Problem med Lowrance ekolodsgivare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Lowrance ekolodsgivare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med Lowrance ekolodsgivare?

Har fått ett underligt problem med min Lowrance ekolodsgivare. Det är en dubbelfrekvensgivare till L107 CDF.
    Det började med att upplösningen kändes mkt sämre än normalt. Jag trodde ju först att det var jag själv som hade gjort dumma inställningar, men efter ett antal resets och fortfarande ingen förbättring gav jag upp den tanken.
    Det blev sedan andra lustiga effekter. Tempgivaren började plötsligt ticka långsamt uppåt till helt orimliga nivåer som 50+ grader. Efter att detta fenom återupprepats ett antal månader började tempgivaren sedan istället gå nedåt (!), för att sedan helt lägga av och bara stå och blinka på noll...
    Jag får absolut inga fiskekon längre, inte ens sillstim vid trollingfiske... Bottenkontakt har ekolodet fortsatt för det mesta, men mkt svagt...

Så vitt jag kan se är det ingen synlig yttre påverkan på givaren.

Någon som upplevt något liknande eller kan hjälpa till at ha en bra analys om vad det kan vara för problem?

Tack på förhand!

Jag har fått problem med mitt LMS-334iGPS. Detta är en kombinerad plotter/ekolod.
    Jag kan inte se tempen i vattnet längre.
    Kan inte ställa in skärmen på enbart ekolod längre (brukar iofs ha delad bild men ändå...)
    Ser väääldigt dåligt med ekon på skärmen, mest flimmer.
    Kan endast se i fot och inte i meter.
    Kan absolut inte återställa allt som det var från början, vilket man ska kunna, för den menyn har helt försvunnit. . . . .DET MÅSTE BO TOMTAR I MIN PLOTTER!!!!!!!!
    Ganska irriterande. Och det jävligaste av allt är att jag inte vill lämna in den nu precis när gäddsäsongen på allvar har satt igång, då det troligen lär dröja ett tag innan jag får tillbaks den. . . . . . . PISS Å VADEMEKUM

Mvh Spiggo
    www.gavlefiskredskap.se
    niklas_soderman78@hotmail.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T.U.R. Visa inlägg
      Har fått ett underligt problem med min Lowrance ekolodsgivare. Det är en dubbelfrekvensgivare till L107 CDF.
      Det började med att upplösningen kändes mkt sämre än normalt. Jag trodde ju först att det var jag själv som hade gjort dumma inställningar, men efter ett antal resets och fortfarande ingen förbättring gav jag upp den tanken.
      Det blev sedan andra lustiga effekter. Tempgivaren började plötsligt ticka långsamt uppåt till helt orimliga nivåer som 50+ grader. Efter att detta fenom återupprepats ett antal månader började tempgivaren sedan istället gå nedåt (!), för att sedan helt lägga av och bara stå och blinka på noll...
      Jag får absolut inga fiskekon längre, inte ens sillstim vid trollingfiske... Bottenkontakt har ekolodet fortsatt för det mesta, men mkt svagt...

Någon som upplevt något liknande eller kan hjälpa till at ha en bra analys om vad det kan vara för problem?

Tack på förhand!
      Låter onekligen mysko.

Har Du kollat själva givarkabeln från givaren till instrumentet, kan ha blivit en skada på höljet (nötskador vid tex genoimföringar) som gör att det blir störningar och det kan ge mycket konstiga effekter.
      Kolla även att Du har bra kontakt mellan själva kontkten och instrumentet får inte finnas någon beläggning eller ärg på kontaktytorna och att inga av pinnarna i kontkakten är skadade allt sånt ger driftstörningar av olika slag!

Hittar Du inget där och reset tydligen inte hjälper så har jag tyvvärr inga fler tips.

Lycka till

Kommentera

Kan det vara nån idé att uppdatera software i enheten?

Man kan kanske skicka ett mejl till Lowrance och höra efter.
        Ola

Kommentera

Jag har tidvis haft liknande problem. Efter lite felsökning visade det sig att hålet som kablarna kommer upp från till lodet satt för nära så anslutningarna stod inte vinkelrät ut från lodet. Fixade till mindre "tajta" hål, efter det så har det fungerat klockrent.
          http://sportfisher.se

Kommentera

Tack på förhand!
            Hej Team T.U.R.
            Du har naturligtvis kollat att inget sitter fast på undersid. av givaren?
            Beroende på hur länge du haft grejorna:
            Har du givarkabeln i rörelse någon stans så kan det ha blivit ett avbrått där ikring, t.ex. där givarkabeln går in i skrovet, eller där givarkabeln går upp till lodet. Kanske du kopplar ur instrumentet och tar det med dig efter fiskets slut, då kan det vara kontaktblecken/pinnarna i han-kontakten som skadats (någon kan ha blivit det vid hopkoppling). Kolla detta noga med en lupp och bra belysning (kan också vara skit eller oxid i någon kontakt).

Har du en härva av givarkabeln liggande/hängande så kan det ha blivit avbrått där kabeln vickas fram och åter.

Annars kanske det finns någon form av "självtest" av elektroniken. Har för mig att det skall finnas på Lowrance produkter

Ny software, hmmmm tror inte att det hjälper då den gamla inte var något fel att använda sig av, om inte något har "halkat ur minnet", då kan en uppgradering hjälpa.

mvh
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Hej Team T.U.R.

Fann du ut vad som var problemet? Lite nyfiken av mig sirru, hehehe

mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack för alla svar.
                Nej, fann ingen lösning. Blev en beställning från USA, ny givare. Nu funkar allt utmärkt igen! =)

Kommentera

Tack för alla svar.
                  Nej, fann ingen lösning. Blev en beställning från USA, ny givare. Nu funkar allt utmärkt igen! =)
                  Gott att det var givaren och inte huvudenheten. Bra att veta vad du hade för fel och hur det yttrade sig.

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 784 visningar