Lowrance elite ti9-2 problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance elite ti9-2 problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lowrance elite ti9-2 problem

    Hej!
    Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat lowrance elite ti9-2 med ai2 3-in-1 transducer. har försökt bli klok på installation osv men det känns som att något inte stämmer.
    Är det störningar eller turbulense? eller något annat? sitter givaren galet?

    motorn är en suzuki dt40 -02
    batteriet visar mellan 11.3-11.7v är det för lite?
    tycker också den startar rätt trögt och hänger/startar om sig någon gång under första 10 min (touchskärm funkar inte direkt tex)
    men efter ett tag funkar plottern bra. tycker även att downscan ser rimlig ut. det är framförallt sidescan jag inte blir klok på.
    mottager tacksamt tips och trix!
    Senast ändrad av Mikl22; 2024-07-14, 19:39.

  • #2
    Hade börjat med med göra en hardreset så den blir nollställd. Sen installerat eventuella uppdateringar efter det hade jag börjat kolla på inställningar.
    Se till att batteriet är full laddat när du gör det.

    Kommentera


    • #3
      Lad batteriet ditt opp, og ta det med til noen som selger batterier for en belastningstest. Lav tilførselsspenning kan komme av et dårlig batteri, underdimensjonerte ledninger og dårlige koblinger - eller alt på en gang. : ) Begynn med å sjekke batteriet ditt så du kan utelukke en potensiell feilkilde. (Jeg kjenner at OCDen min trigges av bildet av det elektriske anlegget ditt, men det kan hende at det er OK.)

      Din SideScan ser elendig ut. Det kan komme av flere ting det også. Bildet ditt som viser ekkoloddgiveren bakfra er litt mørkt, og jeg kan bli lurt av vinkelen. Men det kan se ut som platen giveren er montert på står litt lavt, og lager turbulens. Det der også ut som selve ekkoloddgiveren står litt lavt. Ta gjerne noen flere bilder va ekkoloddgiveren med bedre lys, og noen flere skjermbilder (mens du kjører i 2-3 knop, husk å tilte opp motoren).
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Prova att tilta upp motorn lite när du kör sidescan
        om den skymmer sikten i sidled borde vänstra sidan av ss bli tydligare

        Kommentera


        • #5
          Att bilden är mörkare till vänster beror på att motorn skuggar. Testa att tilta upp motorn eller åk till djupt vatten. Grynigheten är dock konstig. Kan kanske ha med låg spänning att göra. Min ti2 är också seg på att starta, klen processor i dessa.

          Kommentera


          • #6
            Tack för svaren!
            Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under pulpeten och nu funkar det mycket bättre.
            håller med om att det ser förjäkligt ut runt batteriet också så lär bli att göra det...
            Det är som sagt trögstartat också och hänger sig/startar om sig 1-2 gånger första 5min men efter det funkar det felfritt.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mikl22 Visa inlägg
              Tack för svaren!
              Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under pulpeten och nu funkar det mycket bättre.
              håller med om att det ser förjäkligt ut runt batteriet också så lär bli att göra det...
              Det är som sagt trögstartat också och hänger sig/startar om sig 1-2 gånger första 5min men efter det funkar det felfritt.
              Her viser ekkoloddet ditt en tilførselsspenning på 11,6V. Et fulladet blybatteri slik som du har holder 12,7V om det ellers fungerer som det skal. Holder batteriet under 12V er det i praksis ødelagt. Ergo har du enten et ødelagt batteri, eller problemer i det elektriske anlegget ditt. Dette vil gi deg ymse problemer og er noe du bør få rettet opp så fort som mulig.
              Team Colibri

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 592 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
              12 svar
              2 824 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Piscantur stercore  
              Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
              32 svar
              3 328 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Amiala
              av Amiala
               
              Startad av Zoegas, 2023-09-17, 10:20
              3 svar
              221 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Zoegas
              av Zoegas
               
              Startad av DavidFelmeri, 2023-09-19, 14:48
              13 svar
              434 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Arbetar...
              X