Uteffekt och batterikapacitet!!?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uteffekt och batterikapacitet!!??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Uteffekt och batterikapacitet!!??

Funderar på ett Lowrance x135. Lodet har 4000 w uteffekt (500 RMS).

Tänkte även kunna använda till ismete. Innebär den relativt höga effekten
    att ett lagomt stort inkapslat batteri (12v 9 Amp) tar slut på störrt?? Är inte så hemma på att räkna på sådant. Orkar ju inte släpa med ett fulstort 75 Amp!

Alternativet är ju förstås ett lod med lägre kapasitet. Vill ha ett lod även på isen som man kan se betesstimmen med, rädd att portabal Cuda och dyl inte räcker till detta.

ett ekolod drar inte många mAmp/timme så ett 9Amp batteri håller väldigt länge

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg

att ett lagomt stort inkapslat batteri (12v 9 Amp) tar slut på störrt?? Är inte så hemma på att räkna på sådant. Orkar ju inte släpa med ett fulstort 75 Amp!

Alternativet är ju förstås ett lod med lägre kapasitet. Vill ha ett lod även på isen som man kan se betesstimmen med, rädd att portabal Cuda och dyl inte räcker till detta.

Jaga rätt på manualen och kolla max Watt förbrukningen, sen e det bara att räkna
      Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
      www.solskensmetarna.se

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
        ett ekolod drar inte många mAmp/timme så ett 9Amp batteri håller väldigt länge
        Googlade lite och hittade hur mycket ström ett X135 drar och det stod på Lowrance hemsida "Power Consumption/ Current Drain 650mA (lights on) 550mA (lights off)"

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
          Googlade lite och hittade hur mycket ström ett X135 drar och det stod på Lowrance hemsida "Power Consumption/ Current Drain 650mA (lights on) 550mA (lights off)"
          Hej Deadbait. Enl. team char´s uppgifter så betyder det att ditt batteri håller ca 9/0,65 =13,8 tim men som alltid så har man sällan den angivna kapaciteten på ett batteri. Räkna på ca 50% så har du i alla fall ca 7 tim till förfogande och om du inte kör lodet kontinuerligt i 7 tim så har du 7 tim + avstängd tid= tot tid att se efter fisk

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Portabla Cuda kommer räcka hur bra som helst!
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Har kört X-85 fulldagar på isen under pimpel också 3000 w på 9amp batterier funkar fint bara du laddar på kvällen efteråt se till att batteriet är någorlunda uppvärmt innan du sätter det på laddning lycka till mvh
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                Ett av mina första lod var ett Lowrance x-60 som hade en effekt på 3000w.Till lodet köpte jag ett mc-batteri på 14a på Biltema.Jag hade batteriet i 6år och skötte det som en bebis.Jag köpte en laddare på mekonomen avsedd för mc-batterier.Jag laddade batteriet efter varje fisketur, på vinterhalvåret så laddade jag batteriet 1gång per månad om det inte andvändes.En kompis fick sen batteriet och det höll i 2år till.Tror jag gav 250kr för batteriet.
                Det blir helt klart en stoorr guldstjärna för den skötseln av Ditt batteri tänk vad mycket pengar som många skulle kunna spara på att sköta om sina batterier och få max livslängd på dem istället för att missköta dem och så köpa nytt efter några år, för att inte tala om miljövinsterna då gamla kasserade blysyra batterier inte är direkt miljövänliga!

Kommentera

Fan Jonas trodde du var en av ungtupparna Lowrance X-60 mitt första ekolod!
                  Där ser man hur fel man kan ha, starkt mvh!
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Fan Jonas trodde du var en av ungtupparna Lowrance X-60 mitt första ekolod!
                    Där ser man hur fel man kan ha, starkt mvh!
                    Hmmm.. Helt plötsligt känner jag mig väldigt gammal
                    Mitt första lod var ett Lowrance blinklod minns inte vad modellen hette men en stor klumpig grå historia med roterande dioder som visade djup, detta var 1977 eller -78 lite osäker.

X-60 är ju moderna prylar jämfört med mitt första

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri