LowranceNet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LowranceNet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• LowranceNet?

Har köpt mig ett nytt X510c och en fart givare som använder nätverket. Men för att koppla in den så måste jag troligen också ha ett start kitt för nätverket som går på x antal hundra. Så när det lika ska beställas så vore det lika bra att köpa en ep-20 motorinterface till min Suzuki df50 kostar ca 50$ och då får man alla värden inkl bränsle åtgången från motorn i lodet. Är det någon som provat att koppla ihop ett nätverk och vet hur man går tillväga? Går det att dra en lång kabel till bussarna direkt från lodet eller måste man använda den korta kabeln och sen dra en massa kablar dit bak? Och måste det sitta en ström kabel i nätverket eller räcker det med den som sitter i lodet?

http://teamchar.blogspot.com/

Lennart det ingår garanterat en inkopplings och monteringsanvisning, säkert plättlätt vad jag vet är att nätverksbussen ska ha separat ström allt enligt inlägg gjorda här av andra med moderna grejor
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
      Har köpt mig ett nytt X510c och en fart givare som använder nätverket. Men för att koppla in den så måste jag troligen också ha ett start kitt för nätverket som går på x antal hundra. Så när det lika ska beställas så vore det lika bra att köpa en ep-20 motorinterface till min Suzuki df50 kostar ca 50$ och då får man alla värden inkl bränsle åtgången från motorn i lodet. Är det någon som provat att koppla ihop ett nätverk och vet hur man går tillväga? Går det att dra en lång kabel till bussarna direkt från lodet eller måste man använda den korta kabeln och sen dra en massa kablar dit bak? Och måste det sitta en ström kabel i nätverket eller räcker det med den som sitter i lodet?
      Hej team char
      Om det är NMEA-2000 du syftar på så förhåller det sig på följande sätt (och helt riktigt som TamTam föreslår också).

Vanligen så får man med en T-koppling när man köper någon "option" (typ givare) inkl. en kort skarvkabel. Hur du kopplar in den långa eller korta kabeln har ingen betydelse.

Det som måste finnas är en separat strömförsörjningskabel till nätverket. På mitt lod/plotter sitter den monterad i samma kontakt som "power"-pluggen, d.v.s. man måste koppla två par 12V kablar till batteriet med varsin säkring
      på pluss-ledningen (blir då 2 st)

Har du ingen sådan extra strömförsörjningskabel i din 510:a så måste du köpa en sådan separat (option). Då behöver du också en extra T-koppling för den. Alternativet till två T-kopplingar är att i stället skaffa en dubbel T-koppling så slipper man montera så många kopplingar runt i båten.

På mitt lod/plotter (LCX-112C) så behövde jag redan från start, koppla in den extra strömförsörjningskabeln då det var ett måste för att få GPS-antennen att fungera. Så nu har jag ström till alla extra givare som jag i framtiden finner ut att jag har behov för.

Hoppas det här inte var förvirrande. Det finns en bra manual till NMEA-2000 nätverket på deras hemsida (Lowrance).

Nätverks-filen är för stor för forummet. Jag kan skicka den på mejl till dig (send PM) om du inte finner den på Lowrance hemsida (har tyvärr inte linken).
      mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Här kan du läsa lite mer om detta.

http://www.ifish.net/board/showthrea...60#post1506960

Jag skall absolut köra detta på min nya Df150, som jag provkörde för första gången idag .

Berätta hur det går.

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddman Visa inlägg

Jag skall absolut köra detta på min nya Df150, som jag provkörde för första gången idag .

Berätta hur det går.
          Cool tråd du tipsade om. Intressant vilka möjligheter som öppnar sig med det där nätverket (NMEA2000)

Jag själv kommer att skaffa EP-10 för bensinförbrukningen (har "tyvärr" Honda)
          Sen kan man koppla på en radar, vattentemp etc....kanon.

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Hittade en beskrivning från Suzuki och lite bilder hur det ser ut http://store.brownspoint.com/detail....d=990C0-88011#
            Klicka på länken under bilden så öppnas instruktionerna som en PDF fil
            Senast ändrad av team char; 2007-10-27, 16:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddman Visa inlägg

Berätta hur det går.
              Har nu kort med det ett tag och efter lite kalibreringar som lodet sköter automatiskt när man har tankat och knappat in volymen så stämmer det hyfsat 1-2l mindre än vad datorn säger går det i efter 10h trolling. Så bränsle förbrukningen på min DF50 ligger på 0,7-0,8l/h i trollingfart varven 1000-1100/min
              I 25knop drog han 18l/h men det tror jag inte stämmer då jag bara fick i tanken 15l efter 40min transport och 8,5 timmars trolling.
              Det bästa är att man kan se hyr mycket bränsle det är kvar i tanken och hur mycket man har förbrukat under turen

Kommentera

Intressant. Du får undersöka vilken fart du skall kalibrera på för att komma det riktiga värdet närmast.

Har du fler givare på nätverket? Var det krångligt att installera?
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Intressant. Du får undersöka vilken fart du skall kalibrera på för att komma det riktiga värdet närmast.

Har du fler givare på nätverket? Var det krångligt att installera?
                  Jag har en EP-25 fargivare också men jag tror den sitter lite fel på aktern för den visar inte farten rätt

Det var inte alls svårt att instalera går inte att göra så mycket fel. enda var när jag skulle få datan från motorn man måste slå på lodet först sen slå på tändningen och vänta några sekunder innan man startar motorn annars hinner inte data givaren starta och man får ingen signal från den.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 764 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri