Ekolod Lowrance LCX-27c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod Lowrance LCX-27c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod Lowrance LCX-27c

Ska nog skaffa ett nytt ekolod under vintern och är inne på ett LCX-27c med 200 Khz givare, hur står sig detta lodet jämfört med det mindre 510c förutom på skärmstorleken?

Eftersom jag redan har en Lowrance 7200c som plotter så skulle det ju se ganska så prydligt ut med en LCX-27c ijämte eftersom dom är likadana.
    Bifogade filer
    http://teamjoj.blogspot.com/

Lowrance LCX-27c

Kommentera

Det som skiljer dom är att LCX en har gps/map och 8000w Peak-to-Peak och NMEA 0183 utgång så att en laptop går att koppla in för att göra egna djupkartor

X510c har Peak-to-Peak Power 2,400 W

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
        Det som skiljer dom är att LCX en har gps/map och 8000w Peak-to-Peak och NMEA 0183 utgång så att en laptop går att koppla in för att göra egna djupkartor

X510c har Peak-to-Peak Power 2,400 W
        Helt enig med team char här, men 8000w Peak-to-peak kan du bara använda till en högeffekt givare, inte på de vanliga häckmonterade givarna typ den på 200kHz du snackar om. För att utnyttja hela effekten som lodet kan sända ut måste du installera en kraftigare, skrov-genomgående givare, eller invändig givare typ en sådan jag har installert i min båt (Airmar, M260).

Skall du bara ha den för trolling så råder jag dig att köpa en givare med så bred strålkon som möjligt så att det är lätt att se loden på djupriggarna etc.. För det behöver du inte högeffektgivare utan du klarar dig gott med den vanliga effekten (brukar ligga på 300-600W RMS /ca 3000W p-to-p). Strålkonen bör vara på minst 20°, bättre med en på >30° vilket du får med en "kombi-givare" d.v.s. en med både 200kHz och 50kHz frekvens. Dem är lite dyrare men det kan löna sig om du trollar mycket då du kan se mer av vattenmassan under båten. Dessutom når i regel 50 kHz frekvensen djupare än 200kHz (som i stället har högre upplösning/detaljskärpa. Strålkonen på kombigivarna brukar ligga på ca 20° för 200kHz och ca 35° för 50kHz.

LCX-27C har större skärm och upplösning och det kommer du att uppskatta då du är ute och fiskar, det lovar jag.

Skall du använda lodet för annan typ av fiske ex.v. vrakfiske/havsfiske på stora djup, ja då är det bara LCX-27 som gäller, kompletterad med en högeffektgivare på 1 kW (type Airmar´s olika modeller).

mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ok, så även 200khz delen är bättre på kombigivaren då? Är oxå lite nyfiken på det där med Aimar givare. Har du några bra länkar där man kan läsa mer?

7 tums skärmen är grymt skarp och klar så den vill jag ha.

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
            Ok, så även 200khz delen är bättre på kombigivaren då? Är oxå lite nyfiken på det där med Aimar givare. Har du några bra länkar där man kan läsa mer?
            Joj, du kan börja på den här sidan:
            http://www.airmartechnology.com/airm...wn.asp?Type=FF

Ang. singel eller kombigivare så betyder det en större singel piezo-kristall i en singelgivare = smalare strålkon, eftersom konens vinkel blir smalare ju större piezokristall givaren är konstruerad med (med förbättrade egenskaper vad gäller upplösning och djupgående). I en kombigivare (med i stort sett samma fysiska storlek) skall två mindre kristaller samsas om det samma utrymmet. Kristallerna måste av den anledningen göras betydligt mindre än i en givare med endast en kristall. Kristallens slipning/form/diameter och
            tjocklek bestämmer dess frekvensomfång och specifiseras till kanske ±3% av mittfrekvensen.

Givare konstruerade för stora djup, med smal strålkon bygger på en stor piezokristall , eller kombinationer av mindre kristaller arrangerade som om det vore en stor blir också förhållandevis dyrare än mindre, enkla kristaller.
            Det är också anledningen till att kraftigare givare med smal strålvinkel typ 5-10° blir mer otympliga och vanligen passar dem för lite större båtar men det är fullt möjligt att använda 1 kW givare i mindre båtar typ 17-20 fot, bara man har utrymme att placera den på/i genom, etc...

Fördelen med en genomgående givare, likaså en invändigt placerad (i tillägg till de elektriska/akustiska fördelarna) är att man slipper den där utstickande saken på häcken som lätt slås av vid trailing, sjösättning/upptagning, isläggning/drivis (ja, jag vet då det hänt mig). Klart man kan arrangera det så att den går att hissa upp på akterspegeln, men det är också ett jäklarns jobb.

mvh
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag har en LCX-27C med 200khz givare Joj, fungerar toppenbra. Men som andra säger till trolling kan en 50Hz också ge viktig information.
              Vi har en LCX-112C som du kan få till bra pris om du är sugen?
              //Olof

Kommentera

Ekolod lowrance 112 c

Hej Olof ekolodet som du säljer är ju importerat och då gäller väl inte garantien eller?

Kommentera

Hej Bo! Det stämmer att det är importerat. Det är garanti på det, enda kruxet är att man får skicka det till det land det är köpt i, och då vara utan lodet i några månader. Det får man dock i Sverige också hehe. Men det är riktigt bra produkter som inte går sönder i första taget det här, så förhoppningsvis slipper man vara utan lodet den tiden det är i staterna.
                  Hör av dig via pm om du/någon annan är intresserad.
                  Mvh Olof

Kommentera

Hej på er. Jag är på ge att införskaffa ett LCX27c till min båt. Fick se att det kommit ett som heter LCX 28c HD nyligen. Är det nån av er som har ett sådant eller vet något mer om sjökort till de nya med hårdisk? En annan fundering jag har är om ni har något tips om bra inköpställe i USA. Har hittat LCX 27c Combo inkl. antenn o dubbelfrekvensgivare för 1050 dollar inkl frakt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 784 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17