krav är att jag ska kunna sen en linje som hela tiden ritas där jag kör och en pil som anger
    bäringen, gärna en skala med.
    Kunna spara waypoints såsom grund och bra ställen där det nappar osv så jag på framtida fisketurer
    kan undvika grund och köra på heta ställen.
    På ekolodssidan är enda kravet att kunna se fisk.
    Och givetvis ska menyn vara på svenska!
    Har sett ett Eagle Cuda 250 gps som är billigt, är detta ren skit eller täcker det in dom krav jag har?
    Hoppas någon kan hjälpa mig
    Mr. Walleye - Bassboat angler

Jag skulle köpa två olika maskiner, en kombinationsmaskin måste annanrs ha dubbelt så stor skärm för att fylla samma funktion (vilket dom inte brukar ha).
    sigpic

Kommentera

Lite svårt med rena råd när man inte vet någon budget...

Jag gillar Lowrance positions/kursvisare som fan, riktigt bra utformad tycker jag.
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ska du köra både ekolod och plotter på samma skärm så är kravet på skärmstorlek absolut minimum 8" skärm. Annars blir det alldeles för liten bild så du får svårt att läsa skärmen. Två instrument är nog att föredra om man har ont om plats och begränsad budget. Två 5" duger gott. Glöm dock Eagle Cuda med en 4" skärm. Billigt visst, men du slänger skiten efter första turen.
        Jag har tidigare kört med ett Lowrance X91 ekolod (5" skärm) och en Garmin 2006C som plotter (6,4" skärm i färg). Storleksmässigt funkade det jättebra. Har dock bytt allt till en 12" men har inte skruvat på det på båten ännu så några omdömen har jag inte ännu. Om du talar om din budget så kan vi säkert ge dig köpråd.

Kommentera

Lowrance och raymarine är bra grejjer. Fördelen med raymarine är att dom nya kartorna från navionics funkar, men är lite dyrare. Förslag Lowrance X515cdf, och Raymarine A65 kartplotter funkar fin fint..

Kommentera

köp en kombinerad lowrance. gärna en lcx 27C eller Lcx 37C. du får absolut störst skärm/peng om du köper lowrance.
            Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!

Kommentera

tycker du ska köpa lowrance ekolod och garmins plotter. lowrance 515cdf kostar ca 8k och en typ garmin 172c ca 5k.. eller så köper du ett lowrance x125 svartvitt typ samma lod fast ska du enbart fiska i sjöar så räcker det säkerligen med ett enkelfrekvens och då ca 3,5k.

Kommentera

Har nästan nya grejer (köpt 07/03 så mer än 2 års garanti kvar), som skall säljas, då jag köpt större.

Lowrance plotter 5300c med inbyggd antenn.
                Lowrance x52 lod.

Hör av dig om intresse finns.
                Jerkbait är en dyr sjukdom...

www.BrunnbergLures.se

Kommentera

Jag kör sedan -04 med ett kombi instrument Garmin 188C och tycker det funkar bra då det är enkelt att skifta mellan plotter och lod bild däremot blir det för litet med 5 tums skärm och splitscreen, men har Du ont om monteringsplats så är det en smidig lösning.

Den stora nackdelen är om ena delen pajar så förlorar Du två instrument på en gång, men för normalanvändaren som inte har behov av extrem djupkapacitet så räcker ett kombi långt då dem ofta har lägre uteffekt än renodlade ekolod.

Kan Du hitta en Garmin 298C (efterföljaren till mitt) som beg så får Du ett mycket bra instrument till vettigt pris.

Ska Du ha separata instrument så välj Garmin plotter och Lowrance ekolod, det är den optimala kombin

Kommentera

Plotter Lowrance 5150C

Hej
                    Kör själv med Lowrances 5150C och är Helnöjd - enormt fin upplösning och skärpa det enda negativa jag har är att då man kör vald sida "Två Positionsformat" med all data tillgänglig ihop med kartbild så tycker jag att sidan tas upp av för mkt data (alltså kartan får för lite plats) men en vanesak - har kompisar som kör Garmin 172 och det är likaså en prisvärd plotter (dessutom mkt billigare än min) - hugget som stucket!! Jag hade ett Lowrance X97 innan men annars hade jag nogvalt ett kombinerat kanske !!

Gott Nytt fiskeår på er spödängare!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri